המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) הגישה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד אביה סטמקאר, שוטר סיור מתחנת המשטרה בעיר בגין עבירות אונס ואונס במרמה כלפי שלוש מתלוננות.
לפי האישום, שלוש הנשים נזקקו לסיוע של המשטרה, וסטמקאר, שהיה מעורב בטיפול בעניינן, ניצל את תפקידו ואת היותן מוחלשות ואנס אותן. בשניים מהמקרים הוא עשה זאת בביתן, ובמקרה נוסף בניידת משטרה. בחלק מהמקרים אף הזדהה כשוטר בשם "דוד".
1 צפייה בגלריה
אביה סטמקאר שוטר סיור מתחנת באר שבע חשוד באונס צעירה עם מוגבלות
אביה סטמקאר שוטר סיור מתחנת באר שבע חשוד באונס צעירה עם מוגבלות
נאשם כי אנס שלוש נשים מוחלשות שנזקקו לסיוע משטרתי. סטמקאר
(מתוך פייסבוק)
במקרה הראשון מבין השלושה, שאירע באוקטובר אשתקד, סטמקאר נאשם כי אנס צעירה הסובלת מהפרעה נפשית, לאחר ששוטרים הגיעו לטפל בה כשהיא בכתה וצעקה בתחנת אוטובוס. הם הביאו אותה לתחנה, שם התלוננה על אונס שעברה. במועד אחר, השוטר הגיע לדירת הצעירה, שנהגה להתקשר למשטרה ולספר כי היא מפחדת להישאר לבד, בטענה כי עליו לקחת דגימת דנ"א. לאחר מכן, ביקש ממנה לשכב ואנס אותה.
בהמשך, הסיע אותה לפנות בוקר למשרדי האפוטרופסות והשאירה בחוץ, שם המתינה כשלוש שעות עד לפתיחת המקום, וסיפרה כי נאנסה על ידי שוטר, מבלי לציין את זהותו. ניכר כי במשרד האפוטרופסות ובמח"ש לא פעלו לאיתור השוטר, שנעצר רק ביולי השנה, שוחרר למעצר בית ונעצר שוב בחודש שעבר, לאחר שאותרו שתי מתלוננות נוספות, שבהן פגע לפי האישום בזמן שהסתובב חופשי. ממח"ש נמסר: "האפוטרופוס לענייני רכוש הביא את הצעירה למשטרת באר שבע להתלונן על האונס, שלטענתה עברה על ידי שוטר, ותחנת המשטרה לא העבירה את הדיווח למח"ש".
סטמקאר בדיון הארכת המעצר בחודש שעבר
(צילום: רועי עידן)

במקרה נוסף, שאירע במאי השנה, סטמקאר אנס אישה בת 41 שטיפל בתלונותיה נגד בן זוגה לשעבר. ערב אחד היא התקשרה במצב של שכרות למשטרה והנאשם ושוטר חניך הגיעו לדירתה. מאוחר יותר הגיע לביתה ותקף אותה.
במקרה שלישי, שאירע ביולי האחרון, פגש סטמקאר בצעירה כבת 25 לאחר שאמה התקשרה למשטרה והתלוננה כי בתה נעלמה. הוא התקשר לקורבן וביקש שתחזור לביתה, ולאחר שחזרה שמר עימה על קשר. כאמור, ביולי האחרון השניים נפגשו באתר בנייה, לשם הגיע סטמקאר בניידת ועל מדים. לפי האישום, הוא אנס אותה במושב האחורי של הניידת.
לפי מח"ש, התלונה הראשונה התקבלה בדצמבר 2022. אישה בת 30 בעלת רקע נפשי שעברה לאחרונה לבאר שבע, סיפרה כי שוטר אנס אותה. היא הגיעה למשרדי מח"ש, אך עברו חודשים עד שאיתרו את השוטר. שוטרי מח"ש גבו עדויות מאנשי האפוטרופוס שליוו אותה לתחנת המשטרה בחודש אוקטובר, אך זו לא העבירה את האירוע למח"ש. רק מאוחר יותר היא הגיעה למח"ש, אך הם לא הצליחו להגיע במשך חודשים לשוטר. בין היתר בגלל המצב הנפשי של המתלוננת, שסיפרה גם על אירועים שלא יכלו להתרחש.
האישה סיפרה כי שוטר החזיר אותה הביתה, ושם תקף אותה, אך עד חודש יולי לא הצליחו להבין במי מדובר. "כששוטר הולך לאירוע, רושמים מי הולך לאירוע. לא היה תיעוד לכך שהחזירו אותה הביתה. זה פשוט לא נרשם", אמר גורם במח"ש. רק לאחר איכונים לניידות הצליחו להגיע לשוטר. הוא נעצר בעקבות התלונה מדצמבר 2022, אך שוחרר בהיעדר ראיות מספיקות. השם שלו לא הותר לפרסום. במקביל, קיבלו במח"ש שתי תלונות נפרדות בהפרש של שבוע, אחת מחודש מאי ותלונה נוספת מחודש יולי. בעקבות התלונות החדשות במח"ש הבינו כי מדובר באותו שוטר, והוא נעצר.
במח"ש ביקשו להאריך את מעצרו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. בבקשת המעצר נכתב כי "הנאשם בחר את קורבנותיו בקפידה ובאופן המעצים את המסוכנות הנשקפת ממנו. כך, כל הנפגעות הינן נשים מוחלשות וחסרות תמיכה אשר נזקקו לעזרת המשטרה וגורמים נוספים. הנאשם, שמכוח תפקידו היה מודע למוחלשותן של נשים אלו, בחר לנצלה ולהפוך אותן לקורבנותיו".
בנוסף נכתב כי "כתב האישום מלמד על שיטת פעולה של הנאשם המאופיינת בתחכום. בשניים מהמקרים, התחזה לשוטר בשם 'דוד'. הנאשם המציא לעצמו זהות חדשה לצורך מעשיו המזעזעים, במטרה שלא יתחקו אחר עקבותיו".
בכתב האישום, שלפיו הוא נאשם גם בשיבוש מהלכי חקירה, מתואר כיצד נהג לבודד את הקורבנות שלו, שאותן בחר בקפידה, תוך שהוא מנצל את התלות שלהן בו. במקרה השני הוא אף התחזה לשוטר אחר וביקש מהקורבן שלו שלא לספר דבר על אשר אירע, לאחר שאסף מידע על תלונתה.
ממשטרת ישראל נמסר: "מיד עם היוודע בדבר החשדות ובחינת חומרי החקירה בעניינו, זה הוצא לחופשה כפויה ללא דיחוי. עם קבלת מלוא חומר החקירה ממח"ש, יישקלו נקיטת אמצעים מנהליים נגדו כמקובל".
עו"ד מוני בן מוחא המייצג את השוטר, מסר: "הנאשם כמובן טוען לחפותו, טוען שהדברים לא היו מעולם. חומר החקירה לא אצלנו. הנאשם אומר שמעולם לא בוצעה עבירה פלילית. כל מתלוננת היא עולם בפני עצמו, אף אחד לא טוען שהייתה פה קנוניה. לגבי כל מתלוננת יש טענות אחרות שעומדות בפני עצמן ובית המשפט ישמע".