לפיד בתדרוך לכתבים זרים בנושא איראן והסכם הגרעין
(צילום: עומר מירון, לע"מ )

"מדינות המערב מציבות קו אדום. האיראנים מתעלמים - ואז מזיזים את הקו. אנחנו לא מתכוננים לחיות כשמעל ראשנו יש איום גרעיני של משטר איסלאמי קיצוני ואלים. זה לא יקרה, כי אנחנו לא ניתן לזה לקרות". כך אמר ראש הממשלה יאיר לפיד בתדרוך לכתבים זרים כחלק מהבליץ הישראלי לסיכול החזרה להסכם הגרעין, מאבק שנראה כמו קרב מאסף שתוצאותיו כבר הוכרעו מראש.
"אנחנו מנהלים דיאלוג פתוח עם הממשל האמריקני על כל הסוגיות שבמחלוקת", אמר לפיד. "אני מעריך את הנכונות שלהם להקשיב ולעבוד יחד. ארצות הברית הייתה ונשארה בעלת בריתנו הקרובה ביותר והנשיא ביידן הוא מטובי הידידים שהיו לישראל מעודה. דיברתי בימים האחרונים גם עם נשיא צרפת וקנצלר גרמניה. עם בריטניה יש לנו שיח קרוב כמעט ברמה יומיומית". לאחר שסיפר על אותן שיחות, הוא תקף את מנהיגי המערב: "אמרתי להם שהמשא ומתן הגיע לרגע שבו צריך לעצור ולהגיד: 'עד כאן'. הבהרנו לכולם: אם ייחתם ההסכם, הוא לא מחייב את ישראל. אנחנו נפעל כדי למנוע מאיראן להפוך למדינה גרעינית".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד בתדרוך לכתבים זרים בנושא איראן והסכם הגרעין
ראש הממשלה יאיר לפיד בתדרוך לכתבים זרים בנושא איראן והסכם הגרעין
"המשא ומתן הגיע לרגע שבו צריך לעצור ולהגיד: 'עד כאן'". לפיד
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
לדברי לפיד, "לפני שבוע אירופה הציעה לאיראן את מה שהם קראו לו 'ההצעה האחרונה' לחזרה להסכם הגרעין. הם הכריזו שההצעה הזו היא Take it or leave it. האיראנים, כמו תמיד, לא אמרו 'לא', הם אמרו 'כן, אבל', והעבירו טיוטה משלהם עם תיקונים ודרישות נוספות. מאז מתקיים על זה דיון. שוב האיראנים מעלים דרישות, ושוב מנהלי המשא ומתן מוכנים לעשות עוד ועוד ויתורים. זה לא קורה בפעם הראשונה. מדינות המערב מציבות קו אדום, האיראנים מתעלמים ממנו, ואז מזיזים את הקו האדום. אם האיראנים didn’t take it, איך קורה שהעולם didn’t leave it?
"מה שמונח כרגע על השולחן הוא הסכם רע, שייתן לאיראן 100 מיליארד דולר לשנה", אמר לפיד. "הכסף הזה לא יבנה בתי ספר ולא בתי חולים. אלה 100 מיליארד דולר לשנה שישמשו לערעור היציבות במזרח התיכון והפצת טרור ברחבי העולם. הכסף הזה יממן את משמרות המהפכה וכוחות הבסיג' שמדכאים את העם האיראני. הוא יממן עוד התקפות על בסיסים אמריקניים במזרח התיכון, ישמש לחיזוק חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האיסלאמי. זה כסף בדיוק לאותם אנשים שמנסים לרצוח סופרים והוגי דעות בניו יורק, וכמובן ישמש לחיזוק תכנית הגרעין".
לדברי לפיד, ישראל לא מתייצבת אוטומטית נגד כל הסכם: "אנחנו נגד ההסכם הזה, מפני שזה הסכם רע. מפני שאי אפשר לקבל אותו כמו שהוא כתוב עכשיו. בעינינו, הוא לא עומד בסטנדרטים שהנשיא ביידן קבע: למנוע מאיראן להפוך למדינה גרעינית. ההסכם הזה מסכן את עצמאות סבא"א. הוא יוצר לחץ פוליטי לסגור את התיקים הפתוחים ללא השלמת חקירה מקצועית. השבוע שאלו את רפאל גרוסי, יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית, אם הוא קיבל תשובות מספקות מהאיראנים על החקירות הפתוחות. הוא ענה: 'בשום אופן לא. נכון לעכשיו, איראן לא סיפקה את התשובות הטכניות האמינות והנדרשות כדי להסביר את מקור הימצאותן של שאריות רבות של אורניום. תנו לנו תשובות: אם היה שם חומר רדיואקטיבי או אם היה ציוד שם, אז היכן הוא נמצא עכשיו?'.
2 צפייה בגלריה
חוסיין אמיר עבדוללהיאן וז'וזפ בורל
חוסיין אמיר עבדוללהיאן וז'וזפ בורל
שר החוץ האיראני לצד נציגי האיחוד האירופי. מתקרבים להסכם
(צילום: AFP)
"איך אפשר לחתום על הסכם עם איראן כשזה מה שאומר הגוף האחראי על פיקוח על ההסכם?", תהה לפיד. "איך אפשר לחתום איתם על הסכם שנותן להם 100 מיליארד דולר לשנה פרס על זה שהם הפרו את כל ההתחייבויות שלהם? הסרת הסנקציות הגורפת על מגזרים כמו הבנקאות, מול גופים פיננסיים שמוכרזים היום כמסייעים לטרור, פירושה שלאיראנים לא תהיה שום בעיה להלבין כספים. הם יסייעו לעוד מדינות שיש עליהן סנקציות לעקוף אותן. הם יוכלו ליצור מסלול ישיר למימון הטרור".
גם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו יצא נגד ההסכם המתגבש ואמר בריאיון ל"פוקס ניוז" כי "הסכם הגרעין המסוכן יאפשר לאיראן, תוך ארבע שנים, להעשיר אורניום באופן כמעט בלתי מוגבל. רק איום צבאי אמין נגד איראן ימנע ממנה נשק גרעיני".
גורם מדיני בכיר אמר כי "בהסכם שמונח כעת על השולחן יש יותר ויתורים ביחס להסכם המקורי. האמריקנים דיברו על longer & stronger, זה לא קיים בהסכם הנוכחי. לא longer ולא stronger. הדרך הטובה להגיע להסכם היא לשים איום צבאי אמין על השולחן. ב-2015, ארצות הברית הוציאו את הפצצות חודרות הבונקרים כדי להראות לאיראן מה יקרה אם יסרבו. זה לא כמו מה שקורה עכשיו עם הזזת הקווים האדומים, אי עמידה ב-Take it or Leave it. יכולות צבאיות של ארצות הברית צריכות להיות חלק מהשיחה אם רוצים הסכם longer & stronger".
לדברי הגורם המדיני, ישראל בקשר שוטף עם הממשל בארצות הברית. ראש המטה לביטחון לאומי אייל חולתא נמצא כעת בוושינגטון, שר הביטחון בני גנץ יטוס לשם מחר וייפגש גם הוא עם היועץ לביטחון לאומי של ביידן, ג'ייק סאליבן. "לנו ולאמריקנים יש את אותה מטרה: שלאיראן לא תהיה יכולת גרעינית. השיח בינינו הוא על הדרך להגיע למטרה הזו".
(צילום: חגי דקל)

עוד הבהיר הגורם המדיני כי בניגוד לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, ראש הממשלה הנוכחי לא ינאם בקונגרס נגד הנשיא. "בגלל נאום נתניהו בקונגרס ב-2015 הוציאו את ישראל מחדר הדיונים, ראינו שזה לא מועיל. היחסים עם ארצות הברית הם אבן יסוד במדיניות שלנו. אסור לסכן אותם", אמר. הגורם המדיני הזכיר את השיחות שניהל לפיד עם נשיא צרפת עמנואל מקרון וקנצלר גרמניה אולף שולץ, ואמר כי אמנם לא תמיד יש הסכמות, אבל העולם קשוב לעמדה של ישראל.
באשר לעמדה הישראלית בנוגע להסכם אמר הגורם המדיני: "בתוך הממשלה ומערכת הביטחון הישראלית יש עמדה אחידה המתנגדת לחזרה להסכם הגרעין. עמדה זו מבוססת על המודיעין שיש למדינת ישראל ועל תהליך קבלת ההחלטות שנעשה לפני שפנינו אל האמריקנים והשותפים האחרים בנושא. רה"מ בשיחותיו עם נשיא צרפת וקנצלר גרמניה העלה את השאלה האם נציגי האיחוד האירופאי במו"מ מייצגים את עמדת ה-E3 והאם הם משתמשים במנדט שניתן להם בדרך הנכונה. קיים חשש שהשלכות רבות של הסרת הסקציות על איראן לא נלקחו בחשבון. אי אפשר להבדיל בין הפעולות של איראן באזור לתוכנית הגרעין – במיוחד כשמעבירים לאיראן סכומי כסף עצומים. איראן מעבירה יותר ממיליארד דולר בשנה לארגוני הטרור השלוחים שלה".
בנושא הקו הימי עם לבנון אמר הגורם המדיני הבכיר, כי "זה אינטרס ישראלי שלבנון תוכל להפיק גז ולבנות מחדש את הכלכלה שלה. אם נוכל להגיע לשלב שבו שתי המדינות יוכלו להפיק גז – אנחנו בעד. זה הפתרון המועדף במו"מ. לכן אני לא רואה סיבה שהפקת הגז תהפוך לעימות. חיזבאללה הוא ארגון הטרור הכי גדול בעולם. ישראל חזקה ולכן זה לא רעיון טוב שיהיה עימות בנושא שבו ניתן להגיע לפתרון".