דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, מסר הערב (שני) הצהרה לתקשורת - בצל כוננות השיא בישראל לקראת מתקפה אפשרית של איראן וחיזבאללה - והבהיר כי לפי שעה אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. "אם יהיו כאלה, נעדכן על כך באופן מיידי", אמר. במקביל פרסמו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ומנהיגי אירופה הצהרה משותפת לאיראן להימנע ממתקפה על ישראל - והזהירו אותה שההשלכות יהיו חמורות. ynet העביר את דבריו בשידור ישיר.
הצהרת דובר צה"ל, הערב
(צילום: דובר צה"ל)

"לאורך הימים האחרונים אנחנו עוקבים אחר האויבים שלנו וההתפתחויות במזרח התיכון, בדגש על חיזבאללה וגם על איראן", אמר הגרי בפתח הצהרתו. "במקביל אנחנו תוקפים בלבנון בכל יום, גם היום. אנחנו הגברנו את הסיורים והפטרולים של חיל האוויר, אנחנו תוקפים כל איום שאנחנו מזהים וערוכים ליירט איומים בזמן אמת".
הגרי הדגיש כי אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף: "אנחנו לוקחים ברצינות את ההצהרות והאמירות של אויבינו, ועל כן אנחנו מוכנים במוכנות שיא בהתקפה ובהגנה, ונפעל על פי הנחיות הדרג המדיני. הדריכות והערנות שלכם הציבור חשובים לנו, ולצד זאת בשלב זה אין שינוי במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף", אמר דובר צה״ל. "אם יהיה שינוי בהנחיות, אנחנו נעדכן באופן מיידי. נעדכן מוקדם ככל הניתן על מנת להתאים את ההנחיות לציבור, וזאת מבלי לתת לאויבינו יתרון מודיעיני או מבצעי. אנחנו מודעים וקשובים למציאות בה נמצאים תושבי הצפון זמן רב, והמשימה שלנו היא להבטיח את ביטחונכם ולהחזיר אתכם לביתכם בביטחון".
עוד אמר הגרי: "אנחנו עושים הכול כדי להגן על התושבים ולמנוע פגיעה באזרחים. חיזבאללה מבצע ירי ללא הבחנה כפי שראינו כשנרצחו 12 ילדים במג'דל שמס. חיזבאללה מתכנן לפעול, אנחנו לא מחכים מנגד ותוקפים כל הזמן איומים ברגע שאנחנו מגלים אותם. מזה עשרה חודשים אנחנו נמצאים בתוך מלחמה, אנחנו ערים לקשיים ולאי הוודאות המתעצמת בציבור. כרגע אנחנו עוקבים בדריכות אחר תמונת המצב הביטחונית. אנחנו עושים את כל המאמצים להכין אתכם מראש וכדי לאפשר המשך שגרה ככל הניתן, לצד שמירה על דריכות ומוכנות".
3 צפייה בגלריה
תא״ל דניאל הגרי
תא״ל דניאל הגרי
תא״ל דניאל הגרי. "אם יהיה שינוי בהנחיות - נעדכן על כך באופן מיידי"
(צילום: דובר צה"ל)
לשאלה אם ישראל תבצע מתקפת מנע במקרה שתזהה תקיפה קרובה, השיב דובר צה״ל: "אנחנו נעשה כל מה שצריך על מנת להגן על אזרחי מדינת ישראל. באשר לדיווחים על תזוזות באיראן, אנחנו עוקבים כל הזמן מסביב לשעון. אנחנו לא עוקבים לבד, אנחנו עוקבים גם עם השותפים שלנו, בראשם ארה"ב שתגברה את האזור בנושאות מטוסים. נמשיך לעקוב ונבצע את ההחלטות שלנו".
הגרי דיבר מעט אחרי שב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי צה"ל הוכנס ל"כוננות גבוהה" כחלק מההכנות למתקפה אפשרית - ואחרי שהבחין בהכנות של איראן וחיזבאללה להוצאתה לפועל. גורם המעורה בפרטים הדגיש כי לישראל לא ברור עדיין אם המתקפה תצא לפועל בקרוב מאוד - וכי מדובר במהלך שנובע מהזהירות והדריכות הישראליות בצל איומי הנקמה על החיסולים בטהרן ובביירות.
בתוך כך, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג׳ון קירבי, אמר הערב כי "אנחנו ממשיכים לעקוב מקרוב מאוד אחר ההתפתחויות במזרח התיכון, ואנחנו שותפים לחששות של עמיתינו בישראל שהמתקפה האיראנית תגיע בימים הקרובים".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן הצהרה על עסקה עסקת חילופי אסירים עם רוסיה הבית הלבן ארה"ב
ג'ו ביידן הצהרה על עסקה עסקת חילופי אסירים עם רוסיה הבית הלבן ארה"ב
ביידן. אזהרה לאיראן, יחד עם מנהיגי אירופה
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
לדבריו, "אנחנו מעריכים שמשהו עלול לקרות כבר השבוע מצד איראן ושלוחיה. הנשיא ביידן בטוח ביכולת שלנו להגן על ישראל, אבל אף אחד לא רוצה להגיע למצב הזה - ואנחנו עושים בימים האחרונים הכול כדי להוריד את המתיחות באמצעות שיחות דיפלומטיות".
בהמשך הערב פרסמו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ומנהיגי בריטניה, צרפת, גרמניה ואיטליה הודעה משותפת - שבה קראו כאמור לאיראן שלא לתקוף את ישראל. בתום שיחת ועידה שערכו המנהיגים, הם מסרו כי הם הביעו "תמיכה מלאה במאמצים המתמשכים להפחית את המתיחות" - כשהם מדגישים שמאמצים אלו כוללים השגת עסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה. הם הביעו תמיכתה בקריאת ביידן והמתווכות מהשבוע שעבר לערוך פסגה ביום חמישי הקרוב כדי להביא לפריצת דרך במגעים בין ישראל לחמאס: "כל הצדדים צריכים לעמוד במחויבויות שלהם", אמרו.
בנוגע לאיום האיראני, ביידן ומנהיגי אירופה אמרו כי הם מביעים תמיכה בביטחון ישראל אל מול תוקפנות המשטר האיראני והמתקפות של שלוחי טהרן. "אנחנו קוראים לאיראן לחזור בה מהאיום שלה לתקוף צבאית את ישראל. דנו בהשלכות החמורות על ביטחון האזור אם מתקפה שכזו תתרחש".
שולץ עצמו אמר הערב כי שוחח היום עם נשיא איראן מסעוד פזשכיאן וביקש ממנו "לעשות כל מה שאפשר כדי למנוע הסלמה צבאית נוספת במזרח התיכון״. עוד אמר שולץ לנשיא איראן כי "יש לשבור כעת את מעגל האלימות במזרח התיכון, שכן כל מהלך אחר יוביל לסכנה בלתי נתפסת עבור המדינות והאנשים באזור".
3 צפייה בגלריה
קנצלר גרמניה אולף שולץ
קנצלר גרמניה אולף שולץ
קנצלר גרמניה שולץ. שוחח עם נשיא איראן במטרה למנוע הסלמה
(צילום: MIGUEL MEDINA / AFP)
גם אמש הודיע הגרי כי חרף הדיווחים על כך שאיראן החליטה להוציא לפועל מתקפה נגד ישראל, אין בשלב הזה שינוי בהנחיות שניתנו לציבור.
"בעקבות הפרסומים האחרונים בנוגע לתוכניותיה של איראן, אנחנו מבהירים כי בשלב זה אין כל שינוי בהנחיות פיקוד העורף", מסר אתמול הגרי. "צה"ל ומערכת הביטחון עוקבים אחר האויבים שלנו וההתפתחויות במזרח התיכון, בדגש על איראן וחיזבאללה, ומקיימים הערכת מצב כל העת. כוחות צה"ל פרוסים וערוכים במוכנות גבוהה". הגרי הדגיש גם אתמול: "אם יהיה צורך בשינוי ההנחיות, נעדכן על כך בהודעה מסודרת בערוצים הרשמיים".
בישראל, נציין, מעריכים כי איראן תגיב במתקפה ישירה - חרף הדיווחים בשבוע שעבר על כך שהיא "שוקלת מחדש" את תגובתה לחיסול מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בטהרן לפני כמעט שבועיים. לצד זאת, לא ברור אם התגובה הזו תהיה מתואמת עם חיזבאללה, שאיים לנקום את מותו של פואד שוכר במתקפה נגד ישראל גם כן. כך או כך, ההערכה הישראלית היא שאיראן וחיזבאללה המתינו לסיום האולימפיאדה - וכעת שניהם נחושים לתקוף.
פורסם לראשונה: 19:59, 12.08.24