"צפינו באימה בתמונות העולות מישראל ב-7 באוקטובר. אני חושב שכל אחד מאיתנו - הורים או שיש לו ילדים, כל אחד מאיתנו שיש לו משפחות, כל אחד מאיתנו שיש לו אהבה לאלוהים או אהבת האנושות בלב לא יכול היה שלא לחשוב שהלב שלו קופא. לשמוע את הדיווחים השונים שהגיעו מכל כך הרבה אזרחים תמימים בישראל שחייהם נקרעו באותו יום גורלי. אנחנו פשוט לא יכולים לחיות בעולם כזה, אנחנו לא יכולים להשאיר עולם לילדינו שבו שריפות, הוצאות להורג מקרי אונס והרג יכולים להתרחש כאילו הם נורמליים, כאילו יש לסבול אותם, כאילו הם יכולים לקרות ללא תוצאות. אי אפשר לקרוע ילדים וגברים ונשים וקשישים מבתיהם ולקחת אותם כבני ערובה, יהיו הסיבות אשר יהיו. וכאשר מעשים מסוג זה מתרחשים, הם אינם יכולים להישאר ללא חקירה והם אינם יכולים להישאר ללא עונש. כי סוגי הפשעים האלה שכולנו צפינו בהם, שראינו ב-7 באוקטובר, הם הפרות חמורות, אם יוכחו, של המשפט ההומניטרי הבינלאומי".
מאחורי ההצהרה הזאת עומד התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, קארים חאן, בהתייחסות לטבח שמחת תורה בישראל. הדברים נאמרו בהצהרה לעיתונאים בקהיר לאחר שביקר במעבר רפיח.
3 צפייה בגלריה
קארים חאן והאג
קארים חאן והאג
קארים חאן ובית הדין הבינלאומי בהאג
( צילום: AP)
הכותרת
יושב על הגדר: הדילמה של נסראללה
23:20
חאן המשיך ואמר: "אי אפשר לצפות בסרטונים של ישראלים חפים מפשע שניצודים בשבת בבוקר במסיבה ולא לעצור לחשוב לרגע על השנאה והאכזריות שעמדו בבסיס ההתקפות הללו. המעשים הללו שראינו ב-7 באוקטובר אינם מעשים התואמים את אנושיותנו. הם מעשים דוחים של כל אדם שמאמין באלוהים. הם המעשים הכי לא-אסלאמיים ואי אפשר לבצע אותם בשם דת ששמה הוא שלום".

מנסה להגיע לישראל ולעזה

קארים חאן הצהיר שהחל לנהל חקירה פעילה על אירועי ה-7 באוקטובר בישראל, עזה ויהודה ושומרון. הוא ציין שהסמכות שלו הולכת אחורה עד ל-2014. עד כה, בקשתו של חאן להיכנס לתוך עזה ולישראל נענו בשלילה, אולם נראה שישראל מתכוונת לשתף איתו פעולה בעקבות כוונות החקירה שלו.
חאן הצהיר שהמטרה המרכזית שלו היא להשיג צדק עבור הקורבנות ולפעול לפי אמנת רומא כתובע עצמאי, חסר פניות שמחפש אחר ראיות ומגן על זכויותיהם של הקורבנות בין אם הם בישראל או בפלסטין. הוא הדגיש כי סמכות השיפוט שלו נוגעת גם לפשעים שבוצעו על ידי אזרחים פלסטינים. עוד אמר שהוא מוכן לעבוד עם כל צד מדינתי או לא מדינתי בחיפוש אחר אחריות לפשעים.
3 צפייה בגלריה
כפר עזה
כפר עזה
בתים הרוסים בכפר עזה לאחר המתקפה
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
"מאז ה-7 באוקטובר, באמת הגברתי את המאמצים שלי להיכנס ולגשת למקומות שבהם בוצעו פשעים בישראל, לפגוש את משפחותיהם של אלה שמתאבלים, אלה שחיים בפחד, כאילו הזמן עצר מלכת. רגע כואב מאוד, מחכים ליקיריהם, מודאגים, איפה אותם בני ערובה שנלקחו ומתפללים לשובם? בדומה לכך עשיתי כל מאמץ להיכנס לעזה, אבל זה לא היה אפשרי. בעזה רציתי לפגוש את מי שסובלים מכאבים עצומים כל כך, לשמוע את החוויות שלהם ממקור ראשון, וחשוב מאוד, להבטיח להם, לתת להם מחויבות, שהעדיפות העליונה היא צדק. הצדק הוא עיוור".
חאן הביע דאגה מהעליה במספר המקרים המדווחים של התקפות של מתנחלים ישראלים נגד אזרחים פלסטינים בגדה המערבית.
בהתייחסו לחטופים בישראל אמר חאן, כי "לקיחת בני ערובה מייצגת הפרה חמורה של אמנות ז'נבה. זה מייצג עבירה ספציפית על פי אמנת רומא. אני קורא לשחרור מיידי של כל בני הערובה שנלקחו מישראל ולהחזרתם בשלום למשפחותיהם. עוד אמר שמניעת סיוע הומניטרי עשוייה להוות פשע בסמכות השיפוט של ביה"ד הפלילי הבינ"ל. אני רוצה להדגיש בבירור לישראל שחייבים להיות מאמצים ניכרים, ללא דיחוי נוסף, לוודא שאזרחים יקבלו מזון בסיסי, תרופות, חומרי הרדמה, מורפיום. אנו שומעים דיווחים על ניתוחים המתרחשים ללא התרופות הבסיסיות הללו, כאילו אנו בימי הביניים. אזרחים חייבים לקבל מזון ומים בסיסיים ואת הציוד הרפואי הנחוץ נואשות. הבוקר ראיתי משאיות מלאות בסיוע הומניטרי תקועות במצרים הרחק מהפיות הרעבים או מהפצעים המדממים. אספקה זו חייבת להגיע ללא דיחוי לאזרחי עזה. ובאותו אופן, אני מדגיש בפני חמאס וכל מי שיש לו שליטה בעזה, שכאשר סיוע כזה מגיע לעזה, הכרחי שהסיוע יגיע לאוכלוסייה האזרחית, ולא ינוצל לרעה ולא יופנה מהם".
"לקיחת בני ערובה מייצגת הפרה חמורה של אמנות ז'נבה. זה מייצג עבירה ספציפית על פי אמנת רומא. אני קורא לשחרור מיידי של כל בני הערובה שנלקחו מישראל ולהחזרתם בשלום למשפחותיהם"
חאן התייחס גם לסבל בעזה ואמר שיש שם פלסטינים חפים מפשע, ילדים חפים מפשע, נערים ונערות אשר סובלים סבל בלתי נתפס. "ואת התמונות שאנו רואים אפשר לתאר רק כאיומים ושוברי לב. פלסטינים שלא רוצים שום חלק מהסכסוך הזה נקלעים לפעולות איבה. יותר מדי מתים ויותר מדי נפצעים. וזה מדאיג לראות את גופותיהם של ילדים צעירים שיכולים להיות ילדינו שלנו נגררות, מלאות באבק, דוממות ושותקות, כגופות חסרות חיים - או נפצעות ומדממות - מובהלות למתקנים רפואיים שאולי אין להם את האמצעים לרפאם. העובדה שאזרחים חפים מפשע לכודים תחת משקלה של מלחמה שהם לא יכולים לברוח ממנה ושאיננה אשמתם, אינה ברת קיימא. החוקים שיש לנו, אמנת רומא שאני פועל לפיה, דורשים שחיי חפים מפשע יהיו מוגנים במיוחד. ומה שהכי חשוב הוא שיישום החוק אינו תיאורטי".
3 צפייה בגלריה
הפצצה בעזה
הפצצה בעזה
הפצצה בעזה. התובע קורא לשמור על חוקי המלחמה
(צילום: AFP)
חאן הוסיף: "אני חייב לומר שלישראל יש חובות ברורות ביחס למלחמתה בחמאס: לא רק חובות מוסריות, אלא חובות משפטיות שעליה עמוד בחוקי הסכסוך המזוין. זה כתוב באמנת רומא ואמנות ז'נבה. זה כתוב שם שחור לבן"
עוד אמר חאן: "לישראל יש צבא מקצועי ומאומן היטב. יש להם, אני יודע, פרקליטים צבאיים ומערכת שנועדה להבטיח את עמידתם בחוק ההומניטרי הבינלאומי. יש להם עורכי דין המייעצים לגבי החלטות, והם לא יהיו בהבנה מוטעית באשר לחובותיהם, או שהם חייבים להיות מסוגלים לתת דין וחשבון על מעשיהם. הם יצטרכו להוכיח שכל תקיפה שפוגעת באזרחים חפים מפשע או בחפצים מוגנים, חייבת להתבצע בהתאם לחוקי המלחמה ולמנהגי המלחמה, בהתאם לחוקי הסכסוך המזוין. הם צריכים להוכיח את היישום הנכון של עקרונות ההבחנה, הזהירות והמידתיות. ואני רוצה להיות די ברור כדי שלא תהיה אי הבנה: ביחס לכל בית מגורים, ביחס לכל בית ספר, כל בית חולים, כל כנסייה, כל מסגד - המקומות האלה מוגנים, אלא אם כן המעמד המגן אבד. ואני רוצה להיות ברור באותה מידה שנטל ההוכחה שמעמד המגן אבד מוטל על מי שיורה את האקדח, הטיל או הרקטה המדוברת. המשרד שלי בהחלט יבדוק את כל המידע שנקבל בהקשר זה. ועיקרון זה חל באותה מידה על חמאס ביחס לירי רקטות לעבר ישראל, בין אם הם מכוונים לאזרחים או בידיעה שאין להם את התחכום להימנע מנפגעים אזרחיים".