מכת מדינה. אחרי ויקטורי ורמי לוי, קופאיות ברשתות שופרסל ואושר עד מעידות: גם מאיתנו גובים כסף על חוסרים. בשבועות האחרונים פרסמנו בסדרת תחקירים עדויות של עשרות קופאיות וקופאים מרשתות קמעונאיות גדולות שנאלצים להשלים מכיסם הפרטי חוסרים שהתגלו בספירה - בניגוד לחוק הגנת השכר.
למייל האדום של ynet הגיעו פניות רבות מכל סקטור אפשרי במשק שמהן עולה כי מדובר בתופעה נרחבת. היום (רביעי) פורסמה בעיתונות מודעת אישור התביעה הייצוגית נגד ויקטורי, תביעה שהוגשה בגין אותו נושא.
נתקלתם במקרה דומה? ספרו לנו במייל האדום ועזרו לנו לשים לזה סוף

הניצול בקופה - כתבות נוספות

רשת שופרסל מעסיקה כ-2,300 קופאיות וקופאים שחתומים על הסכם קיבוצי ולפיו יש אפשרות לגבות מהם כסף מחוסרים בקופה שעולים על 40 שקלים. ליאת (68), שעובדת כיום באחד מסניפי הרשת, סיפרה: "קרה לי כבר לא מעט פעמים שפתאום אני מגלה בתלוש המשכורת שמורידים לי סכומי כסף על חוסרים בקופה. פעם 137 שקלים, ופעם אחרת 190 שקלים. אין עם מי לדבר".
3 צפייה בגלריה
שופרסל
שופרסל
(צילום: עמית שעל)
היא סיפרה עוד: "היה לי מקרה שבן של אחת הלקוחות הגיע להתלונן על עודף חסר. הקופאית הראשית הגיעה, הוציאה את הכסף שהוא ביקש, והחוסר נרשם על שמי. התנהגות מזלזלת ובוטה. כל פעם מחדש אני צריכה להיות מופתעת כשאני רואה בתלוש שמורידים לי מהשכר".
כמו רבות ורבים במקצוע, גם ליאת מתארת את הקשיים בעבודה שגורמים לעיתים לטעויות: "בראש השנה התעלפתי בקופה מרוב לחץ. אם זו רק טעות אחת, זה לא הוגן לקחת את הכסף מאיתנו. צריך למצוא דרך, צריך לבדוק כל מקרה לגופו. לצערי, אין לי פנסיה מסודרת. יש לי התחייבויות ואני זקוקה לכסף, אבל אז אני מגלה שלוקחים לי מהתלוש חצי יום עבודה".

"לא גנבתי לכיס שלי"

ענת (27) עברה חיים מורכבים. בחודשים האחרונים היא עובדת באחד מסניפי שופרסל באזור השרון. "החלטתי לקום על הרגליים, החלטתי שאני הולכת לעבוד והתחלתי בתור קופאית", היא מספרת. "באחד הימים קיבלתי שטר מזויף של 200 שקלים. בדקתי אותו עם כל האופציות שעומדות לרשותי, ולא היה ניתן לעלות על זה שמדובר בזיוף. בסופו של דבר הם הורידו לי את הכסף מתלוש המשכורת".
3 צפייה בגלריה
הודעה על אישור לתביעה ייצוגית
הודעה על אישור לתביעה ייצוגית
המודעה על אישור התביעה הייצוגית נגד ויקטורי
(מתוך "ידיעות אחרונות")
לדברי ענת, כשפנתה למנהליה בסניף וגם לוועד העובדים, השיבו לה שמדובר במהלך "חוקי ונורמלי". אז איך הסבירו לה את הצעד? ענת מספרת: "הם אמרו לי שעל 40 שקלים זה נורמלי לקחת מהתלוש. חשבתי שאם ועד העובדים אומר שזה בסדר - אז זה אכן בסדר. אבל לא גנבתי לכיס שלי, זה שטר עם זיוף מושלם.
"אנחנו מקבלות שכר מינימום ואני זקוקה לכסף הזה. זה הרגיש ממש ניצול, רמאות. מנצלים את העובד החלש. אני לא היחידה שעשו לה את זה, יש פה עוד כמה בסניף. ראיתי את הכתבות שלכם בנושא ואמרתי שגם אני לא אשתוק. זה נורא עצוב שכך דופקים את האזרח הקטן".
נועם (27) עזב את רשת אושר עד לפני שנה. "עבדתי שם בתור קופאי במשכורת מינימום, רציתי להביא פרנסה לבית", הוא מספר. "אני בן אדם מאוד אחראי ומאוד פדנט עם הלקוחות למרות הלחץ. חשבתי להתקדם שם, אפילו שיבחו אותי הרבה. בחודש השני אני רואה שחסרים לי 500 שקלים בתלוש. שאלתי את האחראיות בקופה הראשית מה זה צריך להיות וביקשתי שיוכיחו לי שזה באשמתי. אמרתי שאי אפשר להמציא דברים בלי הוכחות.
"אני זוכר בדיוק מה קרה באותו יום, ראיתי מי החליף אותי באותו יום בהפסקה. האנשים שעובדים בתפקיד הזה הם הרבה פעמים קשיי יום, אוכלוסיות מוחלשות מאוד. כולם רוצים להביא את המשכורת הקטנה הביתה, והם ברוב חוצפתם גנבו לי 500 שקלים מהמשכורת. אנחנו לא מכונות, אנחנו בני אדם. גם אם עשינו טעות, תבדקו במצלמות. הם סירבו לעשות את זה".
נועם אמר עוד: "באושר עד לא סופרים את הקופות, יש מכונה שסופרת את הכסף. ואם חסר? אני רוצה לספור בעצמי. אני מאוד מאוד מתוסכל מההתנהלות של הרשת כלפיי, זה מאוד מכעיס וכואב. מילא תגידי שהייתה לי משכורת הייטק, אז אולי 500 שקלים זה לא סכום גבוה. אבל לקחת 500 שקלים מ-3,000? בסין לא עובדים ככה. כשזה קרה השתגעתי והתפטרתי עם תחושה שניצלו אותי".
אבי (30) שימש כסגן מנהל סניף ברשת אושר עד. גם הוא מעיד כי הנוהל הוא שמקזזים חוסרים מהקופה מהמשכורת של הקופאיות והקופאים. "יש ספירה בתחילת יום של הכסף, אם יש חוסר בקופה בסוף היום - אין מה לעשות והקופאית צריכה להשלים את החוסר", מספר אבי. "יש מצלמות על כל קופה ואפשר לראות שגם במקרה שלקוח ניסה לגנוב משהו - קיזזו את הסכום מהקופאיות. בחורות שמרוויחות 30 שקלים לשעה מוצאות שהתלוש שלהן נמוך בכמה מאות שקלים".
3 צפייה בגלריה
המסמך שאושר עד מחתים את העובדים כשיש חוסרים
המסמך שאושר עד מחתים את העובדים כשיש חוסרים
מסמך שעליו נדרשים לחתום באושר עד
הוא הוסיף: "לא יכולתי לוותר למסכנות האלה גם כשהן היו מגיעות להתחנן בפניי. היה סיפור של קופאית שמצאו אצלה חוסר. היא הגיעה לקב"ט, ראו שהלקוח גנב מהקופה, ועדיין החליטו לקחת ממנה את הכסף. זה היה הנוהל. גם המנהל היה 'מקבל בראש' אם היו מוצאים חוסרים, ודרשו ממנו לגבות מהקופאיות. כאב לי לראות את זה, משכורת חודשית של קופאית מגיעה גג ל-4,500 שקלים, להוריד לה מאות שקלים זה משמעותי. ממש ריחמתי עליהן".

תגובות

ממשרד העבודה נמסר בתגובה: "מינהל הסדרה ואכיפה במשרד העבודה בודק את הפניות שהגיעו מ-ynet. נדגיש כי בעבר ביצענו פעולות אכיפה נגד רשתות קמעונאיות שניכו משכרן של קופאיות והוטלו נגדן סנקציות, ולכן לא נהסס לנקוט את כל האמצעים שעומדים לרשותנו נגד פגיעה בזכויות העובדים, בין היתר על- ידי הטלת סנקציות על מעסיקים שמפרים את החוק.
"אנו מזמינים את כל מי שחש נפגע במקום עבודתו, להגיש תלונה למינהל הסדרה ואכיפה במשרד העבודה באתר האינטרנט לבירור המקרים ולמיצוי הדין במלואו".
מרשת שופרסל נמסר בתגובה: "נושא חיוב קופאי/ות בשופרסל מעוגן על פי חוק בהסכם קיבוצי באישור הסתדרות העובדים הקיים זה עשרות שנים. נדגיש כי החיוב מתבצע החל מרף כספי מסוים ולאחר בדיקה מעמיקה על-ידי הנהלת הסניף כי מקור החוסר הוא בעבודת הקופאי חשוב לציין כי הסכום שנגבה מועבר במלואו לתקציב הוועד לרווחת העובדים ולא לקופת החברה".
מרשת אושר עד נמסר בתגובה: "כעקרון מנחה, מדיוניות הרשת היא לא לחייב קופאיות על חוסרים. במידה ובמקרים של חוסרים חוזרים ונשנים ובסכומים גבוהים נערך בירור מול העובד והוא מחויב רק לאחר אישורו".