4 צפייה בגלריה
רכב של הצלב האדום מגיע למעבר רפיח
רכב של הצלב האדום מגיע למעבר רפיח
רכבי הצלב האדום מגיעים אמש למעבר רפיח. המשבר לא היה טכני, אלא מהותי
(צילום: רויטרס, Reuters TV)
משבר הפעימה השנייה של החזרת החטופים אמש (שבת) לא היה טכני בניגוד למה שאמרו בישראל, אלא משבר מהותי שאיים על כל מתווה החזרת השבויים. לרגעים, חשבו בישראל שהמתווה כולו קרס. עם זאת, בסופו של דבר שוחררו כאמור החטופים. את הקרדיט להצלת המתווה אפשר לזקוף בין היתר לארבעה גורמים זרים: הצוות הקטארי שיושב בישראל, מצרים, ראש ה-CIA ביל ברנס, ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.
4 צפייה בגלריה
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
ראש המוסד דדי ברנע. הצוות הקטארי שהגיע לישראל יושב איתו בחמ"ל משותף
(צילום: יריב כץ)
הכותרת
איך מטפלים בחטופים ששוחררו?
29:04
הצוות הקטארי הגיע לישראל אתמול, ויושב כל העת בחמ"ל משותף עם ראש המוסד דדי ברנע במרכז הארץ, מה שיצר מחזה סוריאליסטי במיוחד - אנשי ביון קטארים עובדים כתף אל כתף עם אנשי המוסד הישראלי. הצוות אמנם לא בכיר מאוד - אך התגלה כאפקטיבי ביותר. במהלך המשבר אתמול, אנשיו דיברו עם דוחא, עזה וקהיר, ותפעלו את האירוע.
גם מצרים מילאה תפקיד מפתח בהפעלת לחץ על החמאס בעזה, וניהלה אתמול תקשורת הדוקה עם ראש השב"כ רונן בר. המצרים אף שלחו משלחת גנרלים למעבר רפיח כדי לוודא שארגון הטרור לא שובר את הכלים. בצד האמריקני, הקשר הקרוב בין ראש המוסד לראש ה-CIA, שרבים מאנשיו נמצאים כעת בארץ, היה בעל תרומה מכרעת להוצאת הפעימה השנייה לפועל.
4 צפייה בגלריה
ויליאם ברנס ראש ה CIA
ויליאם ברנס ראש ה CIA
ראש ה-CIA ביל ברנס. לקשר הקרוב שלו עם ראש המוסד היה תרומה מכרעת לפתרון המשבר
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה על שחרור חטופים פעימה ראשונה חמאס רצועת עזה חרבות ברזל
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה על שחרור חטופים פעימה ראשונה חמאס רצועת עזה חרבות ברזל
ביידן. הפציר באמיר ובראש ממשלת קטאר לוודא שהפעימות נמשכות
(צילום: AP /Stephanie Scarbrough)
גם הנשיא ביידן מילא כאמור תפקיד מאוד חשוב. הוא קטע את חופשת החג שלו, והתקשר לאמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני ולראש הממשלה הקטארי מוחמד בן עבד א-רחמן א-ת'אני - כדי להפציר בהם לוודא שהפעימות נמשכות.
לקראת השעה 3:00 בלילה הגיעה הרשימה של הפעימה השלישית, שגם הפעם כוללת 13 משוחררים ישראלים - בהם 9 ילדים. כל הגורמים המעורבים המשיכו לעבוד על הרשימה הזאת כדי להבטיח שהפעם לא יהיו הפתעות, וכדי שהמשבר לא יחזור על עצמו.
עם זאת, גורמים בישראל הבהירו שעד שהחטופים לא מועברים לישראל, אף פעם אין וודאות מלאה שזה יצליח. לדברי הגורמים, משא ומתן עם ארגון טרור שנמצא במלחמה קשה עם ישראל אף פעם לא יהיה חלק, ותמיד יתנהל תחת לחץ, עומסים, מתח, איומים ואולטימטומים.