בעקבות הנחיות פיקוד העורף על רקע המתיחות בצפון וההיערכות לתגובת חיזבאללה על חיסול בכיר ארגון הטרור פואד שוכר, הופסקה פעילותו של מפעל ייצור הגלידות של שטראוס של יוניליוור בעכו, המחזיק במאגרי גז אמוניה לצורך תפעולו. כך נודע ל-ynet. מפעלים נוספים שבהם משתמשים בחומרים מסוכנים הונחו גם הם לצמצם או לפנות את מאגרי הגז הנפיץ, כדי למנוע סיכון לציבור אם ייפגעו או יהיו מטרות לירי מלבנון.
1 צפייה בגלריה
דליפת אמוניה במפעל יוניליוור
דליפת אמוניה במפעל יוניליוור
שטראוס. ארכיון
(צילום: גיל נחשותן)
המפעל של שטראוס בעכו, שבבעלות יוניליוור, הוא היחיד בישראל שמייצר עבורם את הגלידות. בפיקוד העורף דרשו מהנהלת המפעל להגביל את כמות גז האמוניה המוחזקת במתחם, כחלק מדרישות חירום להגבלת שינוע והחזקה בחומרים מסוכנים. בפועל, בעקבות ההנחיה לא ניתן לייצר גלידות ללא שימוש באמוניה, שמהווה מרכיב חשוב לצורך קירור מערכות הייצור והמקפיאים במפעל - ולכן החליטו בשטראוס להפסיק את עבודת המפעל.
גורמים במפעל אמרו כי אם הפסקת הפעילות תימשך ימים בודדים, אין סיבה שיחסרו גלידות על המדפים, וכי יש די מלאים שהחברה מייצרת לחודשי הקיץ. חברת יוניליוור מסרה בתגובה כי "בעקבות הנחיות פיקוד העורף אנו מפסיקים בשלב זה את פעילות מפעל גלידות שטראוס בעכו".
גורמים בהתאחדות התעשיינים סיפרו כי כל המפעלים במרחק של עד 40 ק"מ מהגבול שבהם מאגרי אמוניה הונחו לצמצם את כמות החומרים המסוכנים שהם מחזיקים, ולהציב לכל אורך שעות היממה כוח מענה לתגובה ראשונית לאבטחה וטיפול בעת הצורך, חלילה.
בתוך כך, ראש מועצת חצור הגלילית מיכאל קבסה פנה אמש לקציני פיקוד העורף ודרש כי גם המפעל פרי גליל שבשטח היישוב ירוקן את מאגרי האמוניה שבהם הוא משתמש, ושעלולים לסכן את התושבים אם ייפגעו. בשיחה עם ynet אמר קבסה כי "הגזרה מתחממת, ועדיף לנו לא להיתפס באירוע שאז יהיה מאוחר מדי". לדבריו, "החיסולים והצפי לתגובת חיזבאללה מצביעים על פוטנציאל התלקחות גדול ועליית מדרגה, ועלינו להיערך בהקדם מבעוד מועד ולא להיגרר".
כבר כשחיזבאללה הצטרף למערכה לאחר מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר, ביישובים שפונו מתושביהם כמו קריית שמונה צמצמו מפעלים כמו עוף הגליל את השימוש באמוניה למינימום שאינו מסכן את הסביבה. ההנחיה ניתנה לכל המפעלים במרחק של עד 4 ק"מ מגבול לבנון.
דובר צה"ל מסר בתגובה: "פיקוד העורף מקיים קשר רציף ומתמשך עם כלל המפעלים הנמצאים בגזרתו, הכולל ביקורות יומיומיות והערכות מצב שוטפות יחד עם הרשויות המקומיות והמשרד להגנת הסביבה. זאת כדי לשמור על מוכנות ותמונת מצב מלאה אודות רמות המלאי של החומרים המסוכנים".
פורסם לראשונה: 23:13, 31.07.24