המשטרה הודיעה אחר הצהריים (שבת) כי פקד ארנון זמורה, לוחם ימ"מ, נהרג במבצע החילוץ ההירואי של ארבעת החטופים בנוסייראת. במשטרה ספדו לו, ואמרו כי מעשיו היו "גבורה תחת אש". לפי ההודעה, ארנון נפצע באורח אנוש במבצע, פונה לבית החולים - ושם נקבע מותו.
6 צפייה בגלריה
פקד ארנון זמורה ז"ל, ואחד ממסוקי צה"ל שנחתו בבית החולים שיבא
פקד ארנון זמורה ז"ל, ואחד ממסוקי צה"ל שנחתו בבית החולים שיבא
פקד ארנון זמורה ז"ל, ואחד ממסוקי צה"ל שנחתו בבית החולים שיבא
(צילום: דוברות המשטרה, REUTERS/Marko Djurica)
ארנון היה בן 36 במותו, והתגורר בשדה דוד שליד שדרות. הוא הותיר אחריו אישה, מיכל, ושני ילדים. בצה"ל ספדו לארנון וציינו כי הוא נפגע כאשר "הלך בראש הכוח". בהודעה שפרסם דובר צה"ל נמסר: "צה"ל מרכין ראש בעקבות נפילתו של פקד ארנון זמורה ז"ל, מפקד צוות ביחידה הלאומית ללוחמה בטרור של משטרת ישראל. ארנון גיבור ישראל, אוהב הארץ ומגנה. הלך בראש הכוח שחילץ את ארבעת החטופים ששבו ארצה לישראל מלב רצועת עזה. צה"ל מצדיע לזכרו".
מפקד משמר הגבול, ניצב יצחק בריק, ספד לקצין המשטרה שנפל וסיפר כי "ארנון היה מבין הלוחמים שלחמו בגבורה עילאית ב-7.10, בין היתר ביד מרדכי בקרב בו נבלמו עשרות מחבלים מלהתקדם צפונה, ובמבצעים נוספים רבים לסיכול טרור, ובפעילותיו, הגן על מדינת ישראל. בשם משמר הגבול, אני משתתף בצער המשפחה. מג"ב ילווה את משפחתו לעד".
ביד מרדכי ספדו היום לארנון: "ארנון הוא מפקד הצוות מהימ"מ שלחם בצומת יד מרדכי ב-7.10 וביצע חבירה לכיתת הכוננות של קיבוץ יד מרדכי. בהגנה על הקיבוץ הוא וצוותו הרגו 37 מחבלי נוחבה שפרצו לשטח הארץ. לפני מספר חודשים הגיע לפגוש את כיתת הכוננות ולספר את סיפור הקרב".
יעל, ידידתו של ארנון שבצעירותו הייתה המדריכה שלו בתנועת המושבים במוצא, סיפרה על הקרבות שבהם לקח חלק ב-7 באוקטובר. "ארנון והצוות שלו, צוות טקילה, הגיעו ב-7 באוקטובר לצומת יד מרדכי ונלחמו שם במחבלים. הם ראו שם ניידת משטרה עם שוטרים שמבקשים עזרה. הם חיסלו את המחבלים במהרה ובגבורה ואחר כך הם המשיכו לנחל עוז ואז לבארי, הם איבדו חברים בצומת הקשתות. נלחמו כל היום הזה".
תיעוד ממבצע חילוץ החטופים מנוסייראת שברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)

היא ציינה כי ארנון גדל במוצא: "הייתה לי הזכות להיות המדריכה שלו. מאז שבעה באוקטובר חזרנו להיות היינו בקשר. הוא היה גיבור אמיתי, מלח הארץ. זה אמנם קלישאתי לומר, אבל כל כך נכון. הוא רק חיכה להזדמנות לעזור, לעשות טוב. הוא היה מדריך צניחה מוכשר מאוד. הוא אהב ממש אקסטרים. בן אדם צנוע וחמוד, הכול בנועם והכול בצנעה. הוא שירת ביחידת אגוז בסדיר והשתתף בהמון מבצעים.
"היו לנו שיחות ארוכות אחרי שבעה באוקטובר. ישבנו שעות ודיברנו והוא היה עסוק בלשמח את הבת שלי, דניאל. כל שבוע התכתבנו, הוא צלצל לעודד אותי. הוא דאג לי. תמיד הייתי כותבת לו, אחרי כל פעולה שהייתי שומעת, תן סימן שאתה נושם והוא היה מיד כותב לי בחזרה. גם היום כתבתי לו, 'ארנוני תן סימן' - אבל מהר מאוד הבנו שמשהו לא בסדר. הוא היה שליח, זה מה שהוא רצה, הוא רצה להציל, הוא רצה לעזור. הוא לא היה אומר הרבה על המבצעים, אבל חיכה להזדמנות לעזור כל הזמן. הם צוות של תותחים. ראיתי את שמחת המשפחות של החטופים שחזרו. זה הכל בזכותו, בזכותו ישראל מרגיש קצת גאווה, זה דבר היחיד שמנחם אותי. אני מרגישה כאילו איבדתי בן משפחה".
מפקד מג"ב בריק, שתחתו פועלת יחידת הימ"מ, ציין: "לוחמי הימ"מ - היחידה המיוחדת ללחימה בטרור של משמר הגבול, פעלו הבוקר בשטח רצועת עזה להשבתם של ארבעת החטופים הביתה. היחידה פעלה בזכות מודיעין איכותי ולאחר תכנון מבצעי מוקפד ויסודי שאפשר את הצלחת המבצע יחד עם שב"כ וצה"ל.
"לוחמי היחידה, שבלמו את מתקפת הטרור ב-7.10 ולפני מספר חודשים חילצו חטופים חיים ברפיח, עשו זאת שוב הבוקר - במקצועיות, בנחישות, תוך סיכון חייהם. הלוחמים הגיבורים שלנו פעלו הבוקר תחת אש כבדה ולחמו למול מחבלים ארורים. את לוחמי הימ"מ לא ניתן לחשוף - אבל חשוב שעם ישראל ידע שיש לו על מי לסמוך - לוחמים אמיצים וערכיים ששמים את ביטחון המדינה ואזרחי ישראל בראש מעייניהם".
במבצע ההירואי חולצו בחיים, אחרי 246 ימים בשבי חמאס, החטופים נועה ארגמני (25), אלמוג מאיר ג'אן (21), שלומי זיו (40) ואנדריי קוזלוב (27). הארבעה נחטפו ממסיבת הטבע ברעים, שם עבדו או בילו לצד חבריהם. במבצע המורכב לקחו חלק כוחות צה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל, שפעלו בלב נוסייראת שבמרכז רצועת עזה.
6 צפייה בגלריה
המפגש הראשון של אלמוג מאיר ג'אן עם משפחתו
המפגש הראשון של אלמוג מאיר ג'אן עם משפחתו
אלמוג מאיר ג'אן מתחבק עם אמו
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
המפגש הראשון של אלמוג מאיר ג'אן עם משפחתו
המפגש הראשון של אלמוג מאיר ג'אן עם משפחתו
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
המפגש הראשון של נועה ארגמני עם אביה יעקב
המפגש הראשון של נועה ארגמני עם אביה יעקב
ארגמני מתאחדת עם אביה
(צילום: דובר צה"ל)
המפכ"ל יעקב שבתאי שביקר בבית החולים שיבא בתל השומר, ספד גם לארנון וסיפר שהיה "מפקד ולוחם עז נפש, לוחם אשר בגופו השלים את המשימה לשחרור החטופים ולהחזירם לחיק משפחתם. במבצע החילוץ הפגין ארנון ז"ל אומץ לב, נחישות, מסירות והקרבה שייחקקו בספרי הגבורה של עמנו". שבתאי שלח תנחומים למשפחת זמורה, והוסיף כי "שילוב הזרועות בין כלל כוחות הביטחון מעורר גאווה ומהווה סמל לכוח הטמון באחדותנו. נייחל להשבת כל החטופים כולם במהרה לביתם".
במקביל, ולפני ההודעה על נפילתו של הלוחם, שוחח נשיא המדינה יצחק הרצוג עם המפכ"ל וכן עם מפקדי מג"ב והימ"מ - והודה להם על המבצע ההירואי.
"אני מאוד מתרגש לדבר איתכם ולומר לכם תודה בשם כל עם ישראל והרבה יותר מעם ישראל בכל העולם מודים לכם. אני רוצה להודות לכם על הגבורה על האומץ על הנחישות ועל הביצוע יוצא הדופן שהביא להצלת חיים ופדיון שבויים. מקווה שעוד תצליחו בהרבה משימות כאלה בעתיד", אמר הרצוג.
הרמטכ"ל הרצי הלוי פיקד על המבצע הדרמטי יחד עם ראש השב״כ, ובחודש האחרון אישר לפחות שלוש פעמים תוכניות - עד לאישור הסופי של המבצע, החל מהחילוץ עצמו עד מעטפת האש של פיקוד דרום וחיל האוויר. במהלך המבצע ניהל את הפעלת האש והמודיעין יחד עם מפקד חיל האוויר מהחפ"ק של השב"כ, בדגש על חיסול מחבלים שהיוו סיכון לכוחות.
6 צפייה בגלריה
רונן בר והרצי הלוי
רונן בר והרצי הלוי
ראש השב"כ בר והרמטכ"ל הלוי בחדר המצב
(צילום: תקשורת שב"כ)
6 צפייה בגלריה
גם נתניהו היה שם
גם נתניהו היה שם
גם נתניהו היה שם
גורם מדיני אמר אחר הצהריים כי את תוכנית המבצע אישרו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט כבר ביום חמישי בערב. בדיון אז הציגו הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר את המבצע בפרטי פרטים, את האפשרויות, הסיכונים והמשמעויות - וכאמור המבצע אושר.
לדברי הגורם המדיני, הבוקר הגיע נתניהו לחפ"ק של השב"כ, ממנו נוהל המבצע, ועקב אחר התנהלותו יחד עם שר הביטחון גלנט, ראש המל"ל צחי הנגבי, ראש השב"כ בר, מזכירו הצבאי של נתניהו האלוף גופמן ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב שבתאי.
נתניהו מסר אחרי המבצע כי הודה לשר הביטחון, לרמטכ"ל, לראש השב"כ ולצוות שניהל את המבצע. "כל העם מצדיע לכם וללוחמים הנועזים שסיכנו היום את חייהם על מנת להציל חיים. גם הפעם הוכחתם שישראל אינה נכנעת לטרור ופועלת ביצירתיות ובתעוזה שאינם יודעים גבולות, כדי להביא הביתה את חטופינו", אמר נתניהו. "אנו מחויבים לעשות זאת גם בהמשך. לא נרפה עד שנשלים את המשימה ונשיב את כל חטופינו הביתה - החיים והחללים כאחד".
האזינו להקלטת השיחה של הרצוג שבה הודה למפכ"ל המשטרה
נתניהו משוחח בטלפון עם נועה ארגמני
(צילום: דוברות רה״מ)

מדובר במבצע החילוץ השלישי עד כה של חטופים חיים מאז תחילת המלחמה. בפברואר האחרון חולצו מרפיח פרננדו סימון מרמן ולואיס הר, אחרי 129 ימים בשבי, ובסוף אוקטובר חולצה החיילת אורי מגידיש. כעת לפי ההערכות מוחזקים ברצועה 120 חטופים - שרבים מהם אינם חיים.