משמר החופים של ספרד הודיע היום (ג') כי אנשיו הצילו שלושה בני אדם שהסתננו למכלית נפט ועשו מסע מסוכן למדי בן 11 יום מניגריה אל האיים הקנריים השייכים לספרד – כשהם שוהים על הגה הכיוון של הספינה, מתקן דמוי-סנפיר שממוקם בירכתיים של כלי שיט ומסייע בהכוונתם. בתמונה שפרסם משמר החופים הספרדי ואשר זכתה לסיקור נרחב בתקשורת בעולם נראים שלושת המסתננים יושבים על מתקן ההכוונה של הספינה, מטרים ספורים מעל קו המים.
2 צפייה בגלריה
 מסתננים מהגרים שנמצאו על הגה כיוון של מכלית נפט שעשתה מסע בן 11 יום מ ניגריה ל האיים הקנריים
 מסתננים מהגרים שנמצאו על הגה כיוון של מכלית נפט שעשתה מסע בן 11 יום מ ניגריה ל האיים הקנריים
המהגרים יושבים על הגה הכיוון של המכלית, אחרי שעבנה באיים הקנריים
(צילום: משמר החופים של ספרד)
מכלית הנפט שאליה הסתננו, Alithini II ששטה תחת דגל מלטה, הפליגה מלאגוס ב-17 בנובמבר ועגנה אתמול בנמל לאס פאלמאס שבאי גראן קנריה. במשמר החופים מסרו כי לאחר גילוי הנוסעים הסמויים הם פונו לבית חולים מקומי, שם קיבלו טיפול רפואי בשל תסמינים של התייבשות והיפותרמיה. טקסמה סנטנה, עיתונאי שמייעץ לרשויות המקומיות באיים הקנריים בנושאי הגירה, צייץ בטוויטר: "זו לא הפעם הראשונה וגם לא הפעם האחרונה. לנוסעים סמויים לא תמיד יש מזל דומה".
ברשת BBC הדגישו כי לא ברור אם השלושה שהו לאורך כל המסע הממושך מניגריה לאיים הקנריים על גבי הגה הכיוון של המכלית, אבל זו אינה הפעם האשונה שמדווח על מהגרים שעושים את המסע המסוכן לאיים הקנריים, ובכך להגיע לשטחי האיחוד האירופי, על גבי מתקנים כאלו של ספינות.
בדצמבר 2020 דווח כי נער בן 14 עשה מסע דומה מלאגוס לגראן קנריה, ולעיתון "אל פאיס" הוא אמר אז שבמשך 15 יום חלק את הגה הכיוון של המכלית שאליה הסתנן עם מהגר נוסף. לדבריו הם ישנו בתורות על חור שהיה ממוקם מאחורי המתקן, ושתו מי ים. "היינו מאוד חלשים, מעולם לא חשבתי שזה יכול להיות כל כך קשה", סיפר אחרי שאושפז בבית חולים מקומי. באוקטובר 2020 דווח על תקרית נוספת, אז נמצאו ארבעה מהגרים שהסתננו גם הם למכלית נפט שהפליגה מלאגוס לאיים הקנריים. לפי הדיווחים הם התחבאו בתוך חדר השוכן מאחורי הגה הכיוון של המכלית, שמסעה אז נמשך עשרה ימים.
ב"גרדיאן" הבריטי מציינים כי מסוף 2019 נרשם זינוק משמעותי במסעות המסוכנים שעושים מהגרים ממערב אפריקה אל עבר האיים הקנריים השוכנים באוקיינוס האטלנטי, וכי לזינוק הזה יש קשר להידוק הבדיקות והסיורים הנערכים בים התיכון, שמטרתם לסכל את ניסיונות ההגירה לאירופה דרך הנתיב הזה. לפי נתוני הממשלה הספרדית, הזינוק במספר המסעות של מהגרים לאיים הקנריים נמשך, ובחמשת החודשים הראשונים של השנה נרשמה עלייה של יותר מ-50% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. המסעות הללו הם כאמור מסוכנים ביותר: לפי האו"ם בשנה שעברה דווח על 1,532 בני אדם שנהרגו בנתיב הימי מאפריקה אל האיים הקנריים, שרבים מהמהגרים מנסים לעשות אותו על גבי סירות מתנפחות או סירות רעועות מעץ.