זירת החיסול בדרום תל אביב, שלשום
(צילום: יאיר שגיא )

ב-24 השנים האחרונות איבדה משפחת חמאד ארבעה מבניה במסגרת סכסוכי דמים בעולם הפשע, אבל שלשום (יום שבת) נרצח מי שנראה כי עמד בראש המשפחה הזו, עיזאת חמאד. דורות של חוקרים גדלו ביחידה המרכזית (ימ"ר) של משטרת תל אביב אל מול פעילותו הפלילית הנרחבת של חמאד, שחוסל במבצע מתוכנן היטב על ידי יריביו.
חמאד בן ה-55 היה מעורב בסכסוכים רבים לאורך השנים, ובמשטרה בטוחים כי מי שהוציא לפועל את הרצח שלשום הוא ארגון מתחרה. יריביו, כך סבורים במשטרה, השקיעו משאבים רבים באיתור נקודת התורפה של חמאד – ושלשום הם הכו בה ללא רחם.
4 צפייה בגלריה
הזירה ברחוב גרינבוים
הזירה ברחוב גרינבוים
עיזאת חמאד וזירת החיסול. אופנוען, מארב - וירי מטווח קצר
(צילום: יאיר שגיא, מוטי קמחי)
סכסוך הדמים של משפחת חמאד התחיל לפי המודיעין המשטרתי אי שם בשנת 1997. לעומת שאר המקרים, כולל חיסולו של חמאד עצמו, שתי הרציחות הראשונות התחילו בעקבות סכסוך עם משפחת עאשור מיפו. הסכסוך החל כנראה לאחר שאשתו של אחד מאחיו של עיזאת – בת למשפחת עאשור – רצתה להתגרש ממנו.
האחים הראשונים של עיזאת שנרצחו היו מוסא וג'לאל חמאד. הללו היו מוכרים למשטרה מעבירות סמים ורכוש. הם נורו למוות במרץ 1998, כאשר המתינו לפגישה ברחוב בן צבי. אופנוען שהגיח ממארב ירה בהם מספר כדורים – ומותם נקבע במקום.
"מלחמות הדמים" של משפחת חמאד נרגעו לאחר מכן לזמן מה, עד שבאוקטובר 2001 השיגו אקדחי המתנקשים אח נוסף, ריאד חמאד, שהיה בן 29 במותו. כמו אחיו, גם הוא היה בעל עבר פלילי של סחיטות ואיומים, ונרצח ביריות אקדח של אופנוען שהגיח ברחוב יפת בשעה שריאד עשה את דרכו לחתונה של חבר. הוא נפצע אנושות ומת לנגד עיני חבריו.
4 צפייה בגלריה
הזירה ברחוב גרינבוים
הזירה ברחוב גרינבוים
הקסדה מוטלת על הכביש בזירת הרצח. ארבעה מאחיו של עיזאת נרצחו בעבר
(צילום: יאיר שגיא )
סוכת האבלים שהקימה משפחת חמאד בעקבות הרצח ההוא רק פורקה, וכבר הגיע הרצח הבא: של האח אנואר חמאד. אנואר, שנחשב לדמות נורמטיבית ומוכרת ביפו והיה אחראי ללא מעט סולחות שם, נסע במונית כשנרצח. כמו בפעמים קודמות, מתנקש על אופנוע הגיח מקרוב וירה בו מספר יריות.
עיזאת, ראש ארגון הפשיעה שחוסל שלשום, שהה באותה עת בכלא יחד עם רמזי חמאד – אח נוסף שריצה מאסר עולם על רצח האימאם יוסף עאשור. במשטרה העריכו אז כי רק המאסר של השניים מנע את המשך שפיכות הדמים. המשטרה לא נתנה לשני האחים לצאת מהכלא ללוויה.
עיזאת נחשב לדמות הדומיננטית במשפחת חמאד. הוא ידע לקשור קשרים עם גורמי פשיעה יהודים ונחשב לבן בריתם של לא מעט ראשי ארגוני פשיעה. הידיעה שלשום על מותו פשטה לה כאש בשדה קוצים. ב"עולם התחתון" הבינו היטב את הרמז. "יש קבוצה גדולה שרוצה להשתלט על יפו והיו חייבים להזיז את עיזאת", הסביר "חייל" של אחד הארגונים הפועלים שם.
4 צפייה בגלריה
עיזאת חמאד
עיזאת חמאד
עיזאת חמאד בבית המשפט, ב-2012. נכנס ויצא מהכלא שוב ושוב
(צילום: מוטי קמחי)
עיזאת נחשב לאדם בעל חוש עסקי, אבל גם לעבריין שלא בחל באמצעים על מנת להשיג את מטרתו. הוא וחבורתו התפרנסו לא מעט מעבירות של סחיטת דמי חסות, והיחידה המרכזית של מחוז תל אביב השקיעה בו משאבים כפי שלא השקיעה נגד אף אדם ערבי אחר מארגוני הפשיעה ביפו. הוא נכנס ויצא מהכלא כל כמה שנים, כשבשתי הפרשיות האחרונות שבהן היה מעורב – שזכו לכינויים "עץ הרימון" ו"בוא ליפו" – הצליחו גורמי האכיפה להוכיח עשרות סחיטות דמי חסות ועבירות אלימות. עיזאת נשלח לשנים ארוכות בכלא, שאותן סיים לרצות לא מזמן.
גם שלשום היה זה אופנוען, אחד לפחות, ששפך דם במשפחת חמאד. עיזאת היה זהיר ודאג שלא לצאת לבד מביתו בדרך כלל, אלא עם פמליית מקורבים. "גם כדי להפגין עוצמה, וגם כדי שעוד עין תסתכל", הסביר גורם ביפו שהכיר את התנהלותו. אולם כאשר הוא היה צריך לצאת ל"מבצע" או לפגישה סודית, הוא נהג לרכוב על אופנוע לבדו.
4 צפייה בגלריה
עיזאת חמאד
עיזאת חמאד
עיזאת חמאד ב-2011. עסק רבות בסחיטת דמי חסות
(צילום: עופר עמרם)
זה מה שקרה שלשום ברחוב גרינבוים בשכונת תל כביר שבדרום תל אביב. ההערכה היא כי חוליית החיסול עקבה אחרי חמאד תקופה ארוכה, וחיכתה לשעת כושר. "ברור לכולם הסיכון בירי על אדם שכזה", הסביר קצין במשטרה. "סיכון אחד הוא שאתה חייב להצליח, אחרת אתה מסומן, והשני הוא שבאותו אירוע אתה מסתכן בירי חזרה".
אבל שלשום חמאד נסע לבדו באופנוע שלו בשדרות גרינבוים. המתנקשים הגיעו גם הם עם כלי מהיר, חיכו ככל הנראה שיאט – וירו בו קליעים רבים כדי לבצע "וידוא הריגה". הוא נפל על הכביש והתבוסס בדמו. כעת ממתינים במשטרה לראות את תגובת מקורביו, וה"חיילים" שהיו נאמנים לו. מצד שני, כך הסבירו במשטרה, אויביו של חמאד יהיו ערניים גם הם – וינסו לגלות מי מסוגל לנקום בהם. יכול להיות שהוא יהיה הבא בתור.
פורסם לראשונה: 21:22, 18.07.21