38 שבועות, כמעט תשעה חודשים, חלפו מאז טבח 7 באוקטובר, וגם ביום ה-267 למלחמה, 120 חטופים וחטופות מוחזקים בשבי ברצועת עזה. כמדי שבת התקיימו גם הערב (שבת) עצרות והפגנות למען השבת החטופים. האירוע המרכזי בכיכר החטופים בתל אביב נערך בסימן "אחים ואחיות בשבי" והוקרן בו מסר מנועה ארגמני, שחולצה בתחילת החודש ב"מבצע ארנון". בסרטון היא אמרה: "אמנם אני נמצאת בבית עכשיו, אך אי אפשר לשכוח את החטופות והחטופים שעד היום נמצאים בשבי החמאס וצריך לעשות הכל על מנת שנוכל להחזיר אותם הביתה". צפו במסר המצולם של ארגמני
ארגמני: "אי אפשר לשכוח את החטופות והחטופים"
(צילום: מטה משפחות החטופים)

בסרטון שהוקרן הוסיפה ארגמני: "נחטפתי לעזה ב-7 באוקטובר. הוחזקתי על ידי חמאס במשך שמונה חודשים וחולצתי על ידי כוחות הביטחון ב-8 ביוני. כילדה יחידה להורים שלי, כילדה לאמא שחולה במחלה סופנית, הדבר שהכי העסיק אותי בשבי זו הדאגה להורים שלי. זו זכות גדולה להיות פה אחרי 246 יום בשבי החמאס, זכות גדולה להיות לצד אמא שלי אחרי שמונה חודשים של אי-ודאות. זו זכות גדולה לראות את ההורים שלי מוקפים בכך כך הרבה אנשים טובים.
"אני רוצה להודות לכוחות הביטחון ולצבא שלנו, החיילים, אנשי המילואים, הכוחות המיוחדים ולכל מי שלקח חלק במבצע החילוץ וסיכן את חייו על מנת שאוכל לחזור הביתה. אני משתתפת בצער משפחתו של ארנון זמורה שנפל בעת מבצע החילוץ שלי ושל שלושה חטופים נוספים. ליבי עם משפחתו. ארנון הוא גיבור ישראל ובזכותו אנחנו כאן.
"תודה ענקית למשפחה ולחברים ולכל מי שהשמיע את הקול שלנו בזמן שלא יכולנו לדבר. תודה לכל האנשים הנפלאים שתמכו במשפחה שלי בזמנים הקשים, לכל מי שתרם, שהתפלל ושנתן מעצמו בתקופה הארוכה הזו. מאוד מרגש לחזור הבית ולשמוע על כל האנשים הטובים שעזרו ותמכו.
"אני אנצל את המעמד הזה בשביל להזכיר שיש עוד 120 חטופות וחטופים בשבי החמאס, ובהם אבינתן אור בן זוגי, שממנו הופרדתי ברגע החטיפה. אני מאחלת לכולנו ימים שקטים יותר, שנהיה מוקפים במשפחה, בחברים, באנשים טובים ובעיקר שנדע לאהוב ולא לשנוא".

"רק עסקה. שאף לוחם לא יסכן עצמו"

דני אלגרט, שאחיו איציק נחטף מניר עוז ומוחזק בעזה, אמר בעצרת: "לא באנו רק להזדהות ולא באנו רק לתמוך. באנו להיאבק למען שחרור החטופים. תתעוררו ותגידו את זה חזק: באנו להיאבק למען שחרור החטופים. יש מי שמתייחס בזלזול לביקורים שלכם פה ולהגעה שלכם פה במשך שמונה חודשים. סופרים אתכם, אומרים 'אה, כמה הגיעו'. אני אומר לכם: לא הכמות קובעת, קובעת האיכות. ויש פה את האנשים שיובילו את ישראל לתקומה חדשה".
דני אלגרט: "רק עסקה"
(צילום: satview)

הוא הוסיף: "'זה הסוף' - אלה היו המילים האחרונות שאיציק אמר לי בשבת בטלפון. שמעתי בקול שלו את האכזבה, את זה שהפקירו אותו. איציק טעה, התברר שזה לא הסוף. הוא שרד בוודאות עוד 52 ימים במנהרות. יש לנו עדויות של מי שראו אותו. יום החטיפה לא היה הסוף. 7 באוקטובר הוא יום ההתחלה של ההפקרה השנייה, שהיא גרועה יותר מקודמתה. זו הפקרה שנעשית במודע. הפקרה מתוכננת, הפקרה למען הגשמת מטרה אחת בלבד: להישאר בשלטון.
"אני רק מקווה שבשנה הבאה איציק יחגוג את הולדתו המחודשת, ויחזור הביתה בעסקה. רק בעסקה. אני, דני אלגרט, מודיע כאן שאני לא מוכן שאף לוחם ימ"מ ואף לוחם אחר ייצא למבצע חילוץ של אח שלי. שאף לוחם ימ"מ לא יסתכן. החילוצים האלה, של 3-2 אנשים, לא יתנו לנו את המזור אנחנו צריכים. אני מכיר את אחי איציק. אם ישאלו אותו, גם הוא יגיד 'אל תשלחו לחלץ אותי, תעשו עסקה'".
רוני אדר, שאחיה תמיר נחטף מניר עוז ונרצח בשבי: "תמיר יצא בבוקר 7 באוקטובר להגן על הקיבוץ שלנו. במשך שעתיים שלמות הוא נלחם בגבורה ואז נחטף. היום היית צריך לחגוג 39 ואין לי מילים לתאר כמה אתה חסר פה. בשבוע שעבר אסף, הבן שלך, חגג יום הולדת 8. החוסר שלך הורגש בכל פינה וכל שנייה הסתכלתי מהצד על הילדים שלך ושל הדס שיישארו יתומים. אני מפחדת לחשוב בקול רם: אם לקח 10 שנים, וארבעת החטופים - אורון שאול, הדר גולדין, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד עדיין לא כאן, כמה זמן ייקח לנו להחזיר 120 חטופים? אני פונה מכאן לחברי הממשלה להנהגה שלנו. אני רוצה שתראו את אחי כאילו זה אח שלכם, הילד שלכם, ותעשו הכל כדי לשחרר אותו".

"המשך המלחמה: רצח החטופים"

מטה משפחות החטופים ציין כי מתוך 120 החטופים, ישנם חמישה זוגות של אחים ואחיות שעדיין נמצאים בשבי. בשעה שהמו"מ לעסקה מתנהל בעצלתיים בשבועות האחרונים, משפחות חטופים ממשיכות ללחוץ "לאשר את עסקת נתניהו" - כלומר, להוציא לפועל את ההצעה הישראלית שישראל אישרה את נכונותה לקדם בשבועות האחרונים. "אסור להחמיץ את ההזדמנות לעסקה שתחזיר את כל החטופים הביתה - החיים לשיקום, החללים והנרצחים לקבורה", נכתב בהודעת מטה משפחות החטופים.
הצהרה של משפחות החטופים בשער בגין
(צילום: עידו ארז)

1 צפייה בגלריה
החדר שבו הוחזקה החטופה לירי אלבג ברצועת עזה
החדר שבו הוחזקה החטופה לירי אלבג ברצועת עזה
החדר שבו הוחזקה החטופה לירי אלבג ברצועת עזה
מוקדם יותר היום נשאו חלק ממשפחות החטופים הצהרה שתקפה את הממשלה וקראה לעסקה מיידית: בין היתר הן אמרו: "הבוקר התבשרנו שממשל ביידן פועל כדי לחדש את המשא ומתן לעסקה, ומה שעומד בינינו ובין יקירינו, היא ההתעקשות של נתניהו לא לסיים את המלחמה כחלק מעסקה. המשמעות של המשך המלחמה היא רצח החטופים על ידי ממשלת ישראל! אנו פונים לגלנט, הלוי, דרעי, ראש השב"כ, המוסד והאלוף ניצן אלון: זו אחריות אישית שלכם לא לאפשר לנתניהו לטרפד שוב את העסקה, אנחנו כפסע ממלחמה בצפון וזו עלולה להיות ההזדמנות האחרונה. העם מבין שנתניהו מאריך את המלחמה משיקולים אישיים, כי עסקה תביא לסיום המלחמה, וזה יביא לבחירות ולסיום שלטון נתניהו. נתניהו נאחז בשלטון על גב משפחותינו שבעזה".
העצרת מתקיימת בשעה שבישראל ישנה דריכות רבה בימים האחרונים, בצל ניסיונות של המתווכות לקדם עסקת חטופים והפסקת אש. גורמים שמעורים בפרטים דיברו על "ימים קריטיים", שבהם ארה"ב והמתווכות "יפעילו לחץ רב וינסו לחלץ סוף סוף תשובה חיובית מסינוואר". עם זאת, הגורמים מבהירים כי "אצל סינוואר, כמו סינוואר, אף אחד לא יודע מה הוא ישיב". במקביל, בחמאס עדכנו כי ראש הלשכה המדינית איסמעיל הנייה שוחח עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל.
הניסיון לחדש את המגעים, שכמעט והוקפאו לגמרי מאז סירובו של ארגון הטרור לקבל את ההצעה הישראלית הנדיבה שהציג נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, מגיע בצל ההתקדמות ברפיח - והמעבר הצפוי בהמשך לשלב ג' בלחימה. בישראל מאמינים כי זו "נקודת יציאה" טובה לעסקה, וכזו שגם עשויה למנוע מלחמה בצפון.
בתוך כך, גורם בחמאס טען כי התנועה קיבלה "מסר אמריקני חדש", באמצעות המתווכות, במאמץ לחדש את המו"מ לעסקה. הגורם אמר בשיחה עם ​סוכנות הידיעות הערבית (AWP) כי ההודעה מוושינגטון כללה "תיקונים קלים לשני סעיפים בהצעה הישראלית שהציג ביידן". הוא ציין כי "יש תזוזה בניסיון להחזיר את המו"מ לנקודת ההתחלה. לאחר מכן ינסו לגשר על הנקודות הנותרות".
עם זאת, בכיר חמאס אוסאמה חמדאן אמר כי "המצב בעזה לא יכול להימשך בשום צורה ואנו קוראים לקהילה הבינלאומית לקחת על עצמה אחריות". הוא התייחס להצעה שהועברה מארה"ב ואמר כי "לגבי המסרים וההצעות המופצות, אנו אומרים שעמדת הכיבוש עדיין מתחמקת ממחויבות להפסקת המלחמה". לדבריו, "ממשל ביידן עדיין שומר על עמדתו להטיל על חמאס אחריות לשיבוש ההסכם".