דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן אמר הערב (שני) כי "התמונות והסרטונים של מה שנראה כאזרחים עקורים שנשרפים בחיים (בעזה - ד"א) מטרידים מאוד". בדבריו הוא התייחס לטענות ברצועה כי 22 פלסטינים נהרגו בלילה שעבר בשתי תקיפות במרכז הרצועה, כשאחת מהן כוונה לכאורה לאוהלי עקורים בסביבת בית החולים "חללי אל-אקצא" בדיר אל-בלח.
תיעוד התקיפה הלילה: אוהלים עלו באש

1 צפייה בגלריה
דיא אל בלח
דיא אל בלח
אוהל שעלה באש
(צילום: AP Photo/Abdel Kareem Hana)
עדי ראייה טענו כי לא הצליחו לסייע לעקורים בזמן שאירעה התקיפה באוהלים. לדבריהם האוהלים עלו באש, ו"הם נשרפו בחיים", בין השאר מכיוון שמכלי הגז שמשמשים אותם לבישול התפוצצו וגרמו לאש להתלקח אף יותר, ולשרוף את אוהלי הפלסטיק שלהם. "זה כמו לחיות בתוך סיוט שחוזר על עצמו. בכל פעם שאנחנו ישנים, אנחנו מתעוררים לאותו תרחיש של אוהלים שנפגעים, ואנשים צורחים", סיפר ל"ניו יורק טיימס" מחמוד ואדי, צעיר בן 20 שגר עם משפחתו בשטח בית החולים כבר כמה חודשים.
ואדי אמר לעיתון האמריקני כי מדובר בתקיפה השביעית באזור בית החולים שמשפחתו הייתה עדה לו מאז שהקימה אוהל מחוצה לו. "הפעם, במקום להתעורר מבולבל למראה העשן העולה מנקודה אחת במחנה, חום הלהבות היה בכל מקום", אמר. "ראיתי גופות חרוכות ושחורות, כמו גושי פחם ענקיים".
עבד מוסל'ח, צעיר בן 25 שנמלט מצפון הרצועה וחי באוהל בחניון עם אשתו, שני ילדיו וארבע אחיותיו, היה עד גם הוא לתקיפה. "הדבר הקשה ביותר שאתה יכול לחוות הוא לראות את השכנים שלך נשרפים חיים ולא מסוגל לעשות דבר כדי לחלץ אותם", אמר. להערכתו, לפחות 30 אוהלים נשרפו, בזמן שהתושבים חיפשו דליים כדי לעזור לכוחות ההצלה לכבות את האש. מוחמד רמדאן, שמשפחתו בת 10 הנפשות ניצלה אך איבדה את האוהל שלה, אמר כי "לא נשארו מקומות בטוחים בעזה".
התושב העזתי העיד בפני נציג צה"ל: חמאס מרביץ לנו, עם מקלות
(צילום: דובר צה"ל)

הדובר מטעם הבית הלבן הוסיף כי מדובר ב"תקיפה אווירית ישראלית", ומסר: "הבהרנו את דאגותינו לממשלת ישראל. יש לה אחריות לעשות יותר כדי להימנע מפגיעה באזרחים. מה שקרה כאן הוא מחריד, גם אם חמאס פעל ליד בית החולים בניסיון להשתמש באזרחים כמגן אנושי".
דובר צה"ל בערבית, אלוף-משנה אביחי אדרעי, מסר כי התקיפה באזור בית החולים בדיר אל-בלח כוונה ל"מתחם פיקוד ושליטה" שהוקם שם על-ידי חמאס, וכי מחבליו השתמשו בבית החולים כדי להוציא לפעול פעולות טרור. הוא ציין שהתקיפה בוצעה בהכוונה מודיעינית, בסיוע שב"כ, וכי לפני כן נעשו שורת צעדים שמטרתם לצמצם את הסיכוי לפגיעה באזרחים, בכלל זאת שימוש בתחמושת מדויקת ומעקב מודיעיני.
בתוך כך, תושבים בעזה העידו כי מחבלי חמאס מהלכים עליהם אימים ומזהירים אותם שלא להישמע לקריאות צה"ל להתפנות, ומכריחים אותם להישאר בתוך הבתים והמחסות. בצהריים חשף צה"ל הקלטה של שיחת נציג יחידה 504 באמ"ן עם תושב עזתי, שאומר לו: "כשאנחנו נשמעים להנחיות הצבא ורוצים לצאת למוואסי (האזור ההומניטרי ליד החוף בדרום הרצועה), יש אנשים שיוצאים מולנו ומתחילים להכות אותנו במקלות, אומרים 'תחזרו, תחזרו'". כשהנציג הישראלי שואל אותו האם מדובר באנשי חמאס, העזתי משיב בחיוב: "הם ממשיכים להכות אותנו, ומחזירים אותנו".