בצה"ל הבהירו לדרג המדיני כי ללא עסקה, יש להבין שלכל פעולה קרקעית נרחבת ברצועה יש משמעות - סיכון חיי חטופים. כך גם במחנות המרכז ובצפון הרצועה. גורם בכיר בצה"ל אמר כי הקבינט יצטרך להכריע אם הוא לוקח אחריות על חיי החטופים. במחנות המרכז, יצוין, דווח בעבר ברשת CNN כי צה"ל נמנע שם מפעולה משמעותית מחשש לחיי חטופים.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מתוואי במסדרון מרכז רצועת עזה
תיעוד מתוואי במסדרון מרכז רצועת עזה
מנהרה שצה"ל השמיד לאחרונה בצפון הרצועה. אזהרה לדרג המדיני
(צילום: דובר צה"ל)
האזהרה החריפה הזו מגיעה כשברקע הזעזוע וההפגנות הנרחבות בעקבות הרצח בשבי של הרש גולדברג-פולין, אורי דנינו, עדן ירושלמי, אלכס לובנוב, אלמוג סרוסי וכרמל גת בשבוע שעבר. גופותיהם חולצו ביום שבת ממנהרה ברפיח, וחמאס הודה בפועל כי מחבליו הוציאו אותם להורג - אחרי שככל הנראה חששו ממבצע חילוץ של כוחות צה"ל שפעלו באזור.
רצח ששת החטופים מצטרף למקרים קודמים לאורך המלחמה שבהם עלה חשש מסיכון חייהם של אלו שמוחזקים בשבי חמאס בגלל הקרבות או ההפצצות. רק לפני שבועיים חולצו מעזה גופות של שישה חטופים נוספים - יגב בוכשטב, חיים פרי, נדב פופוול, אברהם מונדר, אלכס דנציג ויורם מצגר - שנורו לפי החשד על ידי המחבלים שהחזיקו בהם, במהלך פשיטה שערך צה"ל בחאן יונס לפני כחצי שנה. הגופות חולצו ממנהרה באזור, שבה אותרו גם גופות המחבלים - ונבדק אם אלו נהרגו כתוצאה מחנק עקב שריפה שפרצה במהלך הפצצה סמוכה של צה"ל. נבדק גם אם אותה תקיפה סמוכה גרמה למחבלים לחשוש ממבצע חילוץ.
4 צפייה בגלריה
מימין למעלה: הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
מימין למעלה: הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
ששת החטופים שנרצחו בשבוע שעבר בשבי חמאס. מימין למעלה: הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
(צילום: באדיבות המשפחה )
4 צפייה בגלריה
נדב פופלוול, בוכשטב יגב, יורם מצגר, חיים פרי, אברהם מונדר, אלכס דנציג
נדב פופלוול, בוכשטב יגב, יורם מצגר, חיים פרי, אברהם מונדר, אלכס דנציג
גם הם נמצאו עם סימני ירי. מימין למעלה: נדב פופלוול, יורם מצגר, אלכס דנציג. מימין למטה: יגב בוכשטב, אברהם מונדר, חיים פרי
( באדיבות המשפחה)
ההפגנות בדרישה לעסקה נמשכו גם הערב, זה היום השלישי ברציפות, והאלפים שהתכנסו בתל אביב קראו לראש הממשלה בנימין נתניהו להפסיק "להפקיר" את החטופים. בהפגנה נאמה בין היתר עינב צנגאוקר, אמו של החטוף מתן צנגאוקר, והיא קראה לחברי הקואליציה "להזיז" את נתניהו מתפקידו - על מנת לאפשר עסקה ש"תחזיר את החטופים ואת השפיות למדינה". ההפגנה נערכה גם על רקע החשיפה ב-ynet של מסמך ה"הבהרות" של נתניהו מיולי, מסמך שלפי גורם ביטחוני בכיר נועד למעשה לטרפד עסקה.
נתניהו עצמו אמר אמנם שהוא "מצטער" על כך שהממשלה נכשלה בהחזרת החטופים, אך מתעקש שהוא עושה כל שניתן להגיע לעסקה תוך שמירה על צרכים ביטחוניים - אף שבמערכת הביטחון קוראים לעסקה לא רק בשביל להציל את חיי החטופים, שהחשש למצבם בשבי הולך וגובר ככל שחולפים הימים, אלא גם כדי שניתן יהיה להתמקד בזירה הצפונית שבה ממשיך חיזבאללה לתקוף יום-יום את ישראל.
אמש ערך נתניהו מסיבת עיתונאים שבה הציג מפה של עזה, ובמשך 15 דקות פירט על חשיבות ציר פילדלפי שבין רצועת עזה לסיני. התעקשות נתניהו על הישארות צה"ל בציר, נזכיר, היא אחד המכשולים המרכזיים בדרך לעסקה ואחד מהתנאים שהציב באותו מסמך הבהרות מיולי. במערכת הביטחון הבהירו שניתן לסגת מהציר באופן זמני עבור השלב הראשון בעסקה, אבל נתניהו טוען שאינו מאמין להבטחות הללו ושאם ישראל תיסוג יופעל עליה לחץ בינלאומי כבד שימנע חזרה לציר שדרכו הבריח חמאס נשק רב. אחרי מסיבת העיתונאים, גורם המעורה בפרטי המו"מ אמר ל-CNN כי המתווכות ניסו לקדם עסקה - וכי "נתניהו טרפד הכול בנאום אחד".
4 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
ההפגנה בתל אביב. ערב שלישי ברציפות של מחאות
(צילום: Jack GUEZ / AFP)
נתניהו מציג מפה: זו החשיבות של ציר פילדלפי
(צילום: לע"מ)

הביקורת על נתניהו מגיעה גם מארה"ב, והנשיא ג'ו ביידן האשים אמש שראש הממשלה לא עושה מספיק כדי להגיע לעסקה. דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי אמר הערב כי ארה"ב ממשיכה לעבוד על הצעה חדשה לעסקה שתאפשר שחרור חטופים והפסקת אש ברצועת עזה. קירבי הבהיר כי ההצעה הישראלית המקורית ממאי כוללת נסיגה גם מציר פילדלפי, וקרא לנתניהו להסכים לפשרות: "הנשיא ביידן אמר במספר שיחות עם נתניהו והמתווכים - לעשות כל מה שאנו יכולים להשלים את ההצעה הישראלית שהוגשה במאי. הוא הורה לצוות שלו לעשות כל מה שהם יכולים ולראות איך להביא את זה לקו הסיום. זה מחייב פשרות ומנהיגות מצד כולם".