ערוץ "איראן אינטרנשיונל" דיווח אחר הצהריים (רביעי) על מתקפת סייבר גדולה נגד הבנק המרכזי של איראן וכמה בנקים נוספים. לפי הערוץ המתקפה גרמה לשיבושים נרחבים במערכת הבנקאית של המדינה. הערוץ, שמזוהה עם מתנגדי המשטר באיראן ופועל מלונדון, דיווח כי ייתכן שמדובר באחת ממתקפות הסייבר הגדולות אי-פעם נגד מוסדותיה של הרפובליקה האיסלאמית.
בינואר 2023 טענה איראן כי היא הצליחה לסכל מתקפת סייבר נגד הבנק המרכזי במדינה. הדיווח על המתקפה הנוכחית והשיבושים בבנקים האיראניים מגיע בזמן שבכירים במדינה ממשיכים לאיים בתגובה חריפה נגד ישראל, כנקמה על חיסולו של איסמעיל הנייה בטהרן לפני כשבועיים.
2 צפייה בגלריה
טהרן איראן בנק
טהרן איראן בנק
הבנק המרכזי של איראן
(צילום: Nazanin Tabatabaee/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS/File Photo)
איראן סבלה בשנים האחרונות משורת מתקפות סייבר. בדצמבר האחרון דיווחה איראן כי מתקפת סייבר שיבשה את הפעילות של כ-70% מתחנות הדלק במדינה, והפנתה אצבע מאשימה כלפי ישראל וארה"ב. בהמשך לקחה קבוצת האקרים ישראלית אחריות על המתקפה.
קבוצת ההאקרים, "הדרור הטורף", כתבה בהודעת לקיחת האחריות: "השבתנו היום את רוב תחנות הדלק באיראן בתגובה לתוקפנות האיראנית באזור. חמינאי, דע שלמשחק באש יש מחיר. לפני חודש הזהרנו אותך שאנחנו נגרום לך לשלם על הפרובוקציות שלך. זו רק טעימה ממה שאנחנו מסוגלים לבצע. כמו במבצעים קודמים שלנו, המתקפה הזו בוצעה באופן מבוקר שמגביל את הפגיעה בשירותי החירום. לפני המתקפה, שיגרנו אזהרה לשירותי החירום באיראן והקפדנו שלא לפגוע בחלק מתחנות הדלק במדינה, למרות שהייתה לנו היכולת להשביתן כליל".
באותה מתקפה פרסמו ההאקרים הישראלים צילומי מסך עם מידע פנימי מחברות הדלק האיראניות וכתבו: "הנה טעימה קטנה למה שאפשר למצוא ברשת שלהם: מידע על תחנות דלק, פרטים על מערכת התשלומים וגישה למערכת ההנהלה של תחנות הדלק".
זו לא הייתה הפעם הראשונה שקבוצת "הדרור הטורף" לקחה אחריות על מתקפת סייבר באיראן. לפני קרוב לשנתיים, מפעל פלדה גדול במדינה הפסיק את פעילותו עקב מתקפת סייבר. קבוצת ההאקרים פרסמה אז תיעוד מהנזק שנגרם למפעל.
ב-2021 דיווחה איראן על מתקפת סייבר שגרמה לתקלות נרחבות ושיבושים בתחנות דלק ברחבי המדינה. מספר התחנות שהושבתו עמד אז על 4,300 תחנות, כ-80% מכלל התחנות. היועץ לענייני סייבר של המנהיג העליון עלי חמינאי העריך אז כי המתקפה בוצעה בידי "מדינה זרה".