אירועי 7 באוקטובר וגל הטרור מיהודה ושומרון, מגבירים את החששות של תושבי קו התפר מפני חדירת מחבלים ליישוביהם, שהיו קיימים עוד לפני מתקפת הפתע של חמאס. הם מספרים כי הם מבחינים בחדירות בלתי פוסקות של שוהים בלתי חוקיים פלסטינים דרך גדר ההפרדה ומפחדים שהפיגוע הבא יהיה ביישוב שלהם.
"המרחק של החומה מהיישוב הוא מאות מטרים במקרה הטוב. זאת אומרת שבן אדם שעובר את החומה, מגיע לכאן תוך שניות", הסביר קב"ט המועצה האזורית מנשה מנחם גרינברג. "הפער בין אדם שמסתנן כדי לעבוד או כדי לבצע פיגוע - זה עניין של החלטה של רגע עבורו. זה מאוד מטריד אותנו".
תושבי קו התפר חוששים מפני חדירות מחבלים לשטחם
(צילום: שרון צור)

2 צפייה בגלריה
שב"חים נתפסו על ידי חבר כיתת כוננות בקיבוץ מגל
שב"חים נתפסו על ידי חבר כיתת כוננות בקיבוץ מגל
שב"חים שנתפסו על-ידי חבר כיתת כוננות בקיבוץ מגל
לדברי גרינברג, חדירת השב"חים לשטח ישראל צריכה לקבל מענה תקיף יותר כדי ליצור הרתעה. "אם עובר בן אדם, צריך לסגור עליו מעגל בצורה מהירה כדי שילמדו שלא יכולים לעבור את החומה הזאת", אמר. "אנחנו היינו רוצים לראות שיש פה תגבור משמעותי של כוחות, גם בצד שלנו וגם בצד השני. היינו רוצים שתהיה לנו את יכולת התגובה, ואז, רק אז, אנחנו נוכל ביחד עם גורמי הביטחון להכיל את האירועים בצורה כזאת שתיתן את השקט שהיישוב פה כל כך צריך".
גרינברג הוסיף: "יש לנו במועצה ארבעה יישובים - מגל, מצר, מצפה אילן ומי עמי, שהם נקראים יישובי קו התפר. כשאנחנו באים ורוצים את המענה, אנחנו רוצים את המענה לכולם. אנחנו סומכים על חטיבה. החטיבה עושה פה דברים מדהימים. החטיבה נלחמת בג'נין ובטול כרם, ועושה מבצעים מדהימים. יחד עם זאת אנחנו מבקשים לתגבר את החטיבה בכוחות נוספים כדי שתהיה נוכחות גם בקו התפר".
2 צפייה בגלריה
שב"חים נתפסו על ידי חבר כיתת כוננות בקיבוץ מגל
שב"חים נתפסו על ידי חבר כיתת כוננות בקיבוץ מגל
"השב"חים צריכים ללמוד שאי-אפשר לעבור את החומה הזאת"
את דבריו של גרינברג חיזק ראש המועצה האזורית מנשה, אילן שדה, שנאבק מול הרשויות במשך שנים כדי לחזק את ההגנה על ארבעת יישובי המועצה שנמצאים בקו התפר. "ב-7 באוקטובר לא רק אנחנו למדנו ממה שהיה, גם הצד השני למד על האפשרות לחדור ליישובים במדינת ישראל ולבצע רצח או חטיפות", שיתף שדה בחששות. "לכן, אנחנו צריכים לנהוג ביתר זהירות ממה שחשבנו שיגן עלינו בעבר. הדברים השתנו, אנחנו כמובן מברכים על החומה וכל האמצעים האלה שנעשו כדי להגן עלינו, אבל זה לא מספיק".
לפני כשמונה חודשים הממשלה אישרה העברה של 100 מיליון שקל לחיזוק יישובי קו התפר, אך הכסף עדיין לא הועבר. "כמה קיבלנו מזה או יישובים אחרים? אפס. למה? כי לא יודעים איך להעביר את הכספים ומתווכחים", אמר ראש המועצה האזורית מנשה. "אין לי ספק שחס וחלילה אם יקרה משהו קטן בקו התפר למחרת הכסף יעבור, למה לא להעביר אותו לפני כדי למנוע וליצור אמצעים שיגלו ויתריעו על בואם של מחבלים או כאלה שרוצים להיכנס ליישובים?".
גם החומה עם הגדר המתריעה לא מרגיעה את חששותיהם של התושבים. "טרקטור אחד, שופל, בא לקיר הזה, נותן מכה ופורץ אותו ויכול להגיע לכאן", אמר שדה. "צריך אמצעים שיתריעו מפני האפשרות לעבור את זה, את אותו קיר ואותה גדר וכל מה שנעשה. לכן זה טוב שעשו את זה, אבל זה לבד לא ימנע את החדירה".