סגן השר כהנא: "הליכוד יתנגד לחוק המלגות? אובדן ערכים"
(צילום: אבי חי, שמוליק דודפור)

חברי הכנסת שוב מתקוטטים, והחיילים המשוחררים הם אלו שעלולים להיפגע: הממשלה מקווה לאשר בכנסת את חוק "ממדים ללימודים", המעניק מלגות לסיוע בשכר הלימוד האקדמי ללוחמים קרביים משוחררים, אך לא ברור אם תצליח לגייס את הרוב הדרוש לשם כך. ברע"מ מאיימים להתנגד לחוק הזה, ובליכוד טרם הבהירו כיצד יפעלו אם יועלה להצבעה בשבוע הבא.
אחר הצהריים צייץ בטוויטר שר הביטחון בני גנץ כי ביקש מיו"ר הליכוד לתמוך בחוק: "שוחחתי כעת עם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו וביקשתי ממנו להירתם ולהעביר ביום שני הקרוב את הצעת החוק 'ממדים ללימודים' עבור לוחמי צה"ל. שוחחנו על מהות הצעת החוק והרציונל שלה וגם על חשיבותה ללוחמים שלנו. אני מאמין ומקווה שבליכוד ובמפלגות האופוזיציה יבינו את הצורך ויאפשרו את העברתה".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
נתניהו וגנץ. מי יזם את השיחה?
(צילום: ניברן ברודקאסט)
לאחר אותו ציוץ, אמרו מקורבי ראש הממשלה לשעבר נתניהו כי הוא זה שיזם את השיחה עם גנץ על החוק. גורמים בכחול לבן אמרו בתגובה כי מדובר בשקר: "גנץ יזם את השיחה. הליכוד בלחץ כי הם מבינים שהציבור יבוא איתם חשבון על התנגדותם למתן מלגות לימודים לחיילים משוחררים".
בהודעה הרשמית של הליכוד נכתב כי נתניהו התקשר לגנץ וביקש ממנו לתמוך במימון של 100% מלגה ללוחמים כפי שמגיע להם: "נתניהו ביקש שכל הכוחות הציונים בכנסת יתאחדו כדי שכל הלוחמים ששירתו שירות מלא - יקבלו מימון מלא. נתניהו הדגיש שהחלטה זו צריכה לעבור בכנסת כבר ביום שני הקרוב".
שר החוץ יאיר לפיד תקף אף הוא בחריפות את נתניהו, לאחר שזה לא התחייב לתמוך בהצעת החוק: "הליכוד עושה פוליטיקה קטנה ועלובה על חשבון לוחמי צה״ל".
6 צפייה בגלריה
תרג"ד כפיר
תרג"ד כפיר
לוחם קרבי בתרגיל, ארכיון. החיילים המשוחררים הם שייפגעו בסופו של דבר?
(צילום: דובר צה"ל)
בריאיון הבוקר (רביעי) באולפן ynet התייחס לסוגיה סגן שר הדתות וחבר הכנסת מתן כהנא מימינה, שהודה כי אינו יודע אם רע"מ תתמוך בחוק או תתנגד לו, אך הביע תקווה שתיאכף במקרה הזה משמעת קואליציונית – ותקף בחריפות את הקולות בליכוד הקוראים להתנגד לחוק. לדבריו, "זה יהיה אובדן ערכים". באולפן התראיין גם ח"כ ישראל כץ מהליכוד שתקף בחריפות את הממשלה "שתלויה בתנועה האיסלאמית" – אך לא הבהיר כיצד תפעל הסיעה שלו. לדבריו, אם החוק יעלה להצבעה סיעת הליכוד תתכנס לפני כן ותדון כיצד לפעול. "נעזור לחיילים, לא לממשלה", הבטיח.
"ממדים ללימודים" היא תוכנית מלגות ללוחמים משוחררים שפועלת מאז 2016, ולפי ההצעה כעת תממן שני שלישים משכר הלימוד, שכן זה מה שהתקציב הנוכחי מאפשר. באופוזיציה הודיעו שלא יתמכו בהצעה ודורשים שהמימון של המלגות יועלה ל-100%. למרות ההתנגדות, בליכוד טרם גיבשו כאמור עמדה סופית. בישיבת הסיעה שקיימו ביום שני דרשו חלק מהח"כים בליכוד לקיים הצבעה חשאית ולהחליט האם לתמוך בחוק או לא. חלקם סבור שיש לתמוך בו, למרות שמדובר בחוק של הממשלה.
6 צפייה בגלריה
נתניהו בנט
נתניהו בנט
נתניהו ובנט. רה"מ קרא ליו"ר האופוזיציה "להתעשת"
(צילום: יואב דודקביץ')
בקואליציה מאשימים את הליכוד שהוא עושה פוליטיקה "על גבם של החיילים", ואתמול הודיע שר הביטחון בני גנץ כי למרות ההתנגדות יעלה את החוק להצבעה ביום שני הקרוב. "אני קורא לנתניהו ולכל חברי האופוזיציה לשים את הפוליטיקה בצד ולתמוך בהצעה. אל תפגעו בלוחמי צה"ל בשם הפוליטיקה", כתב גנץ בטוויטר.
גם ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס אמש לחוק וקרא לנתניהו "להתעשת" ולגלות אחריות. לדבריו, אם הליכוד לא יתמוך בחוק הממשלה לא תיפול – אבל החיילים ייפגעו, והם יידרשו לשלם מכיסם עשרות אלפי שקלים על שכר לימוד, ויתקשו לעשות זאת. יצוין כי כבר עכשיו, באתר המלגה, מצוין כי העברתה מתעכבת בשל אי-העברת החוק. "אני מבין מדוע איימן עודה מתנגד לחוק 'ממדים ללימודים' שמעניק מלגות לימודים לבוגרי יחידות קרביות, אבל מדוע נתניהו חבר אליו נגד החוק, קשה להבין", צייץ בנט.
לסוגיה התייחס היום גם חבר הכנסת מאזן גנאיים מרע"מ, שאמר בריאיון לרדיו "מכאן" כי סיעתו תתנגד לחוק: "זה חוק שהיה צריך להביא אותו להצבעה כבר שלשום, אבל רע"מ התנגדה. אנחנו נצביע נגד, זה לא סוד. אם גנץ וחלקים מהקואליציה יביאו את החוק להצבעה – הם ייכשלו".
6 צפייה בגלריה
ח"כ מתן כהנא
ח"כ מתן כהנא
סגן השר מתן כהנא. מקווה למשמעת קואליציונית, ושרע"מ תתמוך: "לא תמיד מצביעים למה שאנחנו אוהבים"
(צילום: קובי קואנקס )
למרות דבריו של גנאיים, בריאיון הבוקר אמר סגן שר הדתות כהנא – שהתפטר בשבוע שעבר מתפקידו כשר כדי לחזור לכנסת בצל החשש מאי-יציבות בסיעת ימינה – כי אינו יודע כיצד מתכננת רע"מ להצביע בנוגע לחוק. עם זאת, הוא הוסיף: "אני מקווה שתהיה בנושא הזה משמעת קואליציונית. בממשלה הזו על כל הייחודיות שבה לא תמיד אנחנו מצביעים עבור הדברים שאנחנו אוהבים. אלו אילוצים קואליציוניים כדי לשרת את טובתה של מדינת ישראל. להיגרר עכשיו לבחירות זה לחזור אחורה פעם נוספת ולהיגרר לאותו כאוס שהיה לפני זה".
כהנא הוסיף כאמור כי "אם הליכוד לא יצביע על חוק שמטיב עם חיילי צה"ל – זה פשוט אובדן הערכים". לדבריו, "אם 'ממדים ללימודים' שנוי במחלוקת אצל הליכוד, אז אנחנו באמת במצב בעייתי. בכל מה שקשור לביטחון המדינה אנחנו לא שוקלים שום שיקול קואליציוני. אנחנו נלחמים בטרור יותר מממשלות קודמות. יש ירידה במקרי הירי, עלייה של מאות אחוזים בסיכול הברחות של נשקים, אנחנו עושים סדר ומשילות בגליל ובדרום. דברים שהוזנחו במשך שנים רבות ואנחנו עושים את זה בצורה נחושה. אם בליכוד לא יתמכו בחוק הזה, אני בטוח שהציבור שלהם יבהיר להם מה הוא חושב על זה".
סגן השר הוסיף כי הוא מצפה גם מח"כ עידית סילמן, שפרישתה מהקואליציה הותירה אותה ללא רוב, לתמוך בחוק המדובר כחלק מאותה משמעת קואליציונית שהוא מקווה שתביא את רע"מ לתמוך גם היא בחוק. בהקשר זה נשאל אם סילמן תיענש אם תמשיך בסירובה לתמוך במינויו מחדש של כהנא לשר הדתות – אולי כמו ח"כ עמיחי שיקלי ש"הופרש" מהסיעה – והשיב: "זו שאלה היפותטית מאוד. הפרשה של חבר מסיעה זה אירוע מורכב, זה לא משהו שסוגרים אותו בריאיון".
-השאלה מה המסר שהועבר אליה כי ראינו את התחלופה המביכה מאוד שהיא הגיעה לסיעת ימינה. "המסר הוא שיש משמעת קואליציונית בסיעת ימינה, שמי שמרגיש שהוא חלק מהסיעה מצביע איתה".
6 צפייה בגלריה
יום טוב כלפון
יום טוב כלפון
יום טוב כלפון. כהנא על הדחתו: "יש הערכה גדולה אליו, אבל החלטנו שצריך אותי בכנסת, לתת שם כתף"
(מתוך פייסבוק )
כהנא, שחזרתו לכנסת הביאה להדחתו ממנה של יום טוב כלפון, שכיהן כח"כ במסגרת "החוק הנורבגי", הוסיף כי בימינה יש "הערכה רבה" לכלפון, אך לדבריו הוחלט כי יש צורך באדם כמוהו – כמו כהנא – על מנת לחזור לספסלי המשכן ו"לתת כתף". הוא נשאל אם מישהו נוסף בסיעה נמצא על הכוונת, והשיב: "אין שום כוונת. יש לנו סיעה שתסיים את ימיה, שמאמינה בממשלה הזו וחושבת שהעומד בראשה עושים דברים גדולים למען אזרחי ישראל. כל עוד חברי הקואליציה ידבקו בקווי היסוד, אין סיבה שזה לא ימשיך".
-אין לכם איזו עקב אכילס בתוך הסיעה. "אני לא מזהה גורמים כאלה כמו שציינת. אני חש תמימות דעים שהממשלה הזו צריכה להמשיך את ימיה כי אנחנו עובדים טוב, נכון ועושים דברים גדולים למען עם ישראל".

כץ: "נעזור לחיילים, לא לממשלה"

גם ח"כ ישראל כץ התראיין כאמור באולפן ynet הבוקר, וטען בנוגע לחוק המלגות ללוחמים המשוחררים כי בתקופתו כשר האוצר הוא הצליח לממן את המלגות ב-100%, אולם לא ברור אם הטענה הזו נכונה. "אני רואה בחומרה רבה שאין להם תקציב מלא לזה, יש להם תקציב לעבאס, לחלק מיליארדים, אבל לא לזה", אמר כץ.
ח"כ כץ: "נחשוב איך לעזור לחיילים, ולא לממשלה"
(צילום: שמוליק דודפור)

הוא נשאל כאמור כיצד תפעל סיעתו אם החוק יעלה להצבעה בכל זאת, והשיב: "סיעת הליכוד תתכנס ותקבל את ההחלטות. אנחנו רוצים לעזור לחיילים, אבל צריך להבין שזו ממשלה שתלויה לחלוטין בתנועה האיסלאמית". הוא הוסיף: "זה אבסורד שהממשלה תלויה בקולות הערבים הקיצוניים ובאה לליכוד שיחלץ אותה בדברים שאמורים להיות מובנים מאליהם". לדבריו, "יש כאן ממשלה שאיבדה את האמון וצריכה ללכת הביתה. אנחנו נעזור לחיילים ולא נעזור לממשלה הזו".
-אם רע"מ תצביע בעד? "אני לא תלוי ברע"מ".
-אני רואה את הכותרת – "רע"מ הצביעה בעד החיילים והליכוד לא". "אני מבטיח שננסה לעזור לחיילים".
בריאיון תקף כץ את הממשלה גם על כך שלכאורה אינה מטפלת באיום הפנימי מצד גורמים קיצוניים במגזר הערבי. לדבריו, מדובר באיום חמור יותר אפילו מזה שנשקף מאיראן: "כאשר מבפנים יקומו עלינו ערביי מדינת ישראל – החלק הקיצוני שלהם שלא מטופל וימשכו אחרים – אנשים לא יוכלו לחיות כאן, תהיה כאן מלחמת אזרחים. כולם יודעים שזה הולך לקרות. שמעתי מומחים שאומרים שזה הולך להתפוצץ. למה לא מטפלים? בגלל מנסור עבאס".
6 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
ח"כ ישראל כץ. "הממשלה רוצה את חברי הכנסת רובוטים"
(צילום: שאול גולן)
גם על הדחתו של כלפון מהכנסת, באמצעות ההתפטרות של כהנא מהממשלה, הוא מתח ביקורת: "עשו חוק נורבגי שבמקום לעשות הפרדת רשויות, לקחו חברי כנסת כרובוטים. פיטרו את יום טוב כלפון כדי להראות לכולם שהם רובוטים ושאין להם שיקול דעת. כל הקואליציה הזו עושה דברים שלא נעשו מעולם בשביל ההישרדות, והם לא ישרדו בסוף".
פורסם לראשונה: 13:22, 18.05.22