הריאיון עם יאיר גולן ממרצ
(צילום: נויל האריס)

סגן שרת הכלכלה יאיר גולן ממרצ תקף הבוקר (חמישי) את יו"ר מפלגתו ושר הבריאות ניצן הורוביץ. "הסיפור של ח"כ רינאווי-זועבי הוא סיפור של טעות בגלל שיקולים פנימיים. יש נשים ערביות מרשימות ומדהימות בתוך מרצ, לא הייתה שום סיבה לקנות חתול בשק. היה צריך לקחת מישהי מהן וזה לא נעשה, זו טעות פטאלית", אמר גולן בריאיון לאולפן ynet יום אחרי שהכריז על התמודדותו לראשות מרצ.
סגן הרמטכ"ל לשעבר נכנס לחיים הפוליטיים ביוני 2019. בדצמבר 2020 הודיע גולן על התפקדות למרצ, ושנה לאחר מכן גם נבחר מטעמה לכנסת ה-24. אחרי שח"כ ג'ידא רינאווי-זועבי נמנתה עם התורמים העיקריים לפיזור הכנסת, נמתחה ביקורת במרצ על היו"ר הורוביץ שהוביל את השריון שלה במקום הרביעי ברשימה. "אני מאמין שצריך ייצוג של אישה מוסלמית בתוך מרצ", אמר הבוקר סגן השרה גולן. "מהיכרות אישית עם נשות מרצ האחרות, יש נשים מרשימות עם רקורד ציבורי בלתי רגיל".
2 צפייה בגלריה
יאיר גולן באולפן ynet
יאיר גולן באולפן ynet
סגן השרה יאיר גולן
(צילום: ניצן דרור)
יאיר גולן מכריז על התמודדותו לראשות מרצ
(צילום: ניצן דרור)

על התגובות שקיבל אחרי הכרזתו, סיפר גולן: "הן היו מאוד חיוביות. אני חושב שמרצ צריכה שינוי שיביא קהלים ישנים שעזבו וקהלים חדשים שמעולם לא הצביעו מרצ. אני חושב שאני יכול לעשות את זה, ומקווה להביא שינוי כיוון ביחס לשמאל הציוני. אני חושב שזה לגמרי אפשרי.
"אחד הדברים שצריך לעשות זה לחזור ולדבר בקול פטריוטי ואיתן. אנחנו לא מפלגה בעד הפלסטינים, אנחנו בעד הישראלים. מה שישרת את מדינת ישראל כמדינה חופשית ודמוקרטית, זה בראש ובראשונה להיפרד מהפלסטינים. צריך לחתור אליו בעקבות ולמדינת ישראל צריך להיות חזון ברור וחד-משמעי. המשמעות של סיפוח היא סיום החלום הציוני".
נדמה שאתם רוצים להביא קולות של מפלגה העבודה בזמן שמרצ צריכה להביא קולות של השותפות היהודית-הערבית. "אין סתירה בין הדברים, נהפוך הוא. החזון הציוני במיטבו הוא חזון של שותפות, של הושטת יד של הציבור הערבי להשתתף בבניין העם והארץ, ככה זה צריך לקרות. זה היה חלומם של האבות המייסדים. אנחנו צריכים לחזור לחזון הבסיסי שלהם, לממש את הציונות במיטבה, לא כל מיני עיוותים. העיוות המרכזי זה מפלגת הציונות הדתית עם ניחוח משיחי מובהק שמסוכנת מאוד למדינת ישראל".
2 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
יו"ר מרצ הורוביץ
(צילום: קובי קואנקס)
נגיד וניצחת והבאת את מרצ ל-6 מנדטים. איפה אתה רואה את מרצ? "קודם כל אני מקווה בקואליציה ושל מרכז-שמאל, ואם לא אז בקואליציה של אחדות לאומית ואפילו עם החרדים. מעולם לא פסלתי אותם ולא אפסול. אני חושב שלציבור החרדי יש פוטנציאל בלתי-רגיל. צריך להעלות אותו לא בכפייה אלא להפוך אותו ליצרני יותר שתרומתו לחברה הישראלית ולכלכלה הישראלית תהיה יותר ניכרת ומשמעותית. צריך ואפשר לעשות את זה. יש לא מעט אנשים בתוך הציבור החרדי שזה חזונם, זה מה שהם עושים ביום יום".
נדמה שמרב מיכאלי מצליחה ליצור איתם קשרים. איך תבדל את עצמך ממפלגת העבודה? "אני יודע לדבר על עצמי ועל מרצ - מפלגת השמאל הציוני הגאה בעצמה, בלי משברי זהות וקונפליקטים. אנחנו קוראים לכולם - השמאל הציוני, השמאל הדתי , השמאל הישראלי, הלהט"בי, הסביבתי ולשמאל של זכויות אדם להצטרף ולהקים שמאל רחב. אני מקווה מאוד שמרב מיכאלי תכיר בכך ותדע להצטרף, אם לא אז נרוץ לבד".
דיברת איתה? "דיברתי איתה מספר פעמים, היא מכירה את החזון שלי. אני חושב שלנוכח ההקצנה, של סכנה שתיווצר קואליציה של אדם מושחת, מפלגה מסואבת שכרתה ברית עם הגורמים הקיצוניים ביותר שהיו מחוץ למחנה, מפלגה שיורשת את מפלגת 'כהנא צדק'. אנחנו חייבים ללכד כוחות ולהציב מול הסכנות האלה כוח של שמאל חזק וציוני. זה אפשרי, זה דורש מנהיגות וחזון, לכן אני מתמודד. תמיד תמכתי באיחוד, בהקמת מחנה ולכן הלכתי לאיחוד עם אהוד ברק, מרצ תמיד הייתה חלק אינטגרלי ממחנה שמאל חזק".
בהכנת הכתבה השתתפו אלכסנדרה לוקש ואטילה שומפלבי