שר החוץ הבריטי, דיוויד לאמי, אמר במהלך המפגש עם שר החוץ ישראל כ"ץ ושר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה כי בריטניה "תעמוד לצד ישראל" אם איראן תתקוף אותה, כמו שהיה ב-14 באפריל - אז היה לבריטים תפקיד מרכזי ביירוט המתקפה. לאמי התייחס גם למאמצים הבינלאומיים למנוע מלחמה, ואמר כי "דחקנו באיראן לקחת צעד אחורה ועכשיו יש לנו פסק זמן שצריך לנצל אותו לטובת עסקה לשחרור החטופים".
מפגש שרי החוץ בישראל
(צילום: יוסי פונס לע"מ)

דבריו של לאמי מגיעים על רקע איתותים מאיראן ומחיזבאללה בימים האחרונים ולפיהן המתקפות המובטחות שלהם - כנקמה על החיסולים בטהרן ובביירות - עשויים להידחות בשל המגעים לעסקה בין ישראל לחמאס. הערב הגיע חיזוק לדברים בדיווח של "ניו יורק טיימס", ולפיו המודיעין הישראלי מעריך כי איראן וחיזבאללה הנמיכו את רמת הכוננות של יחידות הטילים והרקטות שלהם.
ישראל, כך אמרו לעיתון חמישה גורמים ישראליים, מעריכה שנקמת הציר האיראני, שנראה כי כבר נדחתה כמה פעמים עד כה, תידחה שוב ל"מועד אחר". הגורמים הזהירו שההערכות הללו משתנות במהירות בהתאם להתפתחויות - וכי המודיעין ממילא מתבסס על מידע מצומצם שמשתנה במהירות, וכי איראן וחיזבאללה עורכות כל העת הערכות מצב.
1 צפייה בגלריה
שר החוץ ישראל כ"ץ נפגש עם שר החוץ הצרפתי סטפן סזו'רנה ומזכיר החוץ הבריטי דיוויד לאמי
שר החוץ ישראל כ"ץ נפגש עם שר החוץ הצרפתי סטפן סזו'רנה ומזכיר החוץ הבריטי דיוויד לאמי
"הלבנונים לא רוצים מלחמה". מימין לשמאל: לאמי, כץ וסז'ורנה
( צילום: שלומי אמסלם לע"מ)
במהלך פסגת שרי החוץ, השר כ"ץ עדכן את מקביליו בתמונת המצב המודיעינית של ישראל - ואמר כי "נכון לעכשיו האיראנים לא בטוחים שאתם תצטרפו למערכה. ישראל מצפה שבמקרה של מתקפה איראנית, בריטניה וצרפת יצטרפו לקואליציה בהובלת ארה״ב לא רק בהגנה, אלא גם בהתקפה על יעדים משמעותיים בתוך איראן".
לאמי אמנם סירב כצפוי להסכים לכך, אך אמר כי "בריטניה נלחמה נגד פאשיזם ונאציזם יחד עם כוחות התנגדות צרפתיים, ובשנה הבאה נציין 80 שנה לשחרור אושוויץ. כמו בעבר, גם כיום נעמוד לצידכם. אני מבטיח - אם איראן תתקוף את ישראל, בריטניה תעמוד לצידה כפי שעשתה ב-14 באפריל".
סז'ורנה התייחס במפגש לביקורו בלבנון, שם נפגש בין היתר עם ראש הממשלה המקומי נג'יב מיקאתי, ואמר כי "הלבנונים לא רוצים מלחמה - ומלחמה לא נמצאת גם באינטרס של חיזבאללה. אבל, בהיסטוריה כבר היו מקרים של מלחמות שפרצו מבלי שאף צד רצה בהן".
גם סז׳ורנה התייחס למגעים לעסקת חטופים, ואמר כי "חשוב שישראל לא תהיה אחראית לכשלון במו"מ. צרפת תומכת ורוצה להמשיך לתמוך בישראל".
שר החוץ הצרפתי גם הביע תמיכה בישראל, ואמר כי "צרפת הייתה חברה של ישראל ותישאר חברה שלה. אנחנו יודעים שאתם לא התחלתם את המלחמה בעזה, אלא חמאס".
השר כ"ץ השיב כי "ישראל מעוניינת בעסקה לשחרור החטופים הביתה ותעשה הכול במשא ומתן כדי שתהיה עסקה כזו. חמאס עלול להקשיח את עמדותיו ולחכות למתקפה האיראנית על ישראל כאלטרנטיבה למו"מ. הדרך היחידה למנוע מלחמה כוללת היא לגרום לאיראן להבין שאם היא לא תפסיק את התוקפנות הישירה והעקיפה שלה נגד ישראל - היא תשלם מחירים כבדים גם בתחומים האסטרטגיים וגם בתחומים הכלכליים. המלחמה שלנו מול איראן היא גם המלחמה שלכם ושל כל העולם החופשי".