קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הכריזה היום (ה') על הגבלות שיוטלו על לא-מחוסנים בגרמניה, בעקבות נתוני התחלואה שהולכים ומאמירים במדינה. מרקל, שכינסה מסיבת עיתונאים לצד הקנצלר הנכנס אולף שולץ שיושבע לתפקיד ביום רביעי הבא, הודיעה גם כי הבונדסטאג – הפרלמנט הגרמני – יידרש לדון בהטלת חובת חיסון החל מחודש פברואר.
5 צפייה בגלריה
גרמניה דורטמונד קורונה הגבלות מסכות
גרמניה דורטמונד קורונה הגבלות מסכות
מסכות ברחוב בדורטמונד. יותר מ-73 אלף חיוביים ביממה האחרונה
(צילום: AP)
ההגבלות החדשות בגרמניה מגיעות אחרי שביממה האחרונה אובחנו במדינה יותר מ-73 אלף מאומתים לקורונה. מרקל הזהירה בתום פגישה עם מנהיגי מדינות המחוז של גרמניה כי ההגבלות נדרשות לאור החשש שבתי החולים בגרמניה יתמלאו עד אפס מקום בחולי קורונה, רבים מהם לא-מחוסנים.
"המצב במדינה חמור", אמרה מרקל. "אנחנו רוצים עוד צעדים מלבד אלה שנעשו כדי לשבור את הגל הרביעי, ואת זה עדיין לא השגנו". מרקל גם פירטה את ההגבלות שיוטלו על-לא מחוסנים, והסבירה כי בין היתר ייאסר עליהם להיכנס לחנויות שאינן מוגדרות חיוניות, לאכול במסעדות או בברים, ולהיכנס לתיאטראות, בתי קולנוע ועוד מקומות בילוי.
באזורים שבהם שיעור הנדבקים גבוה מ-350 ל-100 אלף איש, גם מועדונים ייסגרו. התקהלויות של מחוסנים באזורים הללו יוגבלו ל-50 איש במקומות סגורים ו-200 במקומות פתוחים. במקרה שיש לא-מחוסנים בהתקהלויות, יוכלו בתי אב להזמין שני בני אדם בלבד, לא כולל ילדים מתחת לגיל 14. ההגבלות הללו צפויות להיכנס לתוקף בימים הקרובים, עם אישורן במדינות המחוז השונות של גרמניה.
5 צפייה בגלריה
אנגלה מרקל אולף שולץ קנצלר קנצלרית גרמניה מסיבת עיתונאים הגבלות קורונה
אנגלה מרקל אולף שולץ קנצלר קנצלרית גרמניה מסיבת עיתונאים הגבלות קורונה
מרקל ושולץ, היום. הקנצלר הנכנס תומך בחובת חיסונים
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
גרמניה קורונה תור ל חיסונים ברלין
גרמניה קורונה תור ל חיסונים ברלין
בתור למתחם חיסונים בברלין. גם רוקחים ורופאי שיניים יוכלו לחסן
(צילום: AP)
מלבד ההגבלות על לא-מחוסנים, מרקל ציינה גם כי מעתה כלל התלמידים בבתי הספר יחויבו לעטות מסכות. "התרבות והפנאי ברחבי המדינה יהיו פתוחים רק לאלה שהתחסנו או החלימו", הכריזה מרקל, שגם הודיעה כי גרמניה מציבה לעצמה יעד – מתן של 30 מיליון חיסונים עד סוף השנה. למאמץ הזריקות יצטרפו רופאי שיניים ורוקחים, שלדברי הקנצלרית, יוכלו לחסן בעצמם.
העלייה בתחלואה בקורונה בגרמניה בשבועות האחרונים והתפשטותו של זן האומיקרון במדינה הביאו עמם אזהרות מצד מדענים ואנשי מערכת הבריאות במדינה. הם טענו שמערכת הבריאות עלולה להגיע לסף הספיקה שלה אם לא יינקטו צעדים דרסטיים כדי לבלום את התחלואה. כמה בתי חולים בדרום ובמזרח גרמניה, יש לציין, כבר החלו להעביר חולים לחלקים אחרים במדינה בשל מחסור במיטות טיפול נמרץ.
5 צפייה בגלריה
גרמניה חולה קורונה מועבר ב מטוס מ דרזדן
גרמניה חולה קורונה מועבר ב מטוס מ דרזדן
חולים כבר הועברו מדרום ומזרח גרמניה. בשדה התעופה בדרזדן, אתמול
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
קורונה זן חדש אומיקרון בדיקה גרמניה
קורונה זן חדש אומיקרון בדיקה גרמניה
(צילום: רויטרס )
ההכרזה של מרקל על הכוונה להביא לדיון בפרלמנט הגרמני את חובת החיסונים מגיעה לנוכח שיעור ההתחסנות הנמוך יחסית בגרמניה. כ-68.7% מהגרמנים התחסנו בשתי מנות לפחות, רחוק מאוד מהיעד שהציבה ממשלת גרמניה – 75%. הקנצלר הנכנס, שהיום מכהן כשר האוצר בממשלתה של מרקל, אולף שולץ, אמר השבוע שהוא תומך בחובת חיסון, אך מעדיף לאפשר לחברי הפרלמנט חופש מצפון ולא תומך במשמעת מפלגתית בנושא הזה. לפי גורמים ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס ביום שלישי האחרון, שולץ אמר בפגישה שקיים עם מרקל ומנהיגי מדינות המחוז השונות כי הוא יתמוך ביוזמה להפיכת חיסוני הקורונה לחובה עבור הגרמנים. מרקל עצמה אמרה היום שאם הייתה חברה בפרלמנט, הייתה מצביעה בעד.
שכנתה של גרמניה, אוסטריה, שמתמודדת גם היא עם התפרצות קשה וכמו גרמניה שיעור ההתחסנות בה נמוך בהשוואה למערב אירופה, כבר הודיעה כי תוטל חובת התחסנות ב-1 בפברואר. אליה הצטרפה בהמשך יוון, שהודיעה כי בני 60 ומעלה יחויבו להתחסן עד 16 בינואר. מאותו יום, ייקנס מי שיסרב בסכום של 100 אירו - סכום משמעותי עבור המבוגרים היוונים, שהפנסיה הממוצעת שלהם עומדת על 730 אירו בחודש.