יו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) התייחס לקריאתו של שר המשפטים יריב לוין לקדם את הרפורמה המשפטית בהסכמת חברי האופוזיציה, ואמר היום (שני) בריאיון ל-ynet כי "הייתי רוצה לדחות את הדיון בנושא, בוודאי בסוגיות הליבה של הרפורמה, לאחרי המלחמה".
רוטמן: "לא אוהב את הצורה שבה הרמטכ"ל מנהל את המלחמה"
(צילום: ירון ברנר ומיקי שמידט)

1 צפייה בגלריה
יריב לוין ושמחה רוטמן
יריב לוין ושמחה רוטמן
לוין ורוטמן במליאה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
חבר הכנסת הוסיף לאחר מכן כי "בשביל לחכות צריך שכולם יחכו. לא נשב בחיבוק ידיים", והתייחס גם לתשעה באב, שיצוין הערב: "זה אירוע שמזכיר לנו את הפרופורציות ואת היכולת לנהל מחלוקות. אם יש מישהו שמביע עמדה שלא מוצאת חן בעיני צד אחר אז אוטומטית הוא 'רשע' וצריך לעשות לו דמוניזציה. זה דבר שאסור לנו לקבל - בוודאי במלחמה.
"אם קידום מדיניות הוא טריגר לאיומים אנחנו נחזור לשיח האלים של שישה באוקטובר. חלקו עדיין נוכח בשיח. האלימות, הסרבנות, ניסיונות ההשתקה. זה אומר שיש פה בעיה, מותר לנהל דיון ומותר לקדם מדיניות. אני גם לא דן בשאלה האם בכל רגע נתון צריך לקדם מדיניות. עצם האיום שאומר 'תטפל בבעיות השעה, אנחנו נשרוף את המדינה', יחזיר אותנו לשישה באוקטובר. איך נגיע להסכמות ולפשרות?", אמר.
רוטמן התייחס גם לחזית הצפונית, לאחר שרק הלילה נורה מטח מלבנון לאזור נהריה שאינה מפונה, ואמר: "אני לא חבר בקבינט וגם לא בחוץ וביטחון, אבל אני מקבל עדכונים. אני לא רואה שבכל הנוגע לחיזבאללה אנחנו מחכים. חיזבאללה עוד לא הגיב, אבל אנחנו לא נחים על זרי דפנה. כוחות צה"ל חיסלו כמה וכמה מחבלים".
עם זאת, הוא הוסיף כי "אין ספק שצריך מציאות חדשה בצפון ובלבנון. יש שיקולים, יש דברים שלוקחים זמן. אני כאמור לא נמצא בנושא הזה. אני בעיקר מתראיין וכנראה שלנהל מלחמה יותר מורכב. אני אומר את זה גם לעצמי, אבל עדיין אני לא אוהב את הצורה שבה משרד הביטחון והרמטכ"ל מנהלים את המלחמה. יש מגמת שיפור, אבל עדיין יש הכלה. אני חושב שזו טעות".

בת החטוף: "דבריו קשים מהודעת חמאס"

על המגעים לעסקה, לקראת הפסגה שתחול בחמישי, אמר רוטמן כי "עסקה שתביא להפסקת המלחמה היא אסון למדינת ישראל. לדבר עליה בהיבט פוליטי זו טעות. זה גם אסון לחטופים, עסקה שתותיר חטופים בידי חמאס היא גזר דין מוות. בשנייה שחרב המלחמה לא תתנופף מעל ראשו של חמאס הוא לא ישיב את החטופים. זה מאוד פשוט. עסקה כזו היא מסוכנת".
קרובות חטופים: המדינה מתעללת בהם לא פחות מחמאס
(צילום: ירון ברנר, מיקי שמידט)

אילן טיב, בתו של קית' סיגל החטוף בעזה, הגיבה לדבריו של רוטמן: "יש אשליה שאני לא מבינה איך היא עדיין לא נופצה, שיש לנו אפשרות להשמיד את חמאס. הדור הבא כבר מתחנך בגן על האידיאולוגיה הזו. יש אנשים, אבא שלי, שנמצאים עכשיו בתנאים מזעזעים מתחת לאדמה. ללא אוכל וללא מים. לשמוע את הדברים האלה של נבחר ציבור זה הרבה יותר קשה מכל הודעה של חמאס. איך זה הגיוני שאבא שלי נשלף מהבית שלו בבוקר שבת ולא חזר? אנחנו, המדינה, מתעללים בהם לא פחות ממה שחמאס מתעלל בהם. עצוב לי להגיד את זה".
גם יפעת קלדרון, שבן דודה עופר קלדרון נחטף עם ילדיו ארז וסהר ששוחררו - ונותר בשבי, התייחסה לדברים. "אם העסקה שעכשיו על השולחן לא תקרה לא יהיה את מי להציל. הם חייבים לחזור הביתה. כמה הם יכולים לשרוד שם? עופר גם היה פצוע. אי-אפשר לוותר עליהם. נתניהו היה צריך להחזיר אותם מזמן, הוא רק מטרפד עסקאות. עופר, קית' ושאר החטופים לא יחזיקו מעמד כל כך הרבה זמן", אמרה.