ראש הממשלה נתניהו יפגוש את ביידן כנשיא ארה"ב, לראשונה בבית הלבן: אחרי שפרש מקמפיין הבחירות, והעביר את המקל לקמלה האריס סגניתו, ג'ו ביידן יארח הערב (חמישי) ב-20:00 את ראש הממשלה בנימין נתניהו בחדר הסגלגל בבית הלבן. נשיא ארה"ב יישאר בתפקידו עד ינואר, ועצם פרישתו משחררת מאילוצים וכבלים פוליטיים של קמפיין. בישראל מצפים לנצל את העניין - ולהגיע איתו לתיאום מירבי בכמה סוגיות.
הכותרת
האם נתניהו כבש את הקונגרס? אתם שאלתם - נדב איל ענה
29:40

4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
ביידן ונתניהו באוקטובר האחרון. הנשיא הגיע לביקור היסטורי אחרי 7 באוקטובר
(צילום: חיים צח, לע"מ)
נאום ראש הממשלה בקונגרס, אמש
(צילום: רויטרס )

נתניהו, שנכנס לתפקידו בינואר בשנה שעברה, עדיין לא ביקר בבית הלבן בקנדציה הנוכחית כאורחו של הנשיא ביידן. הנשיא האמריקני פגש את ראש הממשלה בארה"ב בשולי עצרת האו"ם בשנה שעברה, והבטיח לו שיקבל גם הזמנה לבית הלבן עד סוף השנה - אך 7 באוקטובר טרף את הקלפים, והפגישה לא התקיימה. ביידן הגיע לביקורו ההיסטורי בישראל במקום.
בלו"ז של נתניהו אחרי ביידן גם פגישה בבית הלבן עם סגנית הנשיא קמלה האריס ב-23:30. מדובר בפגישה חשובה לא פחות, שכן האריס עשויה להפוך לנשיאה הבאה של ארה"ב - ויש חשיבות ליישר את ההדורים ביחסים וליצור אמון בסיסי. האריס נתפסת כדמות ביקורתית יותר כלפי ישראל ונתניהו בממשל של ביידן.
סגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס התייחסה להפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש בוושיגנטון הבירה ומסרה בהצהרה כי "אתמול ראינו מעשים נתעבים של מפגינים לא פטריוטים ורטוריקה מסוכנת מעוררת שנאה. אני מגנה כל אדם הקשור לארגון הטרור האכזרי חמאס, שנשבע להשמיד את מדינת ישראל ולהרוג יהודים. גרפיטי ורטוריקה פרו-חמאסית הם מתועבים ואסור לנו לסבול זאת באומה שלנו. אני מגנה את שריפת הדגל האמריקאי. הדגל הזה הוא סמל לאידיאלים הגבוהים ביותר שלנו כאומה ומייצג את ההבטחה של אמריקה. לעולם אסור לחלל אותו בצורה כזו. אני תומכת בזכות להפגין בדרכי שלום, אבל בואו נהיה ברורים: לאנטישמיות, שנאה ואלימות מכל סוג אין מקום באומה שלנו".
בישראל, כך או כך, רוצים לתאם עם ביידן בראש ובראשונה את סוגיית עסקת החטופים. בכיר אמריקני אמר שהתחושה שהפעם תהיה עסקה כי שני הצדדים רוצים בה, אבל לא כולם בבית הלבן משוכנעים שזה המצב - וחוששים שנתניהו מושך זמן. ביידן נחוש להביא עסקה למען המורשת שלו - ולהחזיר את החטופים הביתה. בפגישה ינסו ראש הממשלה והנשיא להגיע להבנות על המתווה - בעיקר בשתי הסוגיות שנתניהו מתעקש עליהן: ציר פילדלפי ומסדרון נצרים.
בשבוע הבא, על פי ההערכות בישראל, אמורה לצאת משלחת לקטאר, וייתכן שגם ראש ה-CIA יגיע כדי לסגור את הקצוות. בישראל סבורים שהלחץ הצבאי בפילדלפי הוא זה שהביא את השינוי בעמדת סינוואר שוויתר על ההתעקשות שלו לקבל התחייבות על הפסקת המלחמה. אבל סינוואר כעת מתעקש שהמשא ומתן על השלב השני יימשך עד הודעה חדשה, כדי שלא לאפשר לישראל לחזור למלחמה.
4 צפייה בגלריה
תיעוד משיגורי ארגון טרור חיזבאללה לעבר מטולה
תיעוד משיגורי ארגון טרור חיזבאללה לעבר מטולה
אש במושבה מטולה. נתניהו ידגיש שהפסקת אש בעזה לא מחייבת את ישראל בצפון
(צילום: Rabih DAHER / AFP)
בישראל חושבים שנוצרה הזדמנות להגיע לעסקה אך עדיין נותרו סוגיות לא פתורות. נתניהו משוכנע שאם יביא עסקה טובה היא תעבור בממשלה שלו והממשלה לא תיפול. ביידן הזמין לפגישה עם נתניהו הן את משפחות החטופים שהגיעו איתו, והן את אלה שנמצאות בוושינגטון. יש לצעד הזה ללא ספק משמעות - והוא נועד להגביר את הלחץ על נתניהו להסכים לעסקה.
מלבד הפסקת האש בעזה, בישראל יעלו מול ביידן גם את המצב בצפון ואת המאמצים להסדר דיפלומטי. ישראל, אם ייכשלו המאמצים, תצטרך לפעול צבאית נגד חיזבאללה - והיא חייבת תמיכה אמריקנית, בעיקר בחימושים. נתניהו מתכנן להדגיש שהפסקת אש בעזה לא מחייבת את ישראל בצפון, גם אם חיזבאללה יעצור את האש.
גם סוגיית היום שאחרי ברצועה צפויה לעלות בשיחת נתניהו-ביידן. אצל הנשיא האמריקני קראו לא אחת לנתניהו להכריז על תוכניותיו, והעירו שאם לא יהיו כאלה - חמאס ישוב ויתחמש. נתניהו דיבר בנאומו אמש בקונגרס על ממשל אזרחי שיהיה מחויב לפירוז ולדה-רדיקליזציה של הרצועה. אלא שהתוכנית לא יכולה לצאת לפועל במצב הנוכחי, ובפרט אם מחבלים יחזרו לצפון רצועת עזה.
4 צפייה בגלריה
פעילות לוחמי צה"ל ברצועת עזה
פעילות לוחמי צה"ל ברצועת עזה
בישראל רוצים לפתור גם את סוגיית חזרת החמושים לצפון הרצועה. כוחות צה"ל בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
נתניהו יעלה בפגישה את הנורמליזציה עם סעודיה. בניגוד לנאומו באו"ם בספטמבר האחרון, בנאום אמש בקונגרס נתניהו לא הזכיר מפורשות את סעודיה. הוא דיבר על חזון לברית אזורית, הזכיר "מדינות ערביות נוספות" שיצטרפו להסכם - והתכוון כמובן לסעודיה. נתניהו סבור שהברית הזו תעמוד מול איראן שרוצה להשתלט בדרכה על המזרח התיכון, ובראייתו, היא לא רק יעד של העולם החופשי אלא גם צורך של המשטרים המתונים במזרח התיכון. "אני מדבר על ברית הגנה איזורית שתהיה לא רק קואליציה הגנתית אלא קואליציית ביטחון בכל מובן", אמר.
לפני שהמריא לוושינגטון, אמור היה נתניהו לפגוש את ראשי המתנחלים שתכננו להביע בפניו דאגה עמוקה מהמשך הסנקציות של הממשל האמריקני על מתנחלים. נתניהו יעלה את הסוגייה הזו, אבל ספק אם יצליח לשכנע את ממשל ביידן. הוא יצטרך גם לברר אם הממשל מתכנן סנקציות נגד השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', על רקע ההצהרה של בן גביר על שינוי הסטטוס קוו בהר הבית - שבעטיה פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה מוושינגטון לפיה אין ולא יהיה שינוי בסטטוס קוו.
4 צפייה בגלריה
פצצות טון של בואינג
פצצות טון של בואינג
פצצות טונה. הפגישה תשים סוף לסאגה?
(צילום: יואב זיתון)
ראש הממשלה הזכיר אמש בקונגרס גם את סוגיית החימושים, וקרא לארה"ב להעביר לישראל חימושים מהר יותר כדי "לסיים את העבודה מהר יותר". הייתה התקדמות משמעותית בסוגייה בעקבות מגעים שהתקיימו, אבל העברת הפצצות במשקל טונה אחת עדיין לא נפתרה. נתניהו מקווה לסגור את הנושא בפגישה עם ביידן, שבממשלו מתעקשים שפצצות כאלה גורמות לנזק רב ונפגעים רבים, ולכן ומסוכנות לשימוש בקרבת אזרחים.
לצד כל אלה, בישראל יבקשו מהנשיא ביידן להפסיק לפעול בצורה הגנתית מול החות'ים בתימן - ולנקוט צעדים שירתיעו אותם מלפעול נגד ישראל והקואליציה. אחרי התקיפה בנמל חודיידה בשבת הייתה שביעות רצון במדינות ערביות מתונות, אך זה עדיין לא מספיק.
ביום שישי ימריא נתניהו ב"כנף ציון" לפאלם ביץ' בפלורידה, שם ייפגש עם נשיא ארה"ב לשעבר והמועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ. הפגישה תהיה סגורה לתקשורת והעיתונאים שמלווים את נתניהו ימתינו בוושינגטון. בתום הפגישה נתניהו ישוב לוושינגטון ויעשה שם את השבת. בצאת השבת הוא צפוי להמריא בחזרה לארץ.