5 צפייה בגלריה
הדמיות לתכנית
הדמיות לתכנית
"פוגעת בסביבה ביותר ממובן אחד". הדמיות התוכנית
(צילום: אדריכל יובל קדמון)
לחץ או ביורוקרטיה? התוכנית להקמת שכונת עטרות במזרח ירושלים עלתה היום (שני) לדיון בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בעיר, שבמהלכה התרשמה אמנם הוועדה מכך שהתוכנית מציעה "ניצול ראוי של עתודות הקרקע" - אך קבעה שלא לקדם את התוכנית עד שתוצג השפעתה על הסביבה. בנוסף, הוועדה פנתה לנציג המשרד להגנת הסביבה וביקשה הצעה להנחיות לתסקיר השפעה על הסביבה בהתאם למועדים שקבועים בתקנות.
5 צפייה בגלריה
הדמיות לתכנית
הדמיות לתכנית
"היה אפשר לקדם את התוכנית יחד עם קידום תסקיר הסביבה". הדמיה
(צילום: אדריכל יובל קדמון)
עיריית ירושלים, נזכיר, בישרה על המלצתה לקדם את התוכנית לפני כשבועיים. במסגרת התוכנית תוקם שכונת עטרות בשטח של 1,243 דונם, עם 9,000 יחידות דיור חדשות, שטח למלונאות, שטחים למבני ציבור, שטחים ציבוריים פתוחים ושטחי תעסוקה ומסחר. התוכנית עוררה זעם בקרב התומכים בפתרון שתי המדינות, ומאז שהוכרזה הפעיל הממשל האמריקני לחץ לבטלה. עם זאת, גורם בוועדה אמר ל-ynet כי אין כל בעיה לאשר את התוכנית - ושההחלטה לא לקדמה בשלב זה לא הייתה בגלל הלחץ, אלא רק כדי לבחון את ההשפעות על הסביבה כמקובל.
לטענת אנשי שמאל, התוכנית לבנייה בעטרות משנה דרמטית את הסטטוס-קוו במזרח ירושלים ומעקרת כמעט סופית את פתרון שתי המדינות. חבר הכנסת מוסי רז צייץ בטוויטר כי "טוב שההצעה האלימה נדחתה לצורך ביצוע תזכיר השפעה על הסביבה. ההצעה מזוהמת ופוגעת בסביבה ביותר ממובן אחד". מנגד, גורמים בימין הביעו תמיהה על דרישת הוועדה לדו"ח איכות סביבה, וחוששים כי מדובר בעוד ניסיון לעכב את ביצועה.
5 צפייה בגלריה
עיסאווי פריג'
עיסאווי פריג'
שדה תעופה ישראלי-פלסטיני בעטרות? פריג'
(צילום: יואב דודקביץ)
5 צפייה בגלריה
שדה התעופה עטרות בירושלים
שדה התעופה עטרות בירושלים
אזור שדה התעופה הנטוש עטרות
(צילום: יואב זיתון)
עופר ברקוביץ, יו"ר התעוררות בירושלים וחבר הועדה המחוזית, בירך על קידום התוכנית אך התנגד להשהייתה. "היה ניתן להפקיד את התוכנית בד בבד עם קידום תסקיר הסביבה, ולא להשהות אותה", אמר. "כולי תקווה שהממשלה לא משתמשת בנושא הסביבתי כתירוץ". הוא הוסיף כי "הדבר מעלה תהיות על כך שלא היה תסקיר סביבתי עד היום".
מתנועת שלום עכשיו נמסר כי "את התוכנית לבניית התנחלות חדשה ומזיקה בעטרות יש לגנוז. בממשלה שקמה על התחייבות לסטטוס-קוו מדיני, תוכנית של 9,000 יחידות דיור בפאתי רמאללה לא הייתה צריכה בכלל להגיע לדיון בוועדה. נקווה שהממשלה תנצל את הזמן לבחון מחדש את הנזקים של התוכנית לסיכוי לשלום, לפיתוח ירושלים וליחסי ישראל עם ארה"ב".
פעיל ההתיישבות במזרח ירושלים ויו"ר ארגון "אם אשכחך", חיים סילברשטיין, אמר כי "הפארסה ואי ההתקדמות על רקע ההתערבות הפוליטית והבינלאומית באישור השכונה נוגדת את האינטרס הציוני. כולי תקווה שהממשלה לא תיכנע בסופו של תהליך ללחץ הבינלאומי ולהתערבות הבוטה שנוגדת את האינטרסים החיוניים של ירושלים ומדינת ישראל".
אגב, גם השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' השתתף בדיון - והציג בפני הוועדה את התוכנית שנחשפה ב-ynet לשיקום שדה התעופה בעטרות ופתיחתו מחדש כשדה תעופה ישראלי-פלסטיני. "המשאב האסטרטגי הלאומי של שדה תעופה צריך להיות מנוצל לטובת ירושלים, הישראלים, הפלסטינים וכל האזור", אמר השר בפני הוועדה. פריג' מתנגד לבנייה בעטרות ומציע פתרון אסטרטגי שיטיב לדבריו עם הצד הפלסטיני והישראלי ויקבל תמיכה בינלאומית. הוועדה אפשרה לו להשמיע את הצעתו, אך גורמים המעורבים בתוכנית אומרים שאין להצעה הזו כל סיכוי להתקבל מסיבות ביטחוניות, בין היתר בשל הקרבה לכפרים פלסטיניים ולגדר ההפרדה.
5 צפייה בגלריה
הדמיית נמל התעופה
הדמיית נמל התעופה
הדמיית נמל התעופה
(הדמייה: מיכל קוצ'יק ז"ל, דרור אבירם, קוצ'יק אבירם אדריכלים)
התוכנית גובשה על ידי צוות מומחים בראשות ניר דגן, איש חיל האוויר במילואים ולשעבר מנכ"ל ארקיע. לפי התוכנית ישוקם שה התעופה, הצמוד לגדר ההפרדה, ובצמוד אליו יוקם טרמינל פלסטיני, שבכפוף לסידורי ביטחון יאפשר לתושבי הרשות הפלסטינית לטוס ישירות מירושלים ליעדים שונים בעולם - מבלי לעבור דרך ירדן או להידרש לאישור מיוחד לטוס מנמל התעופה בן גוריון.
לאחר אישור בעירייה של התוכנית לקידום השכונה בעטרות הבהירו גורמים מדיניים לממשל האמריקני כי מדובר בתהליך ממושך, ורק בעוד שנה ההחלטה תגיע להכרעה של הדרג המדיני. מקור שמעורה בפרטי השיחות עם האמריקנים אומר שהטיעון שלהם היה שראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בלם במשך עשר שנים בנייה בעטרות גם בתקופת טראמפ, ולכן הם לא מבינים מדוע מקדמים את הבנייה כעת.
גורם מדיני בכיר אמר בעניין התוכנית: "האמריקנים שאלו אותנו והסברנו שזו הטרלה, ומדיניות ממשלת ישראל לא נקבעת בוועדה מקומית שפרוש וגפני שולטים בה. אמרנו לאמריקנים שזו הטרלה של חבורת נתניהו". מי שמקדם את המהלך בממשלה, נציין, הוא שר השיכון זאב אלקין - שכבר התבטא בעבר בעדה. מצד שני, גורמים במרצ ובמפלגת העבודה התנגדו לקידומה.
גלעד כהן השתתף בהכנת הכתבה