יום אחרי שובו לארץ של צוות המשא ומתן הישראלי, השיחות של צוותי העבודה בקהיר נמשכות גם הערב (שני) ויימשכו כנראה לפחות ביממה הקרובה, עד שניתן יהיה לקבוע סופית מה עלה בגורל השיחות. המטרה של המשך השיחות והפסגות הממושכות - בדוחא בשבוע שעבר ובקהיר השבוע - היא לסכם את כל הנקודות שקשורות לעסקת החטופים.
מדובר בגישה חדשה למעשה במשא ומתן, בצל הביקורת על הנאיביות האמריקנית, שבמסגרתה יסכמו הצדדים קודם כל על מפתחות שחרור החטופים תמורת אסירים ביטחוניים - וגם תסוכם סוגיית הווטו על שחרורים ספציפיים.
בדיון חלה התקדמות בכמה נושאים, אבל לא התקדמות דרמטית. בין היתר דנו היום בשמות המחבלים שייתכן שישוחררו בעסקה. צוות המשא ומתן יקיים שיחות בארץ, יקבל מנדט מחודש וישוב לשיחות כנראה בקטאר, תוך יום או יומיים. דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר כי ארצות הברית מצפה שהשיחות יימשכו לפחות בימים הקרובים. לדבריו, למתקפת חיזבאללה ולמכת המנע הישראלית לא הייתה השפעה על השיחות בקהיר.
3 צפייה בגלריה
מפתחות העסקה תחילה. השיחות בקהיר נמשכות, גם נציגי חמאס בחדר ליד
מפתחות העסקה תחילה. השיחות בקהיר נמשכות, גם נציגי חמאס בחדר ליד
מפתחות העסקה תחילה. השיחות בקהיר נמשכות, גם נציגי חמאס בחדר ליד
(צילום: EPA/NIR ELIAS, דובר צה"ל, JACK GUEZ / AFP)
ראש ה-CIA ביל ברנס, שמנהל את השיחות מטעמו של נשיא ארה"ב ביידן, הנחה את הצדדים להמעיט בתדרוכים ולשמור על דיסקרטיות מירבית. עם זאת, גורמים אמריקניים אמרו מוקדם יותר היום ל"ניו יורק טיימס" כי הפערים בסוגיות המחלוקת - בהן השליטה בציר פילדלפי ובמסדרון נצרים - עדיין גדולים יחסית. גם בכיר מצרי אמר היום לערוץ טלוויזיה מקומי כי בשיחות מדגישה מצרים כי היא לא תסכים לנוכחות ישראלית בפילדלפי ובמעבר רפיח.
עם זאת, מאחורי הקלעים מתקיימים שיחות מעמיקות - כאשר הכרעה בנקודות המחלוקת תחכה לסוף, רק לאחר שתגובש עסקת חטופים. בשיחות בימים האחרונים משתתפים נציגים מטעם ישראל - וכן נציגי חמאס, שלא השתתפו בשיחות בדוחא, והגיעו למצרים - ונמצאים באותו מבנה יחד עם הנציגים הישראלים. במקביל, נותרו בקהיר גם נציגי ה-CIA, הקטארים והמצרים.
צוותי העבודה דנים בכל הנושאים שעומדים על הפרק, בראשם מספרי החטופים שישוחררו בעסקה, רשימות האסירים שישוחררו תמורתם, המפתחות והווטו לצדדים. בשיחות גם דנים במפת פריסת הכוחות של צה"ל ברצועה, אך ההסכמות בנושאים האלה יחכו.
הפסגה הסתיימה, השיחות נמשכות
(צילום: מיקי שמידט)

3 צפייה בגלריה
ראש ה-CIA ביל ברנס, דוד דדי ברנע ראש המוסד
ראש ה-CIA ביל ברנס, דוד דדי ברנע ראש המוסד
"ברנס לא מוותר". ראש ה-CIA וראש משלחת המו"מ הישראלית, דדי ברנע
(צילום: Tom Williams/AP, יריב כץ)
בישראל הכחישו דיווחים בתקשורת ערבית שישראל הסכימה לנוכחות של הרשות הפלסטינית במעבר רפיח - וגם דחו דיווחים שצוות המשא ומתן הישראלי נעדר סמכות לדון בסוגיית פילדלפי הנפיצה.
עד כה, נציין, לא הושגה פריצת דרך בשיחות בקהיר, אך מאידך גם המגעים לא התפוצצו ועצם העובדה שהשיחות מתקיימות - נותן פתח של תקווה למשפחות החטופים, על אף הפסימיות שנשמעת גם בישראל וגם בקרב בכירים בחמאס. המתווכים ביקשו לתחום בזמן את המשך השיחות ומדברים על עוד יום-יומיים של שיחות – דהיינו עד יום רביעי לכל המאוחר.
עם זאת, הם לא שוללים שתידרש פסגה נוספת של ראשי הצוותים, כזו שבה ידרשו הכרעות אחרונות. במקרה הישראלי, ייתכן שתידרש מראש הממשלה בנימין נתניהו הכרעה ברורה בסוגיית פילדלפי ובסוגיות אחרות.
גורם אמריקני אמר כי השיחות בקהיר, כולל אלה עם נציגי חמאס, היו "מועילות וטובות" והתנהלו ברוח טובה על ידי כל הצדדים כדי להגיע להסכם סופי ובר יישום. "התהליך יימשך במהלך הימים הקרובים באמצעות קבוצות עבודה להמשך טיפול בבעיות ובפרטים הנותרים", הוסיף הגורם האמריקני. הוא הוסיף: "ברנס לא מוותר וממשיך במאמצים להביא לפריצת דרך, על אף הקשיים".

דברי הירש שהכעיסו את משפחות החטופים

בריאיון לפודקאסט של נדב פרי, הצליח גל הירש לעורר את זעם מטה משפחות החטופים, כשדחה את טענותיו של המטה לטרפוד עסקה. "אני כמובן ער לתחושה שיצרה הפסגה בדוחא בשבוע שעבר", הוא אמר, "הבילד-אפ שהיה לקראתה, והתהליכים שקרו בשבועות האחרונים, יצרו רף ציפיות מאוד מאוד גבוה, ואני עדיין בתקווה שנוכל להביא לפריצת דרך. אבל אנחנו נתקלים בקשיים גדולים מאוד".
לדבריו, "בניגוד למה שנהוג לשמוע במקומותינו - הדברים אינם תלויים בטרפוד מצידנו, או מצד ראש הממשלה. הדברים אינם תלויים ברצוננו בלבד. בצד השני - חמאס לא באים אל שולחן המשא ומתן. מפרוץ המלחמה ועד היום - הם כמעט ולא באו אף פעם. רק במקרים בודדים הם בכלל באו, וחשוב שהעם בישראל ידע את האמת".
3 צפייה בגלריה
"הדברים אינם תלויים בטרפוד מצידנו". הירש
"הדברים אינם תלויים בטרפוד מצידנו". הירש
"הדברים אינם תלויים בטרפוד מצידנו". הירש
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa, מוטי קמחי)
"לא הכול תלוי בנו, אבל אני יכול לומר לעם בישראל שאנחנו הופכים כל אבן, 24/7, כדי להשיב את כולם הביתה - את החיים ואת החללים. זה מתרחש בהרבה מאוד פעולות, לילות כימים, שבהן אנחנו מנסים למצוא סדקים, להיות יצירתיים, לא לקפוא על שמרינו. אנחנו עובדים בזה כל הזמן, ונתקלים בקשיים רבים".
במטה הגיבו על הדברים ואמרו כי "יש עדויות ממקור ראשון, של דמויות מפתח בקבינט המלחמה לשעבר, על טרפוד מובהק של עסקה להשבת החטופים. שר הביטחון עצמו ציין שהוחמצה לפחות הזדמנות אחת. גל הירש מעיד על עצמו שהוא אינו פוליטיקאי, אך הוא מונע פעם אחר פעם מפגש של נציגות מטה משפחות החטופים עם ראש הממשלה במטרה לקדם עסקה".
עוד הם הוסיפו כי "הירש עצמו יודע שראש הממשלה מעדיף בכל הזדמנות את המשך המלחמה על פני שחרור החטופים, הוא גם יודע שהמשך המלחמה מסכן את החטופים ואף מביא למותם והוא מודע לכך שתמיכתו של ראש הממשלה ניתנת לאלו שמעדיפים לדחוק את עניין החטופים לקרן זווית. גל הירש והממשלה נכשלו בהחזרת 109 חטופים ומזה כתשעה חודשים כשלו בהשגת עסקה להשבתם. ראש הממשלה מנע גם את יישום העסקה בפעימה אחת והעדיף עסקה רב-שלבית המסכנת גם היא את חיי החטופים, אך כזו שמאפשרת חזרה למלחמה".