1 צפייה בגלריה
בנות האולפנה שהכינו סרטון "אם האולפנה הייתה מזרחית"
בנות האולפנה שהכינו סרטון "אם האולפנה הייתה מזרחית"
מתוך הסרטון "אם האולפנה הייתה מזרחית"
גם אני נחרדתי מהסרטון "אם האולפנה הייתה מזרחית" שהכינו תלמידות מ"חורב", מוסד חינוכי ירושלמי השייך לזרם הדתי-לאומי. רק אחרי שסרקתי את התגובות הנרעשות ברשתות החברתיות נזכרתי שהבעיה נעוצה פחות בנערות הללו ויותר בצביעות של מזועזעי הגזענות, שהם עצמם - דתיים וחילונים, ימנים ושמאלנים, נשים וגברים – לוקים בה ואפילו לא מודעים לכך.
לצד שלל הסטריאוטיפים הגזעניים שכלל הסרטון חטאו התלמידות ב"השחרת פנים" (Blackface באנגלית). בארה"ב מוסכם כבר עשורים שמדובר במעשה גזעני ולא תקין פוליטית, מאז שבמאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 צבעו שחקנים לבנים את פניהם בשחור והציגו אפרו-אמריקנים באופן מבזה ומשפיל שייחס להם טיפשות ועילגות. אבל תרשו לי להמר: התלמידות מאולפנת חורב לא מכירות את המושג "בלאק-פייס". לכל היותר הן מכירות את ערן זרחוביץ', פניו צבועים שחור, מחקה ב"ארץ נהדרת" את כתב חדשות 12 ברהנו טגניה. אף שטגניה כבר אמר בעבר שהחיקוי פגע בו, זה לא גרם להפסקתו.
"ארץ נהדרת" היא כמובן רק דוגמה, אבל דוגמה טובה, עקבית וכזאת הנהנית כבר שני עשורים מרייטינג היסטרי והשפעת עומק. ההתנשאות בתוכנית כלפי מזרחים ארוכה ומתועדת – מחבורת "המעתוקיות" דרך "הפילוסים" ועד "הטורטלים" – ובמסגרתה הם מוצגים שוב ושוב כחבורות של רפי-שכל וגסי רוח. כשזה המסר בתוכנית הסאטירה הכי חזקה ונצפית בישראל, פוטנציאל הנזק גדול פי כמה מהסימפטום (סרטון יוטיוב שהכינו קטינות שעדיין לא סיימו תיכון).
הגזענות לא פוסחת על אף מגזר ומי שמכיר את ההיסטוריה יודע שהיא לא המצאה של אשכנזים, דתיים או חרדים. עד תחילת המאה ה-20 היו היהודים הספרדים בירושלים גאים מאוד בייחוס שלהם, ובזו באופן עמוק ותהומי למיעוט האשכנזי, שעשה מאמצים נואשים להשתלב בלבנט. החרדים האשכנזים במאה שערים לובשים עד היום בגד מוסלמי-טורקי דמוי גלימה המכונה אצלם "כתונת פסים". הם אימצו את הלבוש הזה לפני כ-150 שנים בתקופה שבה להיות אשכנזי הייתה בושה לא קטנה.
השנים חלפו והגלגל התהפך. האשכנזים שהפכו לרוב בזו והפלו יוצאי ארצות המזרח והאסלאם שחיו בישראל או שעלו אליה. כפי ששיקף סרטון העולים החדשים הבאמת-מצחיק של חבורת "לול" ("אינעל דין בבור אילי ג'בהום", "לעזאזל האונייה שהביאה אותם"), לכולם היה משהו שלילי להגיד על "האחר" החדש. אגב, הגזענות הייתה גם פנים-עדתית: יהודים ממרכז ומערב אירופה התנשאו על אחיהם ממזרח היבשת (אוסטיודן), חרדים ליטאים תיעבו חסידים ויהודי הערים במרוקו לא רצו שבנותיהם יינשאו למי שחיו ב"שלוח", הכינוי לאלה שגרו בהרים.
יצחק טסלריצחק טסלרצילום: ארהל'ה קרומבי
אלמנטים גזענים אפשר למצוא אצל רבים, אבל הגזענות מסוכנת בעיקר כשהיא נמצאת במוקדי הכוח. אי אפשר להתעלם מהעובדה שמעולם לא היה כאן ראש ממשלה מזרחי. וללא קשר לשאלה אם אתם תומכים ברפורמה המשפטית או מתנגדים לה, אי אפשר שלא להתפעל מהעובדה שלאורך 75 שנות המדינה הרוב המוחלט של שופטי העליון היו גברים, אשכנזים וחילונים. הייתכן שמזרחים, ערבים, חרדים, יוצאי אתיופיה ועולי ברה"מ לא נולדו להנהיג ולא ניחנו במזג השיפוטי הנדרש?
אז כן, רבים מאיתנו בזים למי ששונה מאיתנו, והתפקיד שלנו – המבוגרים, הפוליטיקאים, התקשורת - הוא לנסות לגדל דור חדש וסובלני. ולתלמידים ולתלמידות שמתכוונים לפרסם "סרטון מצחיק", זכרו מה שאמר הומר סימפסון: "לפעמים הדרך הטובה ביותר להרגיש טוב עם עצמך היא לגרום לאחרים להרגיש רע עם עצמם, ונמאס לי לגרום לאחרים להרגיש טוב עם עצמם".
  • יצחק טסלר הוא עיתונאי ynet ועורך ב"ידיעות תקשורת"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il