אמה של לידר סוויסה ז"ל על דברי בן גביר: "ביזיון"
(צילום: טל אזולאי)

סבין סוויסה, אמה של לידר סוויסה שנדקרה למוות בפברואר על-ידי שכן מתמודד נפש בלוד, התייחסה הבוקר (שלישי) לנאומו של השר לביטחון הפנים איתמר בן גביר במליאת הכנסת, שבמהלכו הקריא שמות של נרצחות ובכללן בתה. "זה ביזיון", אמרה האם בריאיון לאולפן ynet על הקראת השמות. "הנשים לא מוגנות ונרצחות על כלום".
השר בן גביר עורר מהומה במליאה כשהקריא אתמול שמות של נרצחות מתוך מטרה לטעון כי חוק האיזוק האלקטרוני בגרסה שאותה הוא אינו מקדם לא היה מציל אותן. בן גביר הגיב בנאומו לביקורת החריפה על הצעת החוק שלו בנושא. בארגונים שנאבקים באלימות במשפחה כינו את החלטתו של השר לנקוב בשמות של קורבנות "ביזוי זכרן של הנרצחות".
בנאומו במקביל להלווייתה של דימא בושנאק (19) מוואדי סלאמה, הנרצחת ה-16 בישראל מתחילת השנה, אמר בן גביר: "לידר סוויסה נרצחה על-ידי השכן, שסובל מבעיות נפשיות. לא היה לה צו הגנה, חוק האיזוק האלקטרוני לא היה עוזר לה". אחר כך הוא ציין שמות של נרצחות נוספות והדגיש כי כולן קיפחו את חייהם בעקבות מעשה של מתמודדי נפש או סכסוך חמולות. "חוק האיזוק האלקטרוני לא היה עוזר להן", הדגיש השר שוב.
2 צפייה בגלריה
לידר סוויסה יפה ז"ל
לידר סוויסה יפה ז"ל
לידר סוויסה
"אני לא יודעת אם חוק איזוק אלקטרוני היה עוזר ללידר שלי אישית, כי הוא לא חי איתה, זה שכן, אבל הכול יכול להיות", אמרה סבין סוויסה. "זה מבזה מה שהשר אמר. החוק יכול היה להציל נשים, חד-משמעית. חיים נגמרים ככה סתם".
יש משהו שאפשר לעשות? "כן, המשטרה ומערכת הבריאות לא עושות כלום. הכתובת במקרה של הבית שלי הייתה רשומה על הקיר, ולא עשו כלום. לא מטפלים באנשים כמו הרוצח של הבת שלי. הם פשוט מאזנים אותם לתקופה קצרה ומשחררים אותם כי אין מקום במוסדות. הילדה לא עשתה כלום, לא החליפה איתו מילה. הוא אפילו לא הכיר אותה. על הדרך הוא ירד במדרגות וטרף אותה, על מה? נקווה שהאיזוק האלקטרוני ייכנס לתוקף".
איתמר בן גביר מדבר במליאת הכנסת על חוק האיזוק האלקטרוני
(צילום: ערוץ כנסת )

לדבריו של בן גביר קדם ויכוח בינו לבין ראש הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי), שמחתה על התנהלותו לאחר רצח בושנאק ואי-הגעתו לוועדה לביטחון לאומי, שדנה בנושא האלימות הגואה בחברה הערבית: "מנסים להגיד שזה קורה רק במגזר הערבי. הדבר הזה חוצה מגזרים, זה נושא חשוב והשר צריך להגיע לוועדה, להקשיב ולהביא פתרונות. אין פה אחריות לממשלה? השר בן גביר צריך להתבייש, נשים נרצחות!".
בן גביר טען בתגובה כי האופוזיציה, שדורשת לקדם את חוק האיזוק האלקטרוני בגרסתו של ח"כ גדעון סער, עושה ניצול ציני של רצח נשים. "לא יעזרו הספינים, הגידופים וההכפשות. חוק האיזוק האלקטרוני לא היה עוזר לשורה ארוכה של נשים, והנשים שישבו בממשלה ולא קידמו את החוק באות אליי היום בתלונות. סוף סוף יש כאן שר שהולך להילחם בתופעות האלה בצורה חד-משמעית". תמנו שטה נכנסה לדבריו והוא השיב: "אתם תצעקו ואנחנו נמשיך לעשות".
לרה צינמן, יו"ר ארגון משפחות נרצחים ונרצחות, אמרה על דברי בן גביר: "ביזוי זכרן של הנשים שנרצחו ופופוליזם זול לא ישנו את המציאות העגומה של גל מעשי הרצח חסר התקדים ששוטף את ישראל ושמעולם לא נראה כמותו מאז קום המדינה. השר בן גביר רוקד על דם הנשים ובוחר להעלים את זכרן של עשרות נשים נרצחו תוך הפרת צווי הגנה, ושאת חייהן ניתן היה להציל".
2 צפייה בגלריה
דימה בושנאק שנורתה למוות בגליל המערבי
דימה בושנאק שנורתה למוות בגליל המערבי
דימא בושנאק
הדס דניאלי ילין, מנכ"לית שדולת הנשים, אמרה כי "בן גביר לא מצליח לטפל באלימות בחברה הישראלית ולא מצליח למנוע רצח נשים, אז הוא ממציא תירוצים חסרי כל בסיס. 55 יום עברו מהיום שבו התחייב להעביר את חוק הפיקוח האלקטרוני. מאז הוא לא עשה דבר וחצי דבר כדי למנוע רצח נשים. 16 נשים נרצחו עד כה, לעומת 6 בתקופה המקבילה אשתקד. במקום לטפל בבעיה, בן גביר עסוק בלהסיר אחריות ולתקוף את ארגוני הנשים. ספירת מקרי רצח 'שאי אפשר היה למנוע' מעל במת מליאת הכנסת היא חרפה".
דניאלי ילין הוסיפה: "אנחנו פה לעשות לשר בן גביר קצת סדר בדברים: לנשים האלה לא היו צווי הגנה כי לא היה להן בשביל מה. מה יעזור להן להתלונן? הן הרי יודעות, כמו מאות אלפי הנשים שחיות עכשיו באלימות, שאחרי שיגישו תלונה הן יישארו לבד במערכה, כי המדינה לא מספקת להן את ההגנה הנדרשת. הפתרון היחיד היום זה לשלוח אותן להסתתר במקלטים. פיקוח אלקטרוני יאפשר ליותר נשים להתלונן כי הן יידעו שיש כלי שיגן עליהן, ולא רק פיסת נייר. תפסיק לספר סיפורים ולזלזל בדם הנרצחות. האחריות היא שלך. כל אישה שנרצחת מאז שהפלת את החוק הזה היא על הידיים שלך. ילדיה שנשארו יתומים הם באשמתך".
ורדית דנציגר, מנכ"לית עמותת ל.א לאלימות נגד נשים, אמרה - בניגוד לדברי בן גביר - כי את אחת מהנרצחות שאותן מנה ייתכן שהחוק בגרסתו השונה היה יכול להציל: "רק בסוף השבוע נרצחה בראשון לציון רילי פרי, על-ידי הגרוש שלה, שהוצא נגדו צו הרחקה, אבל בהיעדר איזוק אלקטרוני הוא צפצף על הצו ורצח את גרושתו. מתי השר יבין שאחת מכל ארבע נשים חיה בביתה בטרור וחוששת להיות הקורבן הבא?".