כוחות צה"ל בשכם, השבוע

שב"כ וימ"מ עצרו הבוקר (שישי) בעיר לוד פלסטיני בן 16 וחצי ממחנה הפליטים בלאטה בשכם. מעצרו הגיע אחרי מודיעין של שב"כ וצה"ל לפיו בכוונתו לבצע פיגוע בישראל בזמן המיידי, כנקמה על פעילות כוחות הביטחון בשכם בשבועות האחרונים.
1 צפייה בגלריה
עימותים במחנה הפליטים בלאטה
עימותים במחנה הפליטים בלאטה
עימותים במחנה הפליטים בלאטה, השבוע
(צילום: AFP)
הנער שהה בלוד ללא היתר שהייה בישראל, והועבר לחקירת שב"כ. הוא לא השתייך לאחד מארגוני הטרור.
אתמול פעלו כוחות הביטחון בשכם להריסת בית משפחתו של אוסמה טוויל, אחד המחבלים שביצע את פיגוע הירי שבו נהרג סמ"ר עידו ברוך מגדרה. עימותים התפתחו במהלך ההריסה, ולפי דיווחים פלסטיניים תושב אחד נהרג ושלושה נפצעו.
על רקע הירצחם של שבעה אזרחים ישראלים בפיגועי ירי בשומרון ובבקעת הירדן מתחילת השנה, התחזקה בימים האחרונים במערכת הביטחון ההערכה שצה"ל קרוב מאוד לצאת למבצע צבאי רחב שיתמקד בצפון השומרון.
עוד בימי מבצע "מגן וחץ" אמר ראש השב"כ, רונן בר, כי גם ביהודה ושומרון מנסים ארגוני הטרור לייצר רקטות או דמויי רקטות מסוגים שונים. עדיין לא מדובר באמל"ח משמעותי, אך בצה"ל רוצים לגדוע את התופעה כבר בתחילתה.
גורמים במערכת הביטחון אמרו כי בשנה האחרונה, שבה התרחש מבצע "שובר גלים", פועל צה"ל בצורה התקפית יותר בצפון השומרון מבשנים עברו, והכוחות פועלים באופן ממוקד, אגרסיבי וכירורגי. אך מטרת המבצע, אם יצא לפועל, היא לפעול באופן רחב יותר ובעצם לעשות "קיצוץ דשא", כאשר מטרת העל היא השבת ההרתעה.
למבצע שכזה יהיו השלכות רחבות גם בנוגע לשיתוף הפעולה מול הפלסטינים. כרגע בצה"ל היו רוצים לראות יותר מעורבות של הרשות הפלסטינית במעצרים ובמניעת טרור, בטח בשכם. במערכת הביטחון נערכים גם לאפשרות של מתיחות ביטחונית, ואף הפסקת התיאום הביטחוני מול המנגנונים הפלסטיניים בימים של מבצע.
"בצה"ל לא מודיעים לפני שיוצאים למבצע", הסביר גורם ביטחוני, "כשרוצים ומקבלים את האישורים הנכונים זה קורה. העובדה שמדברים על מבצע, כמו אגב לפני שובר גלים, היא גם העברת מסר לרשות הפלסטינית שיתחילו לפעול בערים נגד טרור".