אחרי כמעט יממה שהוא שוהה בארה"ב, לשכת ראש הממשלה סוף-סוף הודיעה על הלו"ז. בנימין נתניהו יפגוש ביום חמישי את הנשיא ג'ו ביידן, ולמחרת ימריא לפלורידה כדי להיפגש עם הנשיא לשעבר והמועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ. נתניהו צפוי לעשות את סוף השבוע בארה"ב. ביום שישי יחגוג בנו יאיר את יום הולדתו.
להודעות הרשמיות על הלו"ז של נתניהו קדם כאוס. טראמפ היה זה שהודיע על מועד הפגישה איתו - תחילה ברביעי. אחר כך מחק, ותיקן לחמישי - ואז הודיע שלבקשת נתניהו, הפגישה תתקיים ביום שישי במאר-א-לאגו.
3 צפייה בגלריה
נחיתת בנימין ושרה נתניהו בוושינגטון, ארה"ב
נחיתת בנימין ושרה נתניהו בוושינגטון, ארה"ב
בנימין ושרה נתניהו נוחתים בוושינגטון
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
"אני מצפה לקבל את פני ביבי נתניהו במאר-א-לאגו בפאלם ביץ', פלורידה, ביום שישי. במהלך הקדנציה הראשונה שלי, היו לנו שלום ויציבות באזור, אפילו חתמנו ​​על הסכם אברהם ההיסטורי - וזה יקרה שוב. בדיוק כפי שאמרתי בדיונים עם הנשיא זלנסקי ומנהיגים אחרים בעולם בשבועות האחרונים, האג'נדה שלי של 'שלום באמצעות כוח' תוכיח לעולם שהמלחמות הנוראיות, הקטלניות והעימותים האלימים האלה חייבים להסתיים. מיליונים מתים, וקמלה האריס לא מסוגלת בשום אופן לעצור את זה", כתב טראמפ.
נתניהו אמור לשאת מחר את נאומו בקונגרס. משפחות החטופים שהגיעו עימו קיבלו פנייה מלשכת ראש הממשלה המציעה להם אפשרות, למי שירצה בכך, לחזור בטיסה מסחרית - ככל הנראה מפני שנתניהו יישאר בארה"ב גם בשבת.
לשכתו של נתניהו הודיעה כאמור כי הוא ייפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביום חמישי בבית הלבן. הפגישה נקבעה לשעה 13:00, שעון ארה"ב - 20:00 שעון ישראל. לפי שעה עדיין לא נמסר מתי ייפגש נתניהו עם סגניתו של ביידן, ומי שצפויה להיות המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, קמלה האריס.
ביום שישי, לאחר הפגישה עם טראמפ, יחזור נתניהו לוושינגטון לעשות שם את השבת. הוא יחזור לישראל במוצאי השבת שעון וושינגטון - וצפוי לנחות ביום ראשון בישראל.

לא דיבר עם עיתונאים בטיסה

במקביל, עדיין לא ברור אם אנשיו של נתניהו יקיימו תדרוך לכתבים - אף שהם מתכננים אחד כזה. גם בטיסת ראש הממשלה לוושינגטון, הוא לא יצא לדבר עם העיתונאים, אבל כן קרא אליו את מקורבו יעקב ברדוגו.
לפי לשכת ראש הממשלה, היום בשעות אחר הצהריים שעון וושינגטון הוא ייפגש עם חברי הקהילה האוונגלית האמריקנית, ואחר כך יקיים אירוע עם הקהילה היהודית.
אתר החדשות האמריקני "פוליטיקו" דיווח היום כי האריס, שתחליף את ביידן במרוץ לנשיאות ארה"ב מול דונלד טראמפ, מתכוונת לקרוא לנתניהו במפגש הצפוי ביניהם השבוע לסיים את המלחמה בעזה.
3 צפייה בגלריה
עצרת בחירות של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב מישיגן גרנד רפדיס
עצרת בחירות של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב מישיגן גרנד רפדיס
טראמפ. נתניהו ככל הנראה ייפגש איתו ביום חמישי
(צילום: Jim WATSON/AFP)
האריס מתכוונת לפי הדיווח להבהיר בפני ראש הממשלה כי היא מחויבת לביטחונה של ישראל ולזכותה להגן על עצמה, אך לצד זאת תביע כאמור את תקוותה שהמלחמה תגיע לכדי סיום. "היא תעביר במפגש את עמדתה שלפיה הגיע הזמן שהמלחמה תסתיים באופן שבו ישראל תהיה בטוחה, כל החטופים ישוחררו, הסבל של האזרחים הפלסטינים בעזה יסתיים – והעם הפלסטיני יוכל ליהנות מזכויותיו לכבוד, לחופש ולהגדרה עצמית", נכתב.
מחר ינאם נתניהו מול שני בתי הקונגרס. הסנאטור בן קרדין, המכהן כיו"ר ועדת החוץ של הסנאט, ינהל את הישיבה בזמן נאומו של ראש הממשלה. האריס עצמה דחתה את האפשרות כבר בשבוע שעבר והסנאטורית פטי מארי דחתה את הרעיון למחרת.
נתניהו, לפי גורם בפמלייתו, עובד היום על הנאום ומתכנן "להציג את צדקתה של ישראל ואת גבורת לוחמינו, וכן, את מאבקנו לשחרר את כל החטופים ולהשיג ניצחון מוחלט על החמאס". לפי הגורם, "ראש הממשלה נתניהו יציג בנאומו את האתגר הניצב בפני ישראל, מדינות האזור וארה"ב מציר הרשע של איראן - ויציג דרך חדשה כיצד להתמודד עם אתגר זה".
האריס כלל לא תהיה מחר בקונגרס בזמן נאומו של נתניהו - על אף תפקידה כנשיאת הסנאט שאמורה לנהל את הדיון. כך דווח ב"וושינגטון פוסט", מפי שני גורמים המקורבים אליה. למעשה, גם מארי, הנשיאה הזמנית של הסנאט, לא תנהל כאמור את הדיון ולא תשתתף בו. מדובר במצב חריג, שהוביל את חברי הסנאט להחליט בינם לבין עצמם מי ינהל את הישיבה. בסופו של דבר, כאמור, קרדין, סנאטור דמוקרטי יהודי-אמריקני, נבחר לנהל את הדיון.
3 צפייה בגלריה
סגנית הנשיא קמלה האריס ו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
סגנית הנשיא קמלה האריס ו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
האריס וביידן. שניהם לא יהיו בקונגרס בזמן נאום נתניהו
(צילום: AP /Susan Walsh)
לפי ה"וושינגטון פוסט", גורמים המעורים בפרטים אומרים שבבית הלבן ניסו "להתרחק" ככל האפשר מהביקור של נתניהו בוושינגטון - ובכירים בממשל הכחישו בשיחות פרטיות שהם מעורבים בהזמנתו. למעשה, גם ביידן, לפני שהודיע על פרישתו, תכנן לנסוע לטקסס ביום הנאום של נתניהו.
מלבד היעדרות האריס, בשל "אילוצי לוחות הזמנים", עשרות מחוקקים דמוקרטים צפויים להחרים את נאום נתניהו בקונגרס. בוושינגטון הלכו וגברו בחודש שעבר, בצל העימות הפומבי של ראש הממשלה מול ארה"ב, הקולות להחרים את הנאום. בפעם הקודמת שבה נתניהו הוזמן לשאת דברים בפני מושב מיוחד של בית הנבחרים והסנאט האמריקניים, ב-2015, כמעט 60 מחוקקים דמוקרטים החרימו את הנאום – שבו תקף את הסכם הגרעין שעליו עמד לחתום אז הנשיא דאז ברק אובמה.
כעת, בנאום הצפוי שלו בפני הקונגרס ב-24 ביולי, מספר הנעדרים מבין המחוקקים צפוי לפי סוכנות הידיעות AP להיות ככל הנראה גדול הרבה יותר. עם זאת, לפי הדיווח רבים מהדמוקרטים מתלבטים עדיין, ו"קרועים" בין המחויבות ארוכת-השנים שלהם לביטחון ישראל לבין ההתנגדות שלהם לאופן שבו מנהלת ישראל – תחת הנהגת נתניהו – את המלחמה בעזה. הרפובליקנים, מנגד, התאגדו לתמיכה בנתניהו ותקפו את הדמוקרטים שמתכוונים להחרים את הנאום. יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון אף איים לעצור כל מי שישבש את האירוע.
נתניהו עם משפחות חטופים בארה"ב
(צילום: דוברות רה"מ)

נתניהו מתארח בוושינגטון במלון ווטרגייט, שנבחר על פני מלון וויליארד שאירח בעבר את ראשי ממשלות ישראל, מכיוון שנתן הצעת מחיר זולה יותר ב-30 אלף דולר. ווטרגייט הפך ליעד מבוצר כבר אתמול, ובשל חשש להפגנות נקטו במקום בסידורי אבטחה חסרי תקדים. המקום כולו הוקף בגדרות, בבטונדות ובמשאיות, ונחסם על-ידי המשטרה המקומית. כמו כן, בנהר הסמוך למלון מסיירת סירת משטרה. באזור המלון הפגינו כמה עשרות מוחים פרו-פלסטינים.
נתניהו נפגש אתמול במלון עם משפחות החטופים שהגיעו איתו מישראל. למפגש הוזמנו גם משפחות החטופים שהגיעו לוושינגטון בעצמן במטרה להפגין נגד ראש הממשלה. מקור בכיר במשרד רה"מ אמר כי המשרד מימן את הגעתן של המשפחות שמפגינות נגד נתניהו על-פי חוק התגמולים למשפחות חטופים, המאפשר לממן נסיעות לחו"ל. "אנחנו נחושים להחזיר את כולם. התנאים להחזיר אותם מבשילים, מן הטעם הפשוט שאנחנו מפעילים לחץ מאוד חזק על חמאס. אנחנו רואים שינוי מסוים, ואני חושב שהשינוי הזה ילך ויגדל", אמר נתניהו למשפחות.
במהלך הפגישה נועה ארגמני, ששוחררה משבי חמאס ב"מבצע ארנון", אמרה לראש הממשלה כי נשברה כשאמר שהמלחמה תהיה ארוכה. לדבריה, זה הקשה עליה. הוא הגיב בפנים חתומות, ונועה התפרקה בבכי ומצאה נחמה באחת האימהות שנכחו בפגישה. "הרגע הכי קשה שלי בשבי היה כששמעתי אותך אומר שהמלחמה עוד ארוכה. זו הייתה נקודת שבר. אתם חייבים לשחרר אותם עכשיו", אמרה ארגמני לראש הממשלה. עוד היא אמרה לו: "הם סובלים ומתים שם וצריך להחזיר אותם כמה שיותר מהר. אני לא רוצה להיכנס לוויכוח פוליטי. ראיתי את המוות בעיניים. יוסי שרעבי ואיתי סבירסקי נהרגו לידי".
פורסם לראשונה: 17:58, 23.07.24