2 צפייה בגלריה
סמל-ראשון נתן פיטוסי ז"ל
סמל-ראשון נתן פיטוסי ז"ל
סמל-ראשון נתן פיטוסי ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
תחקיר נסיבות נפילתו של לוחם צה"ל סמל-ראשון נתן פיטוסי ז"ל (20), שנהרג בשוגג מירי חברו למחלקה, חושף ליקויים בתפקוד הכוח. דובר צה"ל פרסם היום (רביעי) את פרטי התחקיר שהוצג לרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי על-ידי מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס. בעקבות ממצאי התחקיר, הוחלט בצה"ל להדיח את היורה מתפקידי לחימה.
ב-15 באוגוסט זוהה סמ"ר פיטוסי על-ידי הלוחם ששמר איתו בעמדה במהלך פעילות מבצעית בקו התפר סמוך לכפר שויכה וטול כרם במרחב החטיבה המרחבית מנשה כחשוד. החייל מנתניה נורה בעת שחזר לעמדת השמירה, שאותה עזב כ-20 דקות קודם לכן כדי להתפלל בגבעה סמוכה.
מתחקיר האירוע עולה כי הלוחם היורה הבין שמדובר בטעות בזיהוי ודיווח על כך למפקדיו שהגיעו למקום. מפקד המחלקה העניק לסמ"ר פיטוסי טיפול ראשוני בזירה עד הגעת הצוות הרפואי לשטח. לאחר מאמצי החייאה רבים, פונה החייל שנורה לבית חולים, שם נקבע מותו.
הלווייתו של נתן פיטוסי ז"ל
(צילום: אריק מרמור)

לפי דובר צה"ל, "בתחקיר נמצאו כמה ליקויים, כשהמרכזי שבהם הוא פיצול 'צמד הברזל'. בד בבד, מצויות נסיבות האירוע בחקירה של המשטרה הצבאית, בסיומה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית. בעקבות מסקנות התחקיר, חודדו נוהלי השמירה בדגש על עיקרון 'צמד ברזל' וכללי הפתיחה באש".
במקביל לתחקיר הפיקודי, מינה מפקד פיקוד המרכז את אלוף-משנה לירון ביטון כראש צוות מומחים לבחינת הגורמים הישירים, התורמים והעקיפים וגיבוש המלצות למניעת אירועים דומים בעתיד. בעקבות התחקיר הוחלט כאמור להדיח מלחימה את הלוחם שירה בסמ"ר פיטוסי, "מאחר שלא עמד בנורמות המבצעיות המצופות מחייל ולוחם בצה"ל".
הרמטכ"ל כוכבי קבע בסיכום התחקיר: "מדובר באירוע קשה וחמור שניתן היה למנוע. מהתחקיר עולים ליקויים בנהלים המקצועיים והמשמעתיים המצופים מחיילי צה"ל. המקצועיות וההקפדה על ביצוע הפקודות מאפשרות הן את ביצוע המשימה והן את השמירה על חיי אדם". הרמטכ"ל הנחה על לימוד האירוע ולקחיו בכל הצבא.
במצ"ח מייחסים ללוחם חשד לירי לא חוקי או שימוש לא חוקי בנשק. סנגוריו מטעם הסנגוריה הצבאית מסרו מטעמו כי בקשתו לקבל בכתב את ההנמקות להחלטה להדיחו מתפקידו טרם נענתה. לדבריהם, "עם קבלת הנמקת ההחלטה וממצאי התחקיר המבצעי העומד בבסיסה, תישקל האפשרות לערער על הדחתו מתפקיד. החייל פעל באירוע המצער, בנסיבות העניין ובהתחשב באופי הפעילות, על פי נורמות ההתנהגות המצופות ממנו ועל פי ההכשרה וההנחיות שקיבל ממפקדיו".
2 צפייה בגלריה
הלוויתו של נתן פיטוסי שנהרג מאש כוחותינו בטול כרם
הלוויתו של נתן פיטוסי שנהרג מאש כוחותינו בטול כרם
הלווייתו של סמ"ר נתן פיטוסי ז"ל
(צילום: יאיר שגיא)
בהלווייתו של פיטוסי, עולה חדש מצרפת, השתתפו מאות בני אדם. הוריו ספדו לו בצרפתית ונפרדו ממנו בדמעות. מפקד גדוד נחשון, סגן-אלוף רן כהן, אמר: "אנו עומדים כאן היום המומים וכואבים את נפילתו הטרגית של נתן. המומים וכואבים את לכתך בטרם עת. יחד עם משפחתך עלית ארצה, ובחרת להתגייס לתפקיד משמעותי כלוחם בחטיבת כפיר.
"עברת הכשרה לא פשוטה, היית לוחם חדור מוטיבציה רצון וגאווה שלקח חלק משמעותי בהגנה על מדינת ישראל ואזרחיה. נתן, ליבי נמחץ מלדבר עליך בלשן עבר. היית חבר טוב ואהוב, הראשון להתנדב לכל משימה". לבני המשפחה אמר מפקד הגדוד: "אין מילים בפי שיוכלו לתאר את הכאב, ואין בהן נחמה. נמשיך לצעוד איתכם לעד".