ממשלת רומניה נאלצה בימים האחרונים להחזיר הביתה את השגריר שלה בקניה, אחרי שהתברר כי במהלך כינוס שנערך בניירובי באפריל הוא הבחין בקוף בחלון וניפק את ההערה הגזענית: "הקבוצה האפריקנית הצטרפה אלינו". בדבריו כיוון לקבוצת המדינות האפריקניות באו"ם, ובעקבות זאת הודיעה הקבוצה כי לא תסכים עוד לעבוד איתו ולהשתתף באירועים שבהם ינכח. היא גם דרשה ממנו התנצלות פומבית וחד-משמעית בפני תושבי אפריקה.
2 צפייה בגלריה
 דגל רומניה
 דגל רומניה
השגריר נקרא לחזור. זו לא המבוכה הראשונה לרומניה
(צילום: shutterstock)
התקרית הגזענית התרחשה באולם הוועידות של בניין האו"ם בבירת קניה ב-26 באפריל: במהלך ישיבה שנערכה שם צץ לפתע קוף בחלון האולם, והשגריר הרומני דרגוש ויורל טיגאו נשמע אומר: "הקבוצה האפריקנית הצטרפה אלינו". לפי עדויות, סגן השגריר הרוסי נזף בו על דבריו, וטיגאו חזר בו מהם והתנצל "אחרי היסוס מסוים".
מי שחשף את הדברים הוא שגריר דרום סודן בקניה, צ'ול אג'ונגו, המכהן כעת גם כיו"ר הקבוצה האפריקנית. הוא דרש שהשגריר הרומני יפרסם התנצלות פומבית, והזהיר כי אם לא יעשה זאת – קבוצת המדינות האפריקניות תחרים כל אירוע שבו ישתתף. אג'ונגו הדגיש כי תקנות האו"ם מחייבות את אנשי הארגון לציית לסטנדרטים מתקבלים על הדעת, בהם הפגנת כבוד כלפי כל התרבויות והימנעות מאפליה.
לפי דיווחים, אחרי התקרית שלח טיגאו באופן פרטי שני מכתבי התנצלות לדיפלומטים אפריקנים. בראשון שבהם הסביר שדבריו נאמרו במהלך "דיון ארוך וסוער" ונועדו "להרגיע את האווירה". במכתב השני מחק את החלק הזה.
2 צפייה בגלריה
קוף ב חלון
קוף ב חלון
"השגריר היה אומר אותו דבר על ציפור, לטאה או נחש". קוף בחלון
(צילום: shutterstock)
מקור דיפלומטי אירופי המקורב לשגריר הרומני אמר לרשת CNN כי לטיגאו אין שום נטייה גזענית, והדגיש שדבריו נאמרו בבדיחות הדעת ושלא עמדו מאחוריהם אמונות גזעניות. "אם ציפור, לטאה או נחש היו צצים בחלון, אני בטוח שהוא היה אומר את אותו הדבר", טען.
בתקשורת הרומנית נמתחה בימים האחרונים ביקורת חריפה על דבריו של השגריר טיגאו, וכתבים הזכירו כי אין זו הפעם הראשונה שבה הערות מבזות שמנפקים דיפלומטים רומנים גורמות מבוכה לארצם. כך למשל בשנת 2014 הוחזר הביתה השגריר הרומני בארמניה, אחרי שהשמיע בדיחות אנטישמיות על בכירים יהודים בעולם העסקים. ב-2015 נאלצה בוקרשט להתנצל אחרי שהזמנות לקבל פנים בשגרירות הרומנית בפריז כללו בטעות תיאורים מבזים של חלק מהאורחים, בהם "חיוור" ו"לא רצוי".