הנשיא לשעבר דונלד טראמפ שוב הבריז, והעימות השני בפריימריז הרפובליקניים שנערך לפנות בוקר (יום ה') הידרדר לקרב כאוטי וסוער בין שבעת המועמדים האחרים, שמשתרכים הרחק מאחוריו בסקרים. יריביו של טראמפ, שהזמן שלהם לצמצם את הפער מולו הולך ואוזל לפני תחילת ההצבעה בינואר הקרוב, העזו כעת לתקוף אותו באופן ישיר יותר מבעבר – אבל לעתים קרובות התקשו הצופים להבין מה אמרו בשל התפרצויות מרובות אחד לדברי השני. על המוקד עמד גם הכוכב העולה ויווק רמסוואמי, ובמתקפות נגדו בלטה במיוחד השגרירה לשעבר באו"ם ניקי היילי. היא אף סיפקה את הרגע הזכור ביותר מהעימות, כשהעירה לו: "בכל פעם שאני שומעת אותך, אני מרגישה טיפשה יותר".
היילי לרמסוואמי: "בכל פעם שאני שומעת אותך, אני מרגישה טיפשה יותר"
(צילום: רשת פוקס)

11 צפייה בגלריה
ניקי היילי עימות רפובליקני שני פריימריז ארה"ב
ניקי היילי עימות רפובליקני שני פריימריז ארה"ב
היילי בעימות לפנות בוקר. "בלטה ושיפדה מועמד אחרי מועמד"
(צילום: AP Photo/Mark J. Terrill)
11 צפייה בגלריה
 ארה"ב עימות פריימריז רפובליקניים מועמדים כריס כריסטי אייסה הצ'ינסון טים סקוט ניקי היילי רון דסנטיס מייק פנס ויווק רמסוואמי דאג ברגום
 ארה"ב עימות פריימריז רפובליקניים מועמדים כריס כריסטי אייסה הצ'ינסון טים סקוט ניקי היילי רון דסנטיס מייק פנס ויווק רמסוואמי דאג ברגום
מימין למעלה עם כיוון השעון, המועמדים הרפובליקניים שמשתרכים אחרי טראמפ: ויווק רמסוואמי, אייסה הצ'ינסון (שלא השתתף בעימות), דאג ברגום, מייק פנס, כריס כריסטי, טים סקוט, רון דסנטיס וניקי היילי
(צילום: AP Photo)
לעימות, שנערך בספרייה הנשיאותית על שם רונלד רייגן בקליפורניה ושודר ברשת "פוקס" וברשת "יוניוויז'ן" שפונה לקהל דובר-ספרדית, התייצבו שבעה מועמדים: מושל פלורידה רון דסנטיס (שצועד במקום השני בסקרים, עם ממוצע של 13.8% תמיכה), השגרירה לשעבר היילי שמאז ההופעה המוצלחת שלה בעימות בחודש שעבר עלתה למקום השלישי בסקרים (6.3%), יזם הביוטק רמסוואמי (שחולק עם היילי את המקום השלישי עם שיעור תמיכה זהה), סגן הנשיא לשעבר מייק פנס (4.6%), כריס כריסטי שהיה מושל ניו ג'רזי (2.9%), הסנאטור טים סקוט מדרום קרוליינה (2.7%) ומושל צפון דקוטה דאג ברגום (0.9%). מושל ארקנסו היוצא אייסה הצ'ינסון (0.6%), שהשתתף בעימות הראשון, לא הצליח לעמוד בתנאי הסף שהוקשחו מאז.
טראמפ, שלא השתתף בעימות הראשון, נעדר גם כעת – ובמקום זאת נשא במקביל נאום בחירות במישיגן, שבו התמקד בעיקר במתקפות על הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן. טראמפ מוביל כאמור בפער עצום על יריביו בפריימריז, עם תמיכה של כ-54%, שלא נפגעה חרף ארבעת כתבי האישום שהוגשו נגדו בשנה האחרונה. הנשיא לשעבר הצהיר שאינו רואה סיבה להשתתף בעימותים מול יריביו לאור הפער העצום שממנו הוא נהנה, ובנאומו הלילה התייחס אליהם בזלזול כאל "מחפשי עבודה" שנאבקים על תפקיד הסגן שלו: "מישהו רואה איזשהו סגן נשיא בקבוצה הזו? אני לא חושב".
11 צפייה בגלריה
עימות רפובליקני שני פריימריז ארה"ב
עימות רפובליקני שני פריימריז ארה"ב
התפרצויות וצעקות. העימות הידרדר לכאוס
(צילום: Frederic J. BROWN / AFP)
11 צפייה בגלריה
עימות רפובליקני שני פריימריז ארה"ב מושל פלורידה רון דסנטיס
עימות רפובליקני שני פריימריז ארה"ב מושל פלורידה רון דסנטיס
מושל פלורידה דסנטיס. ממשיך לדשדש, ולא מצליח למצוא רגע פורץ דרך
(צילום: Robyn BECK / AFP)
ההצבעה בפריימריז הרפובליקניים תחל ב-15 בינואר באייווה, והמנצח בהם צפוי להתמודד מול ביידן על הנשיאות ב-5 בנובמבר של השנה הבאה. העימות הלילה היה אחת ההזדמנויות האחרונות של המועמדים שאינם נמצאים בצמרת הסקרים להציג את עצמם למיליוני צופים, שחלקם רק מתחילים להקדיש כעת תשומת לב למרוץ. גם הפעם הלחץ הכבד ביותר היה על דסנטיס, שאמנם סומן בשלבים מוקדמים יותר כיריב המרכזי של טראמפ, אבל מאז השקת הקמפיין הכושלת שלו בחודש מאי הולך ודועך בסקרים – ומתקשה להשיג מומנטום.

דסנטיס תקף: "טראמפ נעדר, כמו ביידן"

זו אולי הסיבה לכך שבניגוד לעימות הראשון בחודש שעבר, אז נמנעו דסנטיס והמועמדים אחרים מלתקוף את טראמפ, הפעם גם מושל פלורידה שלח אליו חיצי ביקורת, אם כי לא נראה שהצליח לספק רגע זכור במיוחד. דסנטיס האשים את טראמפ באחריות לאינפלציה שעמה מתמודדים האמריקנים, וטען כי מה ש"הכין את הקרקע" לעליות המחירים כיום היו 7.8 מיליארד הדולר שהתווספו לחוב הלאומי בתקופת נשיאותו של טראמפ. דסנטיס הקפיד אמנם לתקוף גם את ביידן, וטען שהנשיא הדמוקרטי "נעדר מההנהגה", אבל באותה נשימה השווה זאת לעובדה שטראמפ הבריז מהעימות: "אתם יודעים מי עוד נעדר? טראמפ. הוא צריך להיות על הבמה הלילה. חובתו כלפיכם היא להגן על הרקורד שלו".
דסנטיס דרש גם שטראמפ יתייצב בפני הקהל ו"יסביר" את עמדתו בנוגע לסוגיית ההפלות, סוגיה שמפלגת את ארה"ב וחזרה לקדמת הבמה בעקבות הפסיקה ההיסטורית של בית המשפט העליון בשנה שעברה, שבה בוטל האיסור על מדינות ארה"ב למנוע הפלות. מאז הוקשחו מאוד החוקים בעניין זה בשלל מדינות שבהן יש שלטון רפובליקני, אבל טראמפ הבדיל עצמו לאחרונה משאר המועמדים כשמתח ביקורת על הגבלות נוקשות מדי, ובין היתר תיאר את החוק בפלורידה – שאוסר לבצע הפלות החל מהשבוע השישי להיריון – כ"דבר נוראי". על כך השיב לו כעת דסנטיס: "טראמפ צריך להיות פה ולהסביר מדוע הגנות בעד חיים הן דבר נוראי".
11 צפייה בגלריה
טראמפ נואם ב מישיגן ארה"ב לעובדים בתעשיית הרכב ששובתת שם כשבמקביל נערך עימות רפובליקני פריימריז
טראמפ נואם ב מישיגן ארה"ב לעובדים בתעשיית הרכב ששובתת שם כשבמקביל נערך עימות רפובליקני פריימריז
טראמפ בנאומו הלילה במישיגן. הבריז פעם נוספת
(צילום: Matthew Hatcher / AFP)
11 צפייה בגלריה
טראמפ נואם ב מישיגן ארה"ב לעובדים בתעשיית הרכב ששובתת שם כשבמקביל נערך עימות רפובליקני פריימריז
טראמפ נואם ב מישיגן ארה"ב לעובדים בתעשיית הרכב ששובתת שם כשבמקביל נערך עימות רפובליקני פריימריז
(צילום: SCOTT OLSON / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
גם סגנו לשעבר של טראמפ, פנס, התייחס אליו בלשון מזלזלת-משהו וכינה את מי שהיה הבוס שלו "שותפי לשעבר". פנס – שיחסיו עם טראמפ הידרדרו מאז שדחה את דרישתו לנצל את סמכותו ולסכל בינואר 2021 את אישרור נצחונו של ביידן – טען הלילה שטראמפ מבקש לרכז כוח רב בידי הממשל הפדרלי – בעוד הוא, פנס, מבקש להעניק כוח רב יותר למדינות השונות (אם כי – ובניגוד לטראמפ – פנס תומך בחוק פדרלי שיגביל הפלות בכל 50 המדינות).
מתקפה חריפה אף יותר השמיע מושל ניו ג'רזי לשעבר כריסטי, מי שהיה בעבר בעל ברית של טראמפ ובהמשך הפך למבקר חריף שלו, והוא טען כי הוא "מפחד" לענות על שאלות ו"מתחבא מאחורי חומות מגרשי הגולף שלו". "דונלד, אני יודע שאתה צופה. אתה לא יכול לשלוט בעצמך", הוסיף כריסטי, "אתה מתחמק מהדברים האלה. אם תמשיך כך, אף אחד לא יקרא לך עוד דונלד טראמפ. יקראו לך דונלד דאק".
לצד טראמפ, חיצי הביקורת הופנו גם לעבר הכוכב העולה רמסוואמי, בן למהגרים הודים שצבר בשבועות האחרונים מומנטום מפתיע ומציג את עצמו כממשיך דרכו של הנשיא לשעבר – עם שלל הצעות פופוליסטיות הכוללות בין היתר סגירה של גופי ממשל רבים. הרגע הבולט ביותר בעימות היה כאמור כאשר היילי (גם היא בת למהגרים מהודו), תקפה את רמסוואמי על כך שהצהיר כי הוא מתנגד להגבלות על השימוש ברשת החברתית טיקטוק, שנמצאת בבעלות סין. רמסאוומי ציין כי הוא משתמש בטיקטוק כדי להתחבר לדור הצעיר, והיילי השיבה שמדובר באפליקציה מסוכנת ביותר: "בכל פעם שאני שומעת אותך – אני מרגישה טיפשה יותר", הטיחה בו. השגרירה לשעבר, שמדגישה שוב ושוב את ניסיונה בתחום מדיניות החוץ ומנגד מזהירה מהיעדר הניסיון של רמסוואמי, שזו הפעם הראשונה שבה הוא רץ לתפקיד ציבורי, הוסיפה: "אי-אפשר לסמוך עליך".
11 צפייה בגלריה
יזם הביוטק ויווק רמסוואמי עימות רפובליקני שני פריימריז ארה"ב
יזם הביוטק ויווק רמסוואמי עימות רפובליקני שני פריימריז ארה"ב
רמסוואמי. ניסה הפעם להיות מפיוס יותר, אבל ספג עדיין אש משאר המועמדים
(צילום: Robyn BECK / AFP)
רמסוואמי עצמו, בניגוד לעימות הקודם שבו השתלח במועמדים האחרים, ניסה הפעם לקדם מסר של אחדות וגינה "עלבונות אישיים" שהטיחו המועמדים זה בזה, אבל גם הוא התקשה להישאר אדיש והתפרץ בהמשך לדבריו של הסנאטור סקוט – כאשר זה האשים שהיו לו קשרים עסקיים עם המפלגה הקומוניסטית בסין. גם פנס עקץ את רמסאוומי בהקשר זה, ואמר כי הוא "שמח" שפרש מעסקה כלשהי בסין ב-2018, תוך שהוא מציין: "זו הייתה פחות או יותר התקופה שבה הוא התחיל להצביע בבחירות לנשיאות". רמסוואמי, יצוין, לא הצביע בשום מערכת בחירות בשנים 2020-2004.

שאלה "פוגענית", וחיי המין של מייק פנס

העימות הלילה הידרדר שוב ושוב לרגעים כאוטיים שבהם התפרצו המועמדים זה לדבריו של זה, ואחד מהם, מושל צפון דקוטה ברגום, אף צעק כמה פעמים בדרישה שהמנחים ייתנו לו את זכות הדיבור. הם איימו לנתק לו את המיקרופון. העימות בין המועמדים כלל גם כמה הערות שנתפסו כ"זולות" למדי מצדם, כגון טענתו של סקוט ולפיה היילי רכשה בתקופתה כשגרירה באו"ם וילונות בשווי 50,000 דולר עבור הדירה שלה בניו יורק. היילי טענה בתגובה כי ההחלטה לרכוש את הווילונות התקבלה עוד בתקופת ממשלו של ברק אובמה: "תעשה את שיעורי הבית שלך", גערה בו.
11 צפייה בגלריה
סגן הנשיא לשעבר מייק פנס עימות רפובליקני שני פריימריז ארה"ב
סגן הנשיא לשעבר מייק פנס עימות רפובליקני שני פריימריז ארה"ב
סגן הנשיא לשעבר מייק פנס. "שוכב עם מורה כבר 38 שנה"
(צילום: AP Photo/Mark J. Terrill)
רגע נוסף שעורר מבוכה היה כאשר כריסטי תקף את ביידן על רקע תמיכתו באיגודי העובדים – יממה אחרי שכמו טראמפ גם הנשיא הגיע למישיגן, ואף הפגין יחד עם עובדי תעשיית הרכב ששובתים במחאה על תנאיהם. כריסטי ניצל שאלה שהופנתה אליו בתחום החינוך והעיר שאין סיכוי להקטין את כוחם של איגודי המורים, כיוון שהנשיא ביידן "שוכב את חַבֵרָה באיגוד מורים" – התייחסות לגברת הראשונה ג'יל ביידן, שממשיכה גם כיום לעבוד כמורה. פנס העיר בעקבות זאת שגם אשתו, קארן פנס, היא מורה – אך האופן שבו עשה זאת הרים גבות: "אני חייב להודות שאני שוכב עם מורה כבר 38 שנה".
גם התנהלות המנחים עוררה ביקורת מסוימת, ולקראת סיום העימות הם ביקשו מהמועמדים להצהיר את מי הם מבקשים "להדיח מהאי" – בהשאלה מתוכנית הריאליטי "הישרדות". המועמדים סירבו לענות על השאלה הזו, ודסנטיס אף כינה אותה "פוגענית" – מלבד כריסטי שתושבתו הייתה, באופן לא-מפתיע, טראמפ: "צריך להדיח אותו מהאי, וצריך להסיר אותו מהתהליך הזה".
11 צפייה בגלריה
מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי עימות רפובליקני שני פריימריז ארה"ב
מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי עימות רפובליקני שני פריימריז ארה"ב
מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי. "טראמפ, אני יודע שאתה צופה"
(צילום: REUTERS/Mike Blake)
הפרשנים הפוליטיים מעריכים כי בעימות הלילה לא נרשם רגע פורץ דרך שצפוי לשנות באופן משמעותי את תמונת המצב במרוץ – וכי טראמפ ימשיך להוביל בפער עצום על יריביו בפריימריז. "המנצח בעימות הכאוטי הזה היה טראמפ, שלא היה שם", נכתב בכותרת הראשית של רשת CNN. לצד זאת, מי שנתפסה כבולטת ביותר בעימות היא היילי – האישה היחידה שרצה בפריימריז הרפובליקניים, שכבר הצליחה כאמור לשפר את התמיכה בה אחרי ההופעה המוצלחת שלה בעימות הקודם. "בסופו של דבר, היילי הייתה הדמות הדומיננטית, ו'שיפדה' מועמד אחרי מועמד", סיכמו ב"ניו יורק טיימס", וציינו כי בין היתר תקפה גם את דסנטיס על התנגדותו לקידוחי נפט סמוך לחופי פלורידה.

הסוגיה שאיחדה את כולם

סוגיה אחת שהצליחה לאחד את כל המועמדים הייתה משבר ההגירה, עם זרם הולך וגובר של מהגרים לא-חוקיים שחוצים את הגבול הדרומי עם מקסיקו. דסנטיס קרא לשלוח חיילים לגבול כדי לסתום את הפרצות בו, בעוד היילי הציעה להוציא לפועל "מבצעים מיוחדים" בתוך מקסיקו כדי למנוע את הברחת האופיואיד פנטניל – שמקרי המוות ממנו הפכו למגפה של ממש בארה"ב. רמסוואמי קרא מצדו למנוע מילדי מהגרים לא-חוקיים שנולדים בארה"ב לקבל באופן אוטומטי אזרחות, והסנאטור סקוט תהה מדוע ביידן הפגין אתמול עם עובדי תעשיית הרכב במישיגן, במקום להתייצב בגבול מקסיקו: "הגבול פתוח ולא מאובטח, זה הוביל בשנה האחרונה למותם של 70,000 אמריקנים מפנטניל".
11 צפייה בגלריה
עימות רפובליקני שני פריימריז ארה"ב
עימות רפובליקני שני פריימריז ארה"ב
כולם תמכו בהקשחת מדיניות ההגירה. המועמדים הרפובליקנים
(צילום: Frederic J. BROWN / AFP)
11 צפייה בגלריה
מושל צפון דקוטה דאג בורגום עימות רפובליקני שני פריימריז ארה"ב
מושל צפון דקוטה דאג בורגום עימות רפובליקני שני פריימריז ארה"ב
מושל צפון דקוטה ברגום. צעק כדי לקבל זכות דיבור
(צילום: Justin Sullivan/Getty Images/AFP )
גם סוגיית הסיוע הצבאי לאוקראינה עלתה בעימות, כאשר רוב המועמדים הצהירו שהם תומכים בהמשך הסיוע היקר הזה. כמו בעימות הקודם, השניים שהסתייגו היו דסנטיס ורמסוואמי: דסנטיס הצהיר כי לא יעניק "צ'ק פתוח" לאוקראינה, בעוד רמסוואמי, שהצהיר לא אחת שיש להשקיע את הכסף בביצור גבולותיה של ארה"ב, טען כעת שהסיוע לקייב מקרב את רוסיה לסין. הטענה הזו עוררה עוד מתקפות כלפיו מצד מועמדים אחרים – שהאשימו כי הוא תומך ב"פיוס" של הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין. פנס הזהיר בהקשר זה כי הפסקת הסיוע לאוקראינה "תעניק אור ירוק לסין להשתלט על טייוואן".
במקביל לעימות, טראמפ נשא כאמור נאום במישיגן, והעובדה שהגיע לשם יממה לאחר שגם הנשיא ביידן היה במדינת המפתח מעידה על החשיבות הרבה שלה בעיני השניים. גם טראמפ נאם בפני עובדי תעשיית הרכב, והאשים שביידן פוגע ו"מחסל" את התעשייה במדיניות שלו. בין היתר תקף אותו על כך שהוא מקדם מעבר למכוניות חשמליות – מרכיב מרכזי בתוכנית של ביידן למאבק בשינויי האקלים – והזהיר שהדבר יוביל לפיטורי עובדים (על רקע הערכות שייצור מכוניות חשמליות דורש כוח אדם מצומצם יותר). "הוא מוכר אתכם לסין, הוא מוכר אתכם לקיצוני הסביבה ולשמאל הקיצוני", טען טראמפ.