רגע לפני הפסגה הצפויה היום (ד') בקטאר בין המשלחת הישראלית עם המתווכות במגעים לעסקת חטופים, התייחס במרומז שר הביטחון יואב גלנט לדרישת חמאס לנסיגה ישראלית מציר פילדלפי וממעבר רפיח בגבול של רצועת עזה עם מצרים. גלנט הציב למעשה תנאי עבור נסיגה כזאת - שאותה גם מצרים דורשת - ואמר כי פתרון שימנע הברחות נשק לרצועה הוא "הכרחי" על מנת לאפשר אותה, וכי הדבר יאפשר גם התקדמות בשיח על עסקת חטופים.
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב ברפיח
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב ברפיח
גלנט בביקור ברפיח, ארכיון
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
"פתרון שימנע ניסיונות הברחת נשק לרצועת עזה הכרחי לנסיגת כוחות צה"ל מחלק מציר פילדלפי, עבור התקדמות השיח על הסכם לשחרור חטופים", אמר גלנט במפגש עם השליח האמריקני למזרח התיכון ברט מקגורק. עוד נמסר מטעמו כי פתרון שכזה יאפשר לקטוע את צינור החמצן של חמאס: "ישראל נכונה לפתוח את מעבר רפיח, אך לא תאפשר את חזרתו של חמאס למקום", הבהיר.
בהודעה מטעם גלנט נמסר עוד כי הייתה התקדמות בשיח בסוגיה בין ישראל למצרים, בהובלת ארה"ב. זאת, על רקע המפגש שערכה המשלחת הביטחונית בראשות ראש השב"כ רונן בר בקהיר בתחילת השבוע. בביקור שם דנו הצדדים גם בסוגיית מעבר רפיח, ודווח כי המשלחת הישראלית תעלה בקשה לבניית מכשול תת-קרקעי בציר פילדלפי למניעת הברחות אמצעי לחימה. בהקשר זה יצוין כי ל-ynet נודע לאחרונה ש-70% מהמנהרות שהתגלו ברפיח וחצו למצרים נאטמו על-ידי קהיר.
4 צפייה בגלריה
תיעוד: כניסת כוחות צוות הקרב של חטיבה 401 למעבר רפיח בצידו העזתי
תיעוד: כניסת כוחות צוות הקרב של חטיבה 401 למעבר רפיח בצידו העזתי
טנקים ישראליים במעבר רפיח, עם תחילת המבצע בעיר במאי
(צילום: דובר צה"ל)
עוד נמסר היום מטעם גלנט כי הוא והשליח האמריקני מקגורק "שוחחו על הצורך בניצול ההזדמנות שנוצרה להגעה להסדר להשבת החטופים, ועל הדרכים האפשריות לפתרון הפערים שנותרו. השר גלנט הודה למקגרק ולראש ה-CIA ביל ברנס על מעורבותם האישית בנושא. השר גלנט הביע את הערכתו בפני השליח מקגורק והודה לממשל האמריקני על עמידתו לצד ישראל בקידום השבת החטופים והשגת מטרות המלחמה".
עם השליח מקגורק נפגש בצהריים גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בלשכתו בירושלים. מטעם נתניהו נמסר כי השניים בסוגיות אזוריות וכי "ראש הממשלה הדגיש את מחויבותו לעסקה כל עוד נשמרים הקווים האדומים של ישראל".
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט אירח את שליח הבית הלבן למזרח התיכון ברט מקגורק
שר הביטחון יואב גלנט אירח את שליח הבית הלבן למזרח התיכון ברט מקגורק
גלנט ומקגורק, במפגש קודם
( צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בכך מתייחס נתניהו לחמשת העקרונות שמנה בתחילת בשבוע בצל התשובה שהעביר חמאס על ההצעה הישראלית, תשובה שנתפסה ככזו כגמישה ביותר שלו עד כה - אם כי גורמים המעורים בפרטים הבהירו בהמשך כי המחלוקת המרכזית מול חמאס, בשאלת האפשרות לחידוש הלחימה בתום השלב הראשון של העסקה, נותרה בעינה.
בין העקרונות שהציב נתניהו גם אותה דרישה שהעלה כעת למעשה גלנט, וכפי שניסח זאת ראש הממשלה: "לא יתאפשרו הברחות נשק לחמאס ממצרים לגבול עזה". עוד דרש נתניהו כי כל עסקה תאפשר חזרה ללחימה על מנת "להשיג את כל מטרות המלחמה"; לא לאפשר חזרה של "אלפי מחבלים חמושים" לצפון הרצועה"; ו"לפעול למקסום" מספר החטופים החיים שיוחזרו מהשבי. העקרונות שהציב נתניהו בפומבי עוררו זעם וטענות לניסיון לכאורה מצדו לטרפוד המגעים, וגם גורם ביטחוני הזהיר שההצהרה עלולה לפגוע בסיכוי להגיע לעסקה.
הלוי במרכז הרצועה: אין פה דשדוש
(צילום: דובר צה"ל )

חמאס עצמו איים, על רקע המשך הלחץ הצבאי, כי המשא ומתן עלול "לחזור לנקודת האפס". בישראל טוענים מנגד שהלחץ הצבאי דוחף את חמאס לעבר עסקה. על רקע הערכת גלנט ולפיה עד כה חוסלו או נפצעו 60% ממחבלי חמאס, הרמטכ"ל הרצי הלוי דחה היום את הטענות ל"דשדוש" בלחימה והבטיח להמשיך להמשיך לפעול בכך לקידום החזרת החטופים.
"אנחנו עושים לחץ צבאי בצורות שונות. המכנה המשותף הוא נחישות, ואנחנו הולכים במשימות האלה גם להשמיד כמה שיותר תשתיות, להרוג כמה שיותר פעילי חמאס, להרוג כמה שיותר מפקדים", אמר הלוי בהערכת מצב במרכז הרצועה (שנערך אמש אך פורסם היום). "בסוף, זה מוריד את היכולות של חמאס, מאפשר לנו להתקדם עם ההישגים, מאפשר לנו לממש משימה מאוד חשובה, לחץ - ואנחנו לא נפסיק גם להשבת החטופים. אין פה לא דשדוש ולא עמידה במקום. אתם מביאים הישגים מאוד חשובים כל יום. אנחנו מתכננים קדימה גרף ארוך שהוא מחפש הזדמנויות גם על בכירים, גם על תשתיות וגם על פעילים ואנחנו עושים את זה באמת בכל מיני שיטות".
4 צפייה בגלריה
ראש המוסד וראש השב"כ בעצרת הממלכתית ביד ושם
ראש המוסד וראש השב"כ בעצרת הממלכתית ביד ושם
ראש המוסד ברנע וראש השב"כ בר. נסעו לפסגה בדוחא
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
בניסיון לקדם את המגעים, משלחת ישראלית בראשות ראש המוסד דדי ברנע נחתה מוקדם יותר היום בדוחא, בירת קטאר. חברי המשלחת, בהם גם ראש השב"כ בר והאלוף במיל' ניצן אלון, ישתתפו בפסגה עם ראש ה-CIA ברנס וגורמים מצרים. בין היתר, ינסו הצדדים לצמצם את הפערים בנושאים שעדיין במחלוקת בין ישראל לחמאס. עם זאת, גורמים שמעורים בפרטים הבהירו כי "המו"מ יהיה מורכב - וייקח מספר שבועות".