ארגוני המחאה החליטו להחריף את מאבקם בממשלה, והודיעו הצהריים (יום א') על הפגנות מתוכננות השבוע, בהן הפגנת ענק בירושלים שתתקיים מחר ב-19:00. ההחלטה לצאת לשבוע מאבק, שכבר החל הבוקר עם חסימת כבישים מרכזיים באזור המרכז, מגיעה לאחר פרישת גנץ מהממשלה, העברת חוק הפטור מגיוס והמשך הלחימה הרב-זירתית.
הכרזת ארגוני המחאה על "שבוע התנגדות"
(צילום: אורי דוידוביץ')

2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ארגוני המחאה בעניין הפטור מגיוס
מסיבת עיתונאים של ארגוני המחאה בעניין הפטור מגיוס
"ממשלה שהפקירה את תושבי הצפון והדרום ומובלת על-ידי קיצונים מסוכנים"
(צילום: אורי דוידוביץ')
"המטרה שלנו ברורה: להחזיר את המנדט לעם באופן מיידי וללכת לבחירות, עוד לפני שנה למחדל 7 באוקטובר", אמר מנכ"ל "חופשי בארצנו" ערן שוורץ. במסיבת העיתונאים בבית סוקולוב בתל אביב משתתפים מובילי ארגוני המחאה, ובהם מטה המאבק "חופשי בארצנו", מחאת "בחירות עכשיו", אחים לנשק, בונות אלטרנטיבה, החזית הוורודה, דורשינוי, לוחמי כיפור 73׳ ונוספים.
שוורץ הוסיף: "הממשלה נכשלת שוב ושוב בהגנה על ביטחון ישראל והדאגה לאזרחיה. היא מתעדפת הישרדות פוליטית על פני האינטרס הלאומי, כפי שראינו בעשרות דוגמאות בחודשים האחרונים, מחוק ההשתמטות המביש, דרך אי-קידום עסקת החטופות והחטופים והיום שאחרי בעזה ועד להפקרת אזרחי הצפון. ועל כן, בצער אך בנחישות אין קץ, אנו מכריזים בעל כורחנו על שבוע התנגדות ראשון.
"המטרה שלנו ברורה: להחזיר את המנדט לעם באופן מיידי וללכת לבחירות, כדי שתוקם ממשלה רחבה, מוסכמת ומקובלת המונעת מתוך רצון להיטיב עם העם ומתוך יכולת לבצע זאת. למען החטופות והחטופים, למען החיילים, למען כלל ישראל". הוא קרא לראשי הרשויות המקומיות ובכירי המשק להצטרף למחאות.
איל נווה מ"אחים לנשק" אמר: "בוקר קשה. בימים כואבים אלה, כשהותר לפרסום רודף הותר לפרסום, הלב כואב עם משפחות החיילים והראש מחפש תקווה. לצערי, התקווה הזאת לא תגיע מממשלת החורבן. ממשלה שכבר מזמן הפקיעה את האינטרסים הפנימיים והחיצוניים, הכלכליים והביטחוניים לטובת אינטרסים פוליטיים. ממשלה שהפקירה את תושבי הצפון והדרום ומובלת על-ידי קיצונים מסוכנים שמסרבים להחזיר את חטופינו הביתה.
הוא הוסיף: "אנחנו אוהבים את המדינה הזו יותר מדי בשביל להפקיר אותה בידי הנהגה שאינה ראויה לה. רק כך נוכל להגיע לניצחון האמיתי. זה הזמן לשיקום וריפוי ואנחנו קוראים לאנשי ימין והליכוד האמיתי להצטרף לדרישתנו. החורבן נכפה עלינו, התקומה בידינו".
משה רדמן, ממובילי המחאה, אמר: "זו ממשלה שמפקירה את תושביה. אבל מצד שני 'יש לנו עם מדהים ונחוש' ולעם הזה מגיעה הנהגה עם אופק ולא רק ייאוש ושכול. רק בחירות יכולות להתחיל את תהליך הריפוי. נתניהו, ממה אתה מפחד? רק דיקטטור מפחד מהעם שלו".
יובל סלע, עקור מקיבוץ צבעון וממובילי "מחאת קיסריה", אמר: "אנחנו דואגים שכל עוד לתושבי הצפון והעוטף אין בית גם לנתניהו לא יהיה בית לחזור אליו בקיסריה. בחמישי, שבוע ההתנגדות יגיע לקיסריה ותתקיים הפגנה מול ביתו בקיסריה תחת הקריאה - די להפקרת הצפון. כל יום שהוא בשלטון הוא מאיים על קיום המדינה. מוקד קיסריה, על רבבות מפגיניו, הינו חלק מארגוני המאבק ופועל להביא להדחתו המיידית של האשם מקיסריה".
מיכל הדס רובין מארגון "אמא ערה" אמרה כי "כל יום שעובר ככה הוא כמו רולטה רוסית. אנחנו קוראים לכל האימהות והאבות, הצטרפו אלינו מחר שנוביל לבחירות".
עימותים בין שוטרים למפגינים בקפלן, אתמול
(צילום: יעל צ'כנובר)


2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ארגוני המחאה בעניין הפטור מגיוס
מסיבת עיתונאים של ארגוני המחאה בעניין הפטור מגיוס
מובילי המחאה במסיבת העיתונאים, היום
(צילום: אורי דוידוביץ')

מהנגב, לכנסת ועד לקיסריה: המחאות ב"שבוע ההתנגדות"

מחר צפויות פעולות מחאה לאורך היום ושיירות לירושלים. בשעה 19:00 תתקיים הפגנת ענק מול הכנסת בירושלים ולאחריה צעדת מחאה לבית רה"מ ברחוב עזה. פעולות המחאה בבירה יימשכו ביום שלישי בירושלים ונוכחות בתוך הכנסת ומחוצה לה, כאשר בשעה 19:00 – תתקיים הפגנה מול הכנסת בירושלים. 
ההפגנה מול בית רה"מ תתקיים מחר החל מהשעה 20:00, "לאחר מחדל אוקטובר, כשישנם 120 חטופים בעזה ובשבוע שבו נתניהו מתכוון להעביר את חוק ההשתמטות, ההפגנות מול מעון ראש הממשלה חוזרות. זהי הפגנה ראשונה בשורה של הפגנות שמתוכננות ליד ביתו של רה"מ מתוך הבנה שרק מחאה נחושה מול מקור הבעיות של מדינת ישראל יוכלו להביא לתוצאות - כפי שהיה בשנת 2020", כלשון המארגנים.
ממארגני ההפגנה נמסר: "נתניהו מוביל את ישראל לנקודת ההרס שלא תוכל להתאושש ממנה עוד, הפרויקט הציוני כולו נמצא על סף הרס בגלל אדם אחד שמעדיף את טובתו האישית על טובת המדינה. רק במאבק נחוש אפשר לנצח, ומאבק נחוש צריך להתנהל במקום האמיתי - מול מעון רה"מ. כמו שניצחנו ב 2020 בבלפור והבאנו לשינוי - כך ננצח עכשיו".
יום רביעי יוקדש לשיירות מחאה והפגנה בסימן "די להפקרת החטופים והעוטף" בנגב. בחמישי, תתקיים הפגנה מול בית רה"מ בקיסריה תחת הכותרת "די להפקרת הצפון", ובמקביל תתקיים הפגנה מול בית רה"מ, ברחוב עזה בירושלים. שבוע המחאה יסתיים במוצאי שבת עם ההפגנה השבועית בצומת קפלן וב-60 מוקדים נוספים ברחבי הארץ. 
בתוך כך, הבוקר פנו הבוקר מערך העצורים של גופי המחאה וח"כ גלעד קריב למפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי בבקשה להימנע מהפעלת הבואש המשטרתי בניגוד לחוק. לדברי קריב, במהלך השבועות האחרונים הוא היה עד לשימוש במכת"זית בצומת קפלן מול מפגינים שעמדו על הצומת באזור שנסגר מבעוד מועד לצורך ההפגנה. הוא הדבר נעשה גם נגד מפגינים שעמדו על המדרכות וברחבת הכניסה לקניון עזריאלי, וכי להפעלת המכת"זית לא קדמה כל התנגדות אלימה מצידם של המפגינים.
קריב דרש מהמפכ"ל לתקן את נוהלי המשטרה העוסקים בהפגנות ובהפרות סדר, כך שתבוצע הבחנה בין הפעלת מכת"זית מים להפעלת מכת"זית עם נוזל הבואש. "העובדה כי אין בנהלים הבחנה בין שני האמצעים, מלמדת על פגיעה בעקרון המידתיות ובצורך לייצר דירוג ראוי בין האמצעים", ציין.
אתמול התקיימה במשך שעות הפגנה ברחוב קפלן נגד הממשלה והעומד בראשה, רה"מ בנימין נתניהו. שוטרים תועדו נושאים בידיים וברגליים מפגינים, שסירבו להתפנות גם אחרי השעה חצות. עוד לפני כן חסמו פעילים לזמן קצר את איילון דרום ליד גשר מוזס, והמשטרה עיכבה חמישה מפגינים בגין הפרת סדר.
בין עשרות אלפי המוחים שקראו אמש ללכת לבחירות היה גם ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שהבטיח: "החיוך של נתניהו יסלק אותו מחיינו. הוא יקבור את הקריירה הפוליטית שלו".
ראש האופוזיציה לפיד פתח את נאומו בבקשה לשלוח תנחומים למשפחות שמונת הלוחמים שנפלו היום ברפיח. "כל שבוע והשבר שלו", אמר. "כשנהרגו ארבעת חיילי גבעתי היינו בכנסת, בהצבעה על חוק הגיוס. כל הכנסת כבר ידעה וכולנו היינו במצב רוח קשה, מדוכדך, ואז הרמנו את הראש וראינו את החיוך.
"על מה הוא חייך? על זה שבזמן שחיילים נהרגים הוא העביר חוק שמפלה בין דם לדם. הוא חייך כי כל מה שמעניין אותו, זה להרוויח עוד קצת זמן. עוד כמה שבועות על הכיסא המתנדנד. החיוך הזה יקבור את הקריירה הפוליטית שלו. החיוך הזה יסלק אותו מחיינו. לא יישאר אחריו כלום".