רגע לפני ההקרנה הראשונה של הסרט "תיקי ביבי" (Bibi Files), הגיש היום (שני) ראש הממשלה בנימין נתניהו לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לקיים דיון דחוף, נוכח הכוונה לכלול בסרט פרסום תיעוד חזותי או קולי מחקירותיו - ולהורות על איסור פרסום שלהן לפני קבלת היתר. אבל השופט עודד שחם דחה את הבקשה לקיים דיון במעמד צד אחד, הפרקליטות תגיב רק עוד יומיים - והסרט יוקרן הלילה בטורונטו.
נתניהו בכל מקרה לא היה יכול למנוע את ההקרנה המתוכננת של הסרט בטורונטו, שצפויה להתקיים היום ב-18:15 שעון טורונטו (01:15 בלילה שעון ישראל), אבל בבקשתו הוא מנסה למנוע את הפרסום בישראל של התיעודים מחקירותיו ומחקירות בני משפחתו, הן סרטונים והן הקלטות. בסרט הקלטות מחקירות נתניהו במשטרה שצולמו בין השנים 2018-2016.
2 צפייה בגלריה
עדות מילצ'ן מעיד במשפט נתניהו
עדות מילצ'ן מעיד במשפט נתניהו
(צילום: חיים גולדברג)
בבקשה, המופנית גם נגד עיתונאי חדשות 13 רביב דרוקר המעורב בהכנת הסרט, נכתב כי "המפרסם תיעוד חזותי או קולי של חקירה, כולו או חלקו בלא רשות בית משפט, דינו מאסר שנה". לפי הבקשה לדיון דחוף, "דרוקר הצהיר על עצמו ברבים כמתנגד פוליטי של נתניהו וכמי שחפץ בסיום כהונתו כראש ממשלה. הוא חצה כמה פעמים קווים אדומים".
בנוסף, מוזכרת בבקשה הכתבה שעלתה ב-ynet על הקרנת הסרט בפסטיבל הסרטים בטורונטו. הסרט הדוקומנטרי, מבית היוצר של המפיק האמריקני זוכה פרס האוסקר אלכס גיבני, מבטיח להפיל פצצה פוליטית שעשויה לטלטל את מסדרונות בלפור. הסרט בן השעתיים, שיוקרן בהצגת בכורה בפסטיבל הסרטים הבינלאומי של טורונטו (TIFF), חושף קטעי חקירות משטרתיות שטרם נראו של נתניהו, שנאספו כחלק מהחקירות נגדו באשמות שוחד, מרמה והפרת אמונים. לפי החוק בישראל, הקלטות של חקירות אסורות בפרסום ללא אישור בית המשפט. כיוון שהסרט יוצר ומוקרן מעבר לים - ספק אם החוק תקף, אולם בארץ תעלה שאלה חוקית אם מותר לשדרן.
2 צפייה בגלריה
אלכס גיבני
אלכס גיבני
"ההקלטות - עדות עוצמתית לאופיו המושחת של נתניהו". במאי הסרט אלכס גיבני
(צילום: Tristan Fewings/Getty Images for BFI)
בהקלטות, שצולמו בין 2016 ל-2018 ונחשפו לגיבני רק בשנת 2023, מופיעים נתניהו עצמו, אשתו שרה, בנו יאיר, חברים ומקורביו של ראש הממשלה וכן עובדי משק הבית בבלפור. לדברי היוצרים גיבני והבמאית אלקסיס בלום, מדובר ב"חומרי נפץ פוליטיים" שיכולים לשפוך אור חדש ומפתיע על אופיו של נתניהו ועל השחיתות שמיוחסת לו - שחיתות שלדבריהם השפיעה על הנהגת המדינה ותרמה ליצירת המציאות הפוליטית המסובכת שבה היא נמצאת כעת. הם מסבירים כי ההקלטות מכילות אלפי שעות של ראיונות, כולם בעברית ונערכו לפני יותר משמונה שנים, אבל טרם נחשפו כאמור בגלל חוקים להגנת פרטיות בישראל.
גיבני, שמגזין Esquire הכתיר בעבר כ"מתעד החשוב ביותר של זממנו", סיפר בשבוע שעבר למגזין "וראייטי" כי הסרט מבקש להציג את דמותו של נתניהו באופן שמעולם לא נראה עד כה. "ההקלטות האלה הן עדות עוצמתית לאופיו המושחת, וכיצד הוא הוביל אותנו למקום שבו אנו נמצאים עכשיו", הוא אמר. לדבריו, הסרט חושף "משהו שייקספירי על האיש במובן שהשחיתות האיטית באופי שלו, והצורך הנואש שלו להישאר בשלטון, הביאו אותו לעשות דברים נוראיים שאנחנו עכשיו עדים להם".
בלום תיארה את הסרט כ"פורטרט של אדם והשלכות מעשיו" שמציג את נתניהו לא רק כמנהיג אלא גם כגיבור טרגי, שנפל במלכודת של עצמו. לטענתה, השחיתות ההולכת וגדלה שלו, ורצונו הבלתי נלאה להיאחז בשלטון, הובילו אותו לביצוע מעשים חמורים - שממשיכים להשפיע על מדינת ישראל. "העבודה שלנו בסרט הזה הייתה לקשר את החקירות האלה ואת משפט השחיתות לכל מה שבא אחר כך”, אמרה.
עוד על-פי היוצרים, הסרט מבקש לחשוף את "האמת המרה" מאחורי המסכה הפוליטית של נתניהו, ועשוי לשמש כתמרור אזהרה לעתיד המדינה. בין היתר, הסרט מתעמק גם בשינויים שיזם נתניהו במסגרת הרפורמה המשפטית, מהלכים שמצטיירים לדבריהם כהכנה לקראת המשבר הפוליטי הנוכחי. בלום מודה כי הרפורמה הייתה אחת הסיבות לכך שהולידו את הסרט. לדבריה, הממשלה בראשותו מנסה "לשנות את בית המשפט העליון, ולאחר מכן לנהל את המלחמה באופן שלעולם לא היה קורה לולא הייתה לו קואליציה כל כך קיצונית".
פורסם לראשונה: 11:42, 09.09.24