סיעת ש"ס הודיעה בצהריים (שלישי) כי החליטה להביע תמיכה מלאה בהצעה הישראלית לעסקה לשחרור חטופים, שאותה חשף נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. "ש"ס תומכת בהצעה ומחזקת את ראש הממשלה וקבינט המלחמה לעמוד בכל הלחצים, להביא את העסקה לידי גמר ולהציל נפשות של רבים מאחינו ואחיותינו הנתונים בצרה ובשביה", נמסר בהודעת ש"ס, שם הגדירו את ההצעה כבעלת "צעדים מרחיקי לכת למען השבת החטופים וקיום מצוות פדיון שבויים".
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי ובנימין נתניהו במליאת הכנסת
אריה דרעי ובנימין נתניהו במליאת הכנסת
דרעי ונתניהו. מחזקים את ראש הממשלה וקבינט המלחמה
(צילום: ערוץ כנסת)
ח"כ וולדיגר מהציונות הדתית: "לא אנחנו מכשילים את העסקה"
(צילום: ליאור שרון)

אתמול אמר יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף כי יתמוך ב"כל הצעה שתביא לשחרור החטופים", והוסיף כי "עמדתנו היא שאין דבר גדול יותר מערך החיים וממצוות פדיון שבויים, מפני שקיימת סכנה אמיתית ומוחשית לחייהם". דברי גולדקנופף, שנאמרו בפגישה עם משפחות חטופים, אינם מבוססים על החלטת הרבנים של המפלגה. יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ יעקב אשר, גם הוא מיהדות התורה, אמר היום: "גם כדגל התורה וגם כאגודת ישראל, ניתן גב לכל החלטה קשה שתצטרך להיות. אמרנו את זה לאורך כל הדרך. והיום, כשיש משהו שהוא של ממשלת ישראל, אנחנו בהחלט תומכים בעניין הזה. זה נאמר על-ידי הרב גולדקנופף וגם על-ידי הרב גפני בכמה הזדמנויות".
ראש הממשלה בנימין נתניהו, מצידו, טען בדיון בוועדת החוץ והביטחון בכנסת אתמול כי לא הסכים לסיום המלחמה במסגרת העסקה שחשף נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. הוא טען כי "המתווה שביידן הציג הוא חלקי. המלחמה תיעצר לצורך השבת חטופים ואחר כך נקדם דיון. יש עוד פרטים שנשיא ארה"ב לא הציג לציבור", לפי ראש הממשלה, אחרי 16 ימים ייכנסו ישראל וחמאס למו"מ כדי לדבר על המשך תנאי העסקה.
שעות ספורות אחרי שראש הממשלה האשים למעשה את ביידן בהסתרת חלק מהעסקה, ענה לו דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי: "זאת הצעה ישראלית וביידן הציג אותה באופן מדויק. הכדור כעת במגרש של חמאס. אנחנו מסכימים עם ראש ממשלת ישראל שלישראל קיימת זכות להרוס את יכולות חמאס. אבל כעת הזמן לעבור לשלב הבא, להתחיל את השלב הראשון לשחרר חלק מהחטופים ולהתחיל לדון בשלב השני".
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ו שר ביטחון לאומי איתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ו שר ביטחון לאומי איתמר בן גביר
מאיימים לפרק. בן גביר וסמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי, Menahem KAHANA / AFP)
לפי שעה לא ברור אם בליכוד תהיה תמיכה מלאה בעסקה - מאחר שהשרים עדיין לא התבטאו כולם בנושא, אבל חברי כנסת במפלגה ובמפלגות הימין כבר הביעו התנגדות להצעה הישראלית. יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, מצידם, איימו בפרישה מהממשלה עם צאת השבת - אחרי הנאום של הנשיא ביידן.
"שוחחתי עם ראש הממשלה והבהרתי לו שלא אהיה חלק מממשלה שתסכים למתווה המוצע ותסיים את המלחמה ללא השמדת חמאס והשבת כל החטופים", אמר סמוטריץ' - שקיים שיחות עם רבני הציונות הדתית בכל הנוגע לעסקה.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מצידו, זומן אתמול ללשכת ראש הממשלה - וטען כי סירבו להציג בפניו את טיוטת ההסכם. "ראש המל"ל, צחי הנגבי, התקשר וביקש 'להסביר לי את הקווים עליהם סיכם הקבינט הקטן'. חזרתי על דרישתי לצפות בעיניי בטיוטת ההסכם, אך לתדהמתי ראש המל"ל הכחיש כי קיימת טיוטה כזו", אמר אתמול בן גביר. "אני חוזר על דבריי ואומר לראש הממשלה: אם תחתום על עסקה מופקרת שתביא לסיום המלחמה ללא מיטוט החמאס, עוצמה יהודית תפרק את הממשלה".