ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא אמנם להידברות אבל לא עוצר את החקיקה - שתגיע לשיאה בהצבעה בשבוע הבא על שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים - ובאופוזיציה תוקפים אותו בחריפות. ראש האופוזיציה יאיר לפיד טען שבהצהרתו המיוחדת נתניהו התעלם מ"מודיעין חשוב" שקיבל לכאורה על רקע המהפכה המשפטית והסערה סביבה - והאשים שרה"מ פוגע לפיכך בביטחון המדינה. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן טען שנתניהו "מתנהל כמו שפן", ותקף גם את שר הביטחון יואב גלנט שלחץ על נתניהו לעצור את החקיקה אך ביטל את הצהרתו המתוכננת לאחר שזומן ללשכת רה"מ. יו"ר המחנה ממלכתי בני גנץ הביע אכזבה: "נתניהו לא מתעלה לגודל השעה".
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
ראשי האופוזיציה. "נתניהו מתנהל כמו שפן"
(צילום: רפי קוץ, עמית שאבי, שלו שלום)
לפיד מסר: "במקום לעצור את החקיקה ולהרגיע את הרוחות נתניהו שוב התקרבן והתלונן, והמשיך להפיץ שקרים מחפירים נגד מערכת המשפט שבינם לבין המציאות אין דבר. הקול קול נתניהו, אבל הידיים ידי יריב לוין. נתניהו סירב לעצור את החקיקה והודעתו שהם מביאים את השינוי בוועדה למינוי שופטים בשבוע הבא מוכיחה שאין לו שום כוונה לקיים הידברות אמיתית. זוהי אחיזת עיניים. אני קורא לאנשים האחראים בליכוד, תעצרו את יריב לוין. אל תעבירו את השינוי בוועדה למינוי שופטים ובואו להידברות בבית הנשיא".
בהמשך פרסם לפיד ציוץ נוסף בטוויטר, שבו כתב: "נתניהו בחר הערב להתעלם משר הביטחון שלו, ממודיעין חשוב שהגיע לשולחנו, מעשרות אלפי לוחמים במילואים ומהמשבר הכלכלי ובחר לשאת נאום מנותק ומלא שקרים. זה חוסר אחריות לאומי, זו פגיעה בביטחון המדינה".
גנץ מגיב לדברי נתניהו. "הוא צריך לעשות דבר פשוט - לעצור"

גם גנץ תקף את הצהרת נתניהו, ומסר: "הים אותו הים ונתניהו אותו נתניהו. הוא צריך לעשות דבר פשוט – לעצור ולדבר במקום לצאת נגד היועמ"שית. צר לי שהוא לא מתעלה לגודל השעה ועוצר, גם כעת כשמדבריו ברור שזה הדבר הנכון למדינת ישראל. אבל מחסום השתיקה החל להישבר היום. חברי כנסת רבים בקואליציה ובראשם שר הביטחון, רואים בדהרת החקיקה אותה אנו חווים, פגיעה חמורה בדמוקרטיה ובחברה הישראלית כמו גם טעות היסטורית".
לדברי גנץ, "הערב ברור מעל לכל ספק שההפיכה תפגע אנושות בדמוקרטיה ובחברה הישראלית, זו תהיה פגיעה בכינון ישיר בביטחון ישראל וחוסר אחריות לאומית ממדרגה ראשונה. עכשיו נשאר לנתניהו לעשות את מה שהוא מדבר עליו ולעצור, ולחברי הקואליציה האחראים - להודיע שלא יצביעו בשבוע הבא בעד החוק שיגרום לפוליטיזציה בהליך בחירת השופטים בישראל. המחנה הממלכתי ואני, אומרים גם היום – תעצרו, ונדבר. בקיום שיח אין מפסידים – יש רק מנצחת אחת, מדינת ישראל".
שותפו של גנץ, ח"כ גדעון סער, הביע גם הוא אכזבה: "נאום נתניהו הערב הצליח לאכזב אפילו את מי שאין לו שום ציפיות ממנו. באופן מעשי הוא הודיע שבכוונתו להביא, כמתוכנן, את החוק להשתלטות על בחירת השופטים. על הדרך הודיע חגיגית שירמוס את הסדר ניגוד העניינים שחל עליו כנאשם. החמצת הזדמנות נוספת שמרחיבה את הקרע בעם. המענה: העצמת המחאה!".
הצהרת נתניהו, הערב
(צילום: לע"מ)

ליברמן פתח את דבריו בהבעת הזדהות מסוימת עם גלנט - אך תקף אותו על "התקפלותו", אחרי שביטל את הצהרתו בגלל הפגישה שאליה זומן בלשכת נתניהו: "אפשר להגיד שהוא ביצע 'חרקירי' פוליטי, ובתרגום לעברית התאבדות פוליטית, חיסול עצמי. גלנט שיצא מביתו הבוקר נחוש להגיד כל מה שהוא יודע, כל מה שהוא רואה בחומר המודיעיני, כל מה שהוא שומע בהערכות המצב, הוא התכוון לומר את הדברים הללו לאומה, אך בסוף התקפל ויצא סמרטוט".
לדברי ליברמן, "מההדלפות לתקשורת מהדברים שנאמרו בחדר הסגור לראש ממשלת ישראל על ידי שר הביטחון, הרמטכ״ל וראש השב״כ, עולה תמונה עגומה - השינויים במערכת המשפט מפרקים את צה"ל ופוגעים בכושר המבצעי שלו. זה כבר עבר ממערך המילואים למערך הסדיר. נתניהו שמתנהל כמו שפן מול נסראללה ויחיא סנוואר שוחק את כושר ההרתעה של מדינת ישראל ודווקא כלפי חבריו בליכוד מתנהל כמו אריה. חבל שזה לא הפוך, אך בסופו של דבר הברית בין משפחת נתניהו שדואגת אך ורק לעצמה לבין סיקריקים כמו יריב לוין, שמחה רוטמן ואחרים מובילה אותנו לחורבן הבית השלישי".
הוא הוסיף: "אני קורא לרמטכ"ל ולראש השב"כ להתייצב מול האומה ולומר את האמת ואת כל האמת. מה הן ההשלכות של הרפורמה על ביטחון המדינה גם במחיר של פיטורין או התפטרות".
אחרי אישור החוק שימנע את הוצאתו לנבצרות, הודיע נתניהו כי הוא לא מתכנן לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית - ובראשה חקיקת השינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים, שיעלה להצבעה בשבוע הבא. הוא אמר כי הוא מתכוון להיכנס למגעים לפשרה - בניגוד להסדר ניגוד העניינים איתו - והכריז: "עד כאן. אני נכנס לאירוע. אני שם בצד כל שיקול אחר ולמען העם שלנו והמדינה שלנו אעשה כל מה שביכולתי כדי להגיע לפתרון".