בבוקר שאחרי פיצוצי הביפרים בלבנון, כוננות שיא בצה"ל. אוגדה 98, שנחשבת לאחת המובחרות בצה"ל וכוללת בין השאר את חטיבת הקומנדו וחטיבת הצנחנים, עזבה את הלחימה ברצועת עזה ועלתה לגבול הצפון. הרקע לצעד הוא אפשרות של התרחבות המלחמה מול חיזבאללה.
לאוגדה 98, כמו האוגדה הסדירה 36, יש משימות ספציפיות במסגרת התמרון הקרקעי. למעשה, מדובר ב"העברת כובד המשקל" לצפון, דבר שאותו הזכיר בעבר שר הביטחון יואב גלנט. העברת האוגדה המובחרת מגיעה גם אחרי שהקבינט הכניס למטרות המלחמה את החזרת תושבי הצפון לבתיהם.
3 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה במרחבים תל סולטאן, חאן יונס ודיר אל בלאח
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה במרחבים תל סולטאן, חאן יונס ודיר אל בלאח
לוחמי אוגדה 98 ברצועה
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
פיצוץ במכשירי קשר (ביפרים) של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
פיצוץ במכשירי קשר (ביפרים) של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
פצוע מפונה לאחר שנפגע בפיצוץ בלבנון
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
העלאת אוגדה 98 נחשבת לשינוי מגמה משמעותי בין חזית הדרום לצפון. הצעד מותיר את אוגדות 162 ו-252 ברצועה. מאז אתמול מקיים הרמטכ"ל הערכת מצב מתמשכת סביב המתרחש בצפון, ועד כה לא נמסרו הנחיות מיוחדות לתושבים.
כך או כך, בלבנון הוכו התושבים הלם מפיצוץ הביפרים. "מה שקרה אתמול הימם אותנו. זה היה דבר שבלתי ניתן להעלות על הדעת", אף אחד לא יכול היה לחשוב שביפרים יכולים להתפוצץ ככה. המראה היה מזעזע. אנשים נקרעו לגזרים, הם התפוצצו בפניך. תודה לאל, אי-אפשר לומר יותר מכך", אמר חסן שייטני, לבנוני שעוסק במסחר.
בסוכנות הידיעות הצרפתית AFP צוטט מוסא, תושב הדאחייה בביירות, שהבהיר כי הוא חושש להזדהות בשמו המלא. "בחיים שלי לא ראיתי אדם הולך ברחוב - ומתפוצץ", הוא אמר.
חיידר ג'עפר, מהנדס לבנוני שמתגורר בארה"ב ונמצא בביירות, אמר כי "לא הופתעתי ממה שקרה אתמול - כי מלחמות הן מלוכלכות. או שאתה פורץ לביפרים, או שאתה הורג ילדים או מבוגרים. גם אם הם (חיזבאללה) יגיבו, ובין אם לא, אנחנו גם ככה במלחמה. אנחנו לא הולכים לחכות למלחמה שתתחיל. זו מלחמת התשה - מלחמה ארוכה, שהולכת לקחת זמן".
אבו ג'וואד חמאדה, גם הוא תושב ביירות, הבטיח מצידו שתהיה תגובה מצד חיזבאללה. "אנחנו נגיב, אנחנו צריכים ללמד אותם שיעור שלא ישכחו - כי האנשים האלה לא יפסיקו", אמר.
מבצע פיצוצי הביפרים - ריאיון אולפן עם רון בן ישי, פרשננו לענייני צבא וביטחון
(צילום: ירון ברנר)

מי שלצד איראן, מיהרה היום לגנות את האירוע הייתה רוסיה. דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זחרובה, אמרה כי "אלפי חפים מפשע נפגעו במתקפה, שמטרתה לעורר מלחמה גדולה במזרח התיכון". למרות זאת, יש לציין כי רבים מהנפגעים הם אנשי חיזבאללה, שהחזיקו בביפרים ולפי הדיווחים קיבלו "מסר מההנהגה" ברגע הפיצוץ.
גם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הביע את צערו על המתקפה בזמן שיחת עדכון עם ראש ממשלת לבנון. הוא הדגיש כי ימשיך במאמציו לעצור את ישראל.
בתוך כך, מתחילים להתגלות פרטים לגבי מקור הביפרים שהגיעו לידי חיזבאללה. הזרקור הופנה לחברה בטייוואן שמכרה לכאורה את אלפי מכשירי הקשר לארגון הטרור הלבנוני - אך שם מכחישים מעורבות בהטמנת חומרי הנפץ. בחברה הטייוואנית אמרו כי המכשיר מסוג AR-924 מיוצר ונמכר על-ידי חברה בשם BAC: "אנחנו רק מספקים את שם המותג לאישור, אין לנו מעורבות בעיצוב או בייצור של המוצר".
3 צפייה בגלריה
המבנה שממנו פועלת חברת BAC בבודפשט
המבנה שממנו פועלת חברת BAC בבודפשט
המבנה שממנו לכאורה פועלת חברת BAC בבודפשט
(צילום: REUTERS/Marton Monus)
ההתחקות אחר חברת BAC מעלה שהמיקום שלה הוא בהונגריה, אך לא ניתן היה להשיג שום התייחסות מאנשי החברה וגם אתר האינטרנט הרשמי שלה מלא בפרטים כלליים ותמונות גנריות, ללא מידע מדויק או דוגמאות לפרויקטים מפורטים שלה בתחום "הייעוץ". גם הכתובת הרשמית של החברה היא מבנה של בית פרטי בבודפשט, אך לא נראה כמו משרדים של חברה מסחרית.
נשיא החברה הטייוואנית, "גולד אפולו", ציין כי היו בעבר בעיות עם התשלומים מצד החברה. "התשלומים היו מוזרים מאוד", אמר - וציין כי הגיעו דרך המזרח התיכון. שר הכלכלה של טייוואן אמר כי יצרנית הביפרים טענה שהם כנראה עברו "התאמות" לאחר שיוצאו. לדבריו, "נמשיך לסייע ליצרנית בחקירות. אין לנו תיעוד של ייצוא ישיר ללבנון".