3 צפייה בגלריה
ריאן סולימאן
ריאן סולימאן
הודעת התנחומים שהפיץ משרד החינוך הפלסטיני
שעות אחרי שריאן סולימאן בן ה-7 מת בכפר תקוע בזמן שחיילי צה"ל חיפשו אחרי ילדים שיידו אבנים, ארה"ב קראה לערוך חקירה מיידית של נסיבות מותו. דובר במחלקת המדינה, ודנט פטאל, נשאל על המקרה והשיב כי "ארה"ב שבורת לב ממותו של הילד, שהיה חף מפשע. אנחנו תומכים וקוראים לפתוח בהקדם בחקירת המקרה לצד התחקיר הצבאי".
לפי משרד הבריאות הפלסטיני, שהיה הראשון לדווח על כך, ריאן נהרג מנפילה מגובה רב, לאחר שכוח צה"ל רדף אחריו. בסוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא" צוין כי ריאן, הלומד בכיתה ב', היה בדרכו הביתה מבית הספר עם ילדים נוספים. ראש מועצת תקוע, מוסא אל-שאער, הציג גרסה אחרת: "הילד ריאן לא נהרג כתוצאה מנפילה מגובה רב. הכוחות רדפו אחריו עד שהקיפו אותו בשטח סגור. כשהתקרבו אליו הוא נפל, והתברר שקיבל דום לב".
3 צפייה בגלריה
חיילים בכפר תקוע
חיילים בכפר תקוע
חיילים בכפר תקוע, היום
מבדיקה ראשונית של האירוע במערכת הביטחון עלה כי כמה מפרי סדר פלסטינים, בהם ילדים, השליכו אבנים על מכוניות ישראליות שנסעו בכבוש ליד הכפר שמדרום לבית לחם. כוח צה"ל שהוקפץ למקום זיהה אותם בורחים והחל לרדוף אחריהם רגלית לתוך הכפר הסמוך. בשלב מסוים מפרי הסדר הצליחו לחמוק מעיני החיילים, שחשדו כי חלקם נמלטו לאחד הבתים. החיילים הגיעו לבית והזהירו את אב המשפחה שמא בנו ישליך שוב אבנים.
לפי החיילים, השיחה עם האב נערכה ללא ויכוח או אלימות מצידו כאשר הוא עומד במרפסת והם מחוץ לבית. לאחר מכן הם הלכו מהמקום ובחלוף דקות שמעו את האב צועק "סהר אדום!", שאכן הגיע למקום לטפל בבנו שמותו נקבע בהמשך בבית חולים פלסטיני. בצבא מעריכים כי לא היה שום מגע בין החיילים לילד, וסיבת מותו לא ידועה בעת זו.
בהודעה רשמית מטעם דובר צה"ל נכתב כי "מספר חשודים יידו אבנים לעבר אזרחים בציר תנועה ראשי בסמוך לכפר תקוע. לוחמי צה"ל סרקו אחר החשודים שנמלטו לתוך הכפר. במהלך הסריקות לא היו עימותים ולא היה שימוש באמל"ח או באמצעים לפיזור הפגנות. מוכרת טענה על אודות מותו של קטין. מבדיקה ראשונית, עולה כי לא נמצא קשר בין מותו לבין פעילות צה"ל במרחב. פרטי האירוע מתוחקרים".
כוכבי: "חיילים מסתננים למרתפים העמוקים ביותר כדי לשים את היד על טרוריסטים"
(צילום: דובר צה''ל)

הערב הרמטכ"ל אביב כוכבי התייחס להסלמה הביטחונית, בעיקר באזור יהודה ושומרון, ואמר כי "בפעילות יחידות צה"ל באזור יו"ש, חיילים ומפקדים שפועלים בסמטאות המורכבות ומסתננים למרתפים העמוקים ביותר כדי לשים את היד על מחבלים פלסטינים טרוריסטים, שמתכננים לפגע באזרחי ישראל".
במהלך טקס התייחדות לזכר חללי חטיבת הצנחנים הוסיף הרמטכ"ל כי "מפקדי צה"ל קוראים 'אחריי' ומובילים את חיילי צה"ל למען אזרחי מדינת ישראל. דוגמה כואבת לכך ראינו לאחרונה כשסגן מפקד סיירת נחל בר פלח ז"ל הוביל את חייליו כשהוא בראש ובמרחק מטרים ספורים ממנו, אלוף משנה אריק מויאל מפקד החטיבה. בזירה הצפונית, ברצועת עזה ובגזרות האחרות, צה"ל מספק ביטחון והגנה לאזרחים. זה ייעודו של צבא הגה לישראל וזה מה שהוא עושה".
אתמול הותר לפרסום כי בפעילות משותפת של שב"כ וצה"ל סוכלה תשתית טרור של פעילי חמאס באוניברסיטת ביר זית. בהודעת דובר צה"ל נמסר כי נעצרו מספר סטודנטים באוניברסיטה בחשד שהם למעשה פעילים של ארגון הטרור ושהיו בקשר עם בכירים בחמאס שיושבים בטורקיה וברצועת עזה. לפי החשד הם ניהלו ציר הברחות של כספים מטורקיה, דרך הרצועה ועד לרמאללה.
3 צפייה בגלריה
עימותים בין כוחות צה"ל לפלסטינים בג'נין
עימותים בין כוחות צה"ל לפלסטינים בג'נין
עימותים בין כוחות צה"ל לפלסטינים בג'נין, אתמול
(צילום: AP)
הכספים, כך נמסר, יועדו למימון פעילי חמאס החברים בתאי סטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה ביהודה ושומרון וברצועה שעובדים בשם ארגון הטרור. "שיטת ההברחה שסוכלה היא העברת כספים מרצועת עזה באמצעות שליחים שנכנסו לישראל מטעמים הומניטריים או למטרות עבודה. גורמי הטרור היו מושכים את הכספים בכספומטים ברחבי רמאללה ומשתמשים בו למטרות טרור", נמסר. הכוחות שעצרו את החשודים תפסו גם כרטיס אשראי ששימש להעברת כספים לא-חוקית ומומן על ידי מפקדות חמאס מחוץ לארץ וברצועה.
בתוך כך, מתאם פעולות הממשלה בשטחים הודיע כי בתום הערכת מצב שערך שר הביטחון גנץ הוחלט על חידוש היתרי הכניסה לישראל עבור תושבי הכפר דאן בשומרון – שהוקפאו באופן גורף לפני כשבועיים כיוון שמשם יצאו שני המחבלים שרצחו את סגן מפקד סיירת חטיבת הנח"ל, רב-סרן בר פלח ז"ל, בהיתקלות סמוך למעבר ג'למה שצפונית לג'נין.
בהודעת מתפ"ש הודגש כי גם לאחר ביטול ההקפאה הגורפת של היתרי הכניסה לתושבי הכפר, תימשך מניעת כניסתם לישראל של עשרות בני משפחות המחבלים שביצעו את הפיגוע, כמו גם ל"למעלה מ-2,500 קרובי משפחה של מחבלים פלסטינים שביצעו בשנה האחרונה פיגועים נגד ישראלים וכניסתם לישראל נשללה על ידי מתאם פעולות הממשלה בשטחים".
פורסם לראשונה: 21:36, 29.09.22