5 צפייה בגלריה
תלמידים בבתי הספר בצל הקורונה
תלמידים בבתי הספר בצל הקורונה
שנת הלימודים תפתח כרגיל? תלמידים בבית הספר בזמן הקורונה
(צילום: יריב כץ)
ברקע הקריאות לדחות את פתיחת שנת הלימודים ל-1 באוקטובר בשל התפשטות הקורונה, המדען הראשי של משרד הבריאות, פרופסור אבי ישראלי, שיגר היום (ראשון) מכתב להנהלת משרד הבריאות ובו ציטט מחקר שטען כי בתי הספר אינם מהווים מוקדי זיהום, ובטוחים להיפתח מחדש לאחר חופשת הקיץ ב-1 בספטמבר.
פרופ' ישראלי הסתמך במכתבו על מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת BMJ, בו עולה כי שכיחות נגיף הקורונה בבתי הספר באנגליה הייתה נמוכה יותר ביוני השנה מאשר במהלך סתיו 2020. "בסקר בתי ספר שממצאיו פורסמו ב-11 באוגוסט, אשר נערך במשותף על ידי בית הספר בלונדון להיגיינה, רפואה טרופית, ובריאות הציבור והמשרד לסטטיסטיקה לאומית באנגליה, נטען כי בתי הספר אינם מהווים מוקדי זיהום לקורונה, ולפיכך שואלים החוקרים האם בתי הספר צריכים להיות בכלל בסגר", כתב המדען הראשי.
5 צפייה בגלריה
התלמידים חוזרים לפעילות מלאה בבית הספר עירוני א' לאמנויות תל אביב
התלמידים חוזרים לפעילות מלאה בבית הספר עירוני א' לאמנויות תל אביב
תלמידים בבית הספר עירוני א' לאמנויות, תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
במכתב פירט פרופ' ישראלי כי "הסבב האחרון והשישי של הסקר, אשר בוצע ב-141 בתי ספר באנגליה בדק את שכיחות זיהום הנגיף בקרב מדגם תלמידים ואנשי צוות. הסקר כלל כ-4,000 אנשי צוות וכ-12,500 תלמידים מבתי ספר יסודיים ותיכוניים, שעברו בדיקה אחת לפחות לקורונה או בדיקה לנוגדנים לנגיף".
עוד נכתב כי "התוצאות הראו כי 0.27% מתלמידי בית הספר היסודי היו חיוביים ביוני, זאת בהשוואה לממצאי הבדיקות שבוצעו במאי 2021, שהראו שיעור של 0.65% חיוביים. בבתי הספר התיכוניים, 0.42% מהתלמידים היו חיוביים ביוני, עלייה מהשיעור שנמצא בחודש מאי (0.05%), אך ברמה נמוכה יותר בהשוואה לממצאי נובמבר-דצמבר 2020. בבתי הספר התיכוניים, 0.27% מהצוות היו חיוביים ביוני, בדומה לשיעור במרץ 2021 (0.19%), אך ברמה נמוכה יותר בהשוואה לממצאי סתיו 2020".
5 צפייה בגלריה
תלמידים בבתי הספר בצל הקורונה
תלמידים בבתי הספר בצל הקורונה
תלמידים בבתי הספר בצל הקורונה
(צילום: יריב כץ)
״לאור תוצאות המחקר, מסרו החוקרים כי בתי הספר משקפים דפוסי זיהום הדומים לאלו שנמצאו בקהילה הרחבה יותר באנגליה״, המשיך פרופ' ישראלי במכתבו. "הם הוסיפו כי למרות הופעת גרסת הדלתא, שיעורי ההדבקה בבתי הספר במהלך קיץ 2021 היו למעשה נמוכים יותר מאשר בסתיו 2020, ויתכן שהדבר נובע מהאמצעים שיושמו בבתי הספר באנגליה, כולל הבדיקות השגרתיות".
עוד הוסיף הפרופסור במכתבו שהחוקרים טוענים כי הדו"ח לא מעורר חשש מידי לפתיחת בתי הספר לאחר חופשת הקיץ. "ביחס לשאלה המרכזית, האם בכלל היה צורך לסגור את בתי הספר בבריטניה, החוקרים משיבים: 'העדויות האפידמיולוגיות עד כה מעידות שהתשובה היא אולי לא'.
עם זאת, המשרד הבריאות אמרו כי "מתחילת מגיפת הקורונה מופצים עדכוני קורונה להנהלת המשרד ע"י המדען הראשי וסמנכ"ל בכיר לאיכות ובטיחות במשרד הבריאות. העדכונים כוללים תקצירים של מאמרים חדשים המפורסמים בכתבי עת מדעיים. העדכון נועד לחשוף את חברי ההנהלה למחקרים עכשוויים בנושא הקורונה וליידע אותם לגבי חידושי המדע והמחקר בתחום. העדכון הנוכחי הוא מספר 65. העדכון לא מהווה הבעת דעה או נקיטת עמדה. יתרה על כך, בכל העדכונים מודגש המשפט: "איסוף זה מבוסס על מאמרים שבסיסם כידוע חלקי, ואינו מהווה תחליף להנחיות וההוראות הממלכתיות המתפרסמות מעת לעת".
5 צפייה בגלריה
בית ספר בירושלים
בית ספר בירושלים
בית ספר בירושלים
(צילום: EPA)
אתמול התבטא השר לביטחון הפנים עמר בר-לב במסגרת אירוע "שבת תרבות" בשכונת רמת אביב שבתל אביב, ואמר כי המליץ בקבינט הקורונה לפתוח את שנת הלימודים ב-1 באוקטובר. "אני לא מבין איזה היגיון יש להתחיל ב-1 בספטמבר, כשיש רק שישה ימי לימודים בחודש כולו, וכשעקומת התחלואה היא כפי שהיא היום", אמר בר-לב. "פתיחת שנת הלימודים תסייע לכופף את עקומת התחלואה". לדבריו, "הקבינט עדיין לא קיבל את המלצתי, אך אני מעריך שכמו בפעמים הקודמות עם התו הירוק, כשקראתי להחיל אותו שבועיים לפני שהקבינט החליט על כך - גם במקרה זה המלצתי לבסוף תתקבל".
רק לפני שבוע, ראש הממשלה נפתלי בנט אישר את המתווה שהכינו משרדי הבריאות והחינוך לקראת 1 בספטמבר, לפתיחת שנת הלימודים, זאת אחרי דיונים ממושכים בממשלה. לפי המתווה, שיחול במידה ולא נכנס לסגר ומצריך את אישור הקבינט, הלימודים ייפתחו כסדרם מגני הילדים ועד כיתות י"ב, תחת שש "שכבות" של פעולות הגנה, בהן בדיקות סרולוגיות שיתחילו עוד השבוע, בדיקות מהירות שיסופקו להורים, בדיקות יזומות בבתי הספר ביישובים כתומים ואדומים, שמירה על כללי הקורונה - ומודל מיוחד לכיתות שבהן יתגלו מאומתים שהפיילוט שלו יתחיל כבר מחר בבתי הספר החרדיים שפותחים את שנת הלימודים.
5 צפייה בגלריה
קייטנה בבית ספר בשדרות
קייטנה בבית ספר בשדרות
תלמידים בבית ספר בשדרות
(צילום: רועי עידן)
בהתאם למתווה שגובש, 1.6 מיליון ילדים, מגני הילדים ועד כיתות ו', יוזמנו לערוך בדיקות סרולוגיות. ההורים יקבלו זימון להגיע עם ילדיהם לקופות החולים או למרכזים ציבוריים שייקבעו לביצוע הבדיקה. במשרד החינוך מעריכים שיימצאו בין 20% ל-30% מחלימים, כולל ילדים שהיו א-סימפטומטיים, והם יהיו פטורים מבידוד גם אם ייחשפו לחולים מאומתים.
כמו כן, לפני שהתגבשה התוכנית שאישר ראש הממשלה לתחילת שנת הלימודים, התפרסמו נתונים מדאיגים מפרויקט "בית הספר של החופש הגדול", שפעל במהלך חודש יולי, ומטרתו הייתה לסייע להורים ולצמצם את הפערים שהותירה הקורונה.
כיתות שלמות נסגרו, בתי ספר הפסיקו את הפעילות בכל השכבות, ועשרות אלפי ילדים ומורים שנשלחו הביתה לבידוד. בסך הכל - נסגרו 39 בתי ספר ו-237 גני ילדים, וכן נרשמו 3,342 מאומתים ו-28,479 מבודדים - בהם גם ילדים וגם מורים.