1 צפייה בגלריה
חגיגת בת המצווה של בתו של איתמר בן גביר בהשתתפות מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
חגיגת בת המצווה של בתו של איתמר בן גביר בהשתתפות מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
יעבדו יחד. שבתאי ובן גביר
(צילום: עמית שאבי)
בצל הצעת החוק של השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר שנחשפה ב-ynet, מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי כתב היום (שישי) לשוטרים באיגרת שפרסם כי "משטרת ישראל תישאר ממלכתית. אני ער לשיח הציבורי ומבהיר בגוף ראשון כי רוחות הפוליטיקה לא יחדרו למשטרת ישראל, כפי שלא חדרו עד היום".
המפכ"ל שבתאי הוסיף: "משטרת ישראל פעלה תחת כל הממשלות שקמו בישראל, מכל קצוות הקשת הפוליטית, ותמיד ידענו להמשיך לפעול על בסיס אמות מידה מקצועיות, ממלכתיות וענייניות, תוך שאנו כשליחי ציבור רואים את טובת הציבור על כל רבדיו לנגד עינינו. נעמוד על המשמר על מנת לדאוג שמשטרת ישראל תמשיך להיות חזקה, ושעצמאותה לא תיפגע. זו חובתנו כשוטרים. זו חובתי האישית כמפכ"ל משטרת ישראל, ואני מתכוון לעמוד בה".
הדברים שאמר בן גביר

שבתאי ציין עוד באיגרת: "משטרת ישראל תפעל בשיתוף פעולה מלא עם כל ממשלה שתקום בישראל מתוך רצון משותף לשרת את הציבור ולחזק את תחושת הביטחון האישי, תוך שעמוד על המשמר כי משטרת ישראל תמשיך להיות חזקה, עוצמתית ומובילה. מפקד נבחן ברגעי משבר, אחריות נמדדת ביכולת להתמודד ולהיאבק על הדברים החשובים באמת. אני ער לביקורת וער לשיח הציבורי, המציאות מורכבת ולפעמים לא מוצגת במלואה. מטרתי ברורה: שמירה והגנה על צביונה של משטרת ישראל.
מנגד, בן גביר עצמו התייחס היום למתקפות נגדו, וחזר על נרטיב ה"המרדה" שמקדם מחנה נתניהו בימים האחרונים נגד ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד. השר המיועד טען שלפיד ובני גנץ מתסיסים את השטח ו"עלולים חלילה להביא לאינתיפאדה". לטענתו, "מותר שתהיה מחלוקת, אבל אני סבור שבמדינה כזו השר הוא זה שצריך להכתיב את המדיניות. נכנסתי מתחת לאלונקה, ואני רוצה להיכנס למשרד מאוד לא פשוט כדי להחזיר את הביטחון לאזרחים. כל מחלוקת צריכה להיות בדרך לגיטימית ולא בדרך של התססה והמרדה".
לפי הצעת החוק של השר המיועד בן גביר, המפכ"ל יהיה נתון למרות הממשלה וכפוף לשר, והמשטרה תהיה נתונה למרות הממשלה, והשר הממונה על המשטרה מטעם הממשלה. בהצעה נכתב כי לשר לא תהיה סמכות בנוגע לענייני חקירה ובנוגע לפתיחת תיקים, ניהולם וסגירתם, אבל כן תישמר לו הזכות להכתיב מדיניות בתחומי חקירות, טיפול בתיקים והעמדה לדין כללית.
בנוסף, אם עד כה לפי החוק המפכ"ל היה המפקח על משטרת ישראל, על סדרי ניהולה ועל הפעלתה, מעתה הוא יופקד על ניהולה, הפעלתה ופיתוח יכולותיה - אבל "הכול בהתאם להתוויית המדיניות ולעקרונות הכלליים של השר". כך, למשל, השר - בן גביר לפי ההסכם הקואליציוני - יוכל לקבוע שתפילה של יהודים בהר הבית לא תוביל להעמדה לדין.