רגע לפני הביקור ההיסטורי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בצפון קוריאה, הראשון שלו שם זה 24 שנה, המדינה השכנה מדרום מדווחת הבוקר (יום ג') על תקרית חריגה נוספת בגבול בין הקוריאות. לפי הצבא הדרום קוריאני, קבוצה של בין 20 ל-30 חיילים צפון קוריאנים שביצעו עבודות באזור המפורז שבין המדינות חדרה לשטחה של דרום קוריאה – אך נסוגה חזרה תוך זמן קצר, בעקבות ירי אזהרה מצד החיילים הדרום קוריאנים.
4 צפייה בגלריה
קים ג'ונג און ותיעוד מהתקרית שבה חדרו החיילים את הגבול באזור המפורז
קים ג'ונג און ותיעוד מהתקרית שבה חדרו החיילים את הגבול באזור המפורז
קים ג'ונג און ותיעוד מהתקרית שבה חדרו החיילים את הגבול באזור המפורז
(צילום: EPA/South Korea's Joint Chiefs of Staff (JCS), AFP)
מדובר בתקרית השנייה מסוגה בתוך פחות משבועיים, אחרי שגם ביום ראשון בשבוע שעבר חדרה קבוצה של חיילים צפון קוריאנים בנקודה אחרת בגבול, אבל בסיאול מעריכים ששתי התקריות לא היו מכוונות. בצבא הדרום קוריאני הדגישו כי בתקרית האחרונה החיילים הצפון קוריאנים חדרו רק 20 מטר לתוך הדרום, ואחרי שנסוגו לא נצפו מבצעים פעילות חשודה כלשהי.
החיילים נשאו עמם כלי עבודה שונים, ולפי הצבא הדרום קוריאני הוא זיהה לאחרונה גידול בכמות העבודות שמבצע צבא הצפון באזור המפורז – עבודות ביצור של הגבול שכוללות הקמת חומות, מכשולים נגד טנקים, תיקון כבישים והטמנת מוקשים. לפי סיאול, העבודות שעורכת פיונגיאנג נמשכות "בפזיזות", אף שבמהלכן נפגעו כמה וכמה חיילים צפון קוריאנים מפיצוצי מוקשים.
4 צפייה בגלריה
בלון בלוני זבל ש צפון קוריאה שיגרה ל דרום קוריאה
בלון בלוני זבל ש צפון קוריאה שיגרה ל דרום קוריאה
חזרו לנהל לוחמה פסיכולוגית. אחד מ"בלוני הזבל" ששיגר הצפון לדרום
(צילום: Yonhap via REUTERS)
גורם בצבא הדרום קוריאני אמר לתקשורת בארצו כי ההערכה היא שמטרת עבודות הביצור באזור המפורז היא להגביר את השליטה של המשטר בצפון על עמו, ולמנוע מאזרחים לברוח לדרום. "צבא דרום קוריאה עוקב מקרוב אחרי צבא הצפון באזורי החזית, ועובד גם בצמוד עם פיקוד האו"ם", אמר הגורם, תוך שהוא מתייחס לכוח שמירת השלום הבינלאומי שפועל באזור.
אף שההערכה בסיאול היא שמדובר כאמור בתקריות לא-מכוונות, הן ועבודות הביצור בגבול מצד פיונגיאנג מגיעות על רקע המתיחות הגוברת בין הקוריאות, כאשר משטרו של קים ג'ונג און הגביר בשנים האחרונות את ניסויי הטילים שלו ומאיים שוב ושוב על הממשל הדמוקרטי בדרום.
לאחרונה חזרו שתי הקוריאות לנהל לוחמה פסיכולוגית שמקורה עוד בימי המלחמה הקרה: אחרי שפעילים בדרום הפריחו לצפון בלונים עם מסרי תעמולה נגד קים, המשטר בפיונגיאנג נקם עם שיגור מאות בלונים שהנחיתו זבל וצואה על הדרום. בתגובה, סיאול חידשה את שידורי התעמולה שלה עם רמקולי ענק שמוצבים לאורך הגבול.
4 צפייה בגלריה
גשר ב דרום קוריאה מוביל ל אזור מפורז גבול DMZ מפון קוריאה
גשר ב דרום קוריאה מוביל ל אזור מפורז גבול DMZ מפון קוריאה
גשר שמוביל ל-DMZ. הגבול החמוש בעולם
(צילום: רויטרס)
האזור המפורז בין הקוריאות, המוכר בראשי התיבות DMZ, נחשב לאחד האזורים המתוחים והחמושים ביותר בעולם – ובעבר אירעו בו שלל תקריות אלימות. לפי ההערכות שני מיליון מוקשים הוטמנו לאורך האזור המפורז, שאורכו 248 ק"מ ורוחבו כארבעה ק"מ. הגבול מבוצר גם באמצעות גדרות, מלכודות לטנקים וכוחות חמושים משני הצדדים. הוא הוקם אחרי מלחמת קוריאה בשנות ה-50 של המאה הקודמת, שהסתיימה בהפסקת אש בלבד – ושתי הקוריאות נמצאות עדיין מבחינה רשמית במצב של מלחמה.
בצל המתיחות הרבה בגבול, נשיא רוסיה פוטין יגיע היום כאמור לביקור השני שלו בלבד בצפון קוריאה – והראשון שלו מאז יולי 2000, שנתו הראשונה כנשיא. הביקור הנדיר מגיע בצל הידוק היחסים בין מוסקבה לפיונגיאנג מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, ומעורר חשש במערב מהידוק נוסף של הקשרים הצבאיים ביניהן – כשלפי ארה"ב ובעלות בריתה, כבר עתה צפון קוריאה מספקת לרוסיה טילים עבור מלחמתה באוקראינה.
רגע לפני הביקור היום, בתקשורת הממלכתית בצפון קוריאה התפרסם הבוקר טור דעה של פוטין שבו שיבח את קים על התמיכה בארצו במהלך המלחמה באוקראינה, והבטיח שמוסקבה ופיונגיאנג יפעלו יחד כדי להביס את הסנקציות שהוטלו על שתיהן – רוסיה בשל הפלישה לאוקראינה, וצפון קוריאה בשל תוכניות הגרעין והטילים שלה.
4 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין ו קים ג'ונג און מפגש פסגה ב רוסיה
ולדימיר פוטין ו קים ג'ונג און מפגש פסגה ב רוסיה
פוטין וקים במהלך ביקורו של רודן הצפון ברוסיה, בספטמבר אשתקד
(צילום: KCNA via REUTERS )
"אנחנו מעריכים מאוד את העובדה שהרפובליקה הדמוקרטית העממית של קוריאה (שמה הרשמי של צפון קוריאה) תומכת באופן נחרץ בפעולות הצבאיות המיוחדות של רוסיה באוקראינה", כתב פוטין במאמר שהתפרסם בסוכנות הידיעות הממלכתית של הצפון, KCNA. הוא הוסיף שהביקור יאפשר להעלות ל"רמה חדשה" את יחסי המדינות, ולפתח "שיתוף פעולה שוויוני" ביניהן.
פוטין הוסיף שבעלות הברית "יאבקו בנחישות" במה שתיאר כניסיונות המערב "למנוע הקמה של סדר עולמי רב-קוטבי שמבוסס על כיבוד הדדי של הצדק". הוא הבטיח כי רוסיה וצפון קוריאה יפתחו מערכות מסחר ותשלום ש"לא יישלטו על ידי המערב", ויפעלו יחד כאמור נגד הסנקציות שהוטלו על שתי המדינות – אותן תיאר כ"מהלכים חד-צדדיים ולא-חוקיים". הוא שיבח את צפון קוריאה על כך שהיא "מגנה על האינטרסים שלה בצורה יעילה מאוד, חרף הלחץ הכלכלי, הפרובוקציות, הסחיטה והאיומים הצבאיים מצד ארה"ב שנמשכים עשרות שנים".