ראש המל"ל צחי הנגבי אמר בריאיון ל"כאן רשת ב'" כי הלחימה בעזה צפויה להימשך עוד שבעה חודשים. לדבריו, "ישראל שולטת ב-75% מציר פילדלפי, לאורך גבול הרצועה עם מצרים".
תיעוד מפעילות צה"ל בג'באליה
(צילום: דובר צה"ל)

2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור בבסיס חיל האוויר רמון
ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור בבסיס חיל האוויר רמון
נתניהו והנגבי. הדגיש שהלחימה ברצועה תימשך לאורך 2024
(צילום: קובי גדעון / לע״מ)
הנגבי אמר בנוסף: "בתוך עזה, צה"ל שולט כעת ב-75% מציר פילדלפי, ואני מאמין שהוא ישלוט בו לאורך הזמן. יחד עם מצרים, עלינו להבטיח מניעת הברחת נשק".
הנגבי הדגיש כאמור שהלחימה ברצועה תימשך לאורך שנת 2024, שבמהלכם צה"ל יעמיק את ההישג. לדבריו, "הניצחון הוא מאוד ברור, ומוגדר בשלוש מטרות המלחמה - השמדת התשתיות והיכולות הצבאיות של חמאס, השבת החטופים ושבסיום המלחמה לא יישקף עוד איום למדינת ישראל מרצועת עזה. כלומר, לא יהיה צבא של טרור מנוהל ומאורגן על-ידי איראן".
הבוקר הותר לפרסום כי סמ"ר אמיר גלילוב (20) משמשית, סמ"ר אורי בר אור (21) ממדרשת בן גוריון וסמ"ר עידו אפל (21) מצופר, לוחמי גדוד 50 של חטיבת הנח"ל, נהרגו מפיצוץ מטען חבלה רב-עוצמה במבנה ממולכד באזור רפיח. בתקרית נפצעו באורח קשה גם קצין ושני לוחמים נוספים מגדוד 50, לצד שני לוחמים שנפצעו באורח בינוני. באירועים אחרים ברצועת עזה, קצין ולוחם מגדוד 614 נפצעו אתמול באורח קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון רצועת עזה. לוחם מיחידת יהל"ם נפצע באורח קשה מפיצוץ בפיר ממולכד בדרום הרצועה, ולצידו נפצעו שלושה לוחמים באורח קל ובינוני. היום נפצע באורח קשה לוחם מהיחידה הרב-ממדית בקרב בצפון הרצועה.
המוקדים שבהם צה"ל עדיין פועל ברצועה הם ג'באליה ורפיח. דובר צה"ל עדכן היום כי חטיבת הצנחנים סיימה הלילה את חלקה בפשיטה החוזרת בג'באליה ויצאה מהאזור. צוות הקרב המשוריין של חטיבה 7, המורכב מגדודי שריון, הנדסה וגדודי חי"ר של צנחנים וגבעתי, נלחם כבר יותר משבועיים וחצי בפשיטה החוזרת בלב העיר שבצפון הרצועה, אחרי שחמאס החל לשקם את היכולות שלו באזור. באזור צפוף וממולכד, כך נמסר, הלוחמים מחסלים מחבלים ופושטים על תשתיות טרור.
דובר צה"ל עדכן כי בהתקפה חטיבתית של צוות הקרב על מרחב חדש, הלוחמים פשטו על עשרות מתחמי שיגורי רקטות, השמידו את המשגרים ונטרלו את המתחמים. לוחמי גדודי ההנדסה והשריון איתרו מספר פירים והשמידו אותם, ולוחמי גדוד רותם פשטו על מתחם לחימה סמוך למסגד ואיתרו בו עשרות אמצעי לחימה, מרכיבים להכנת מטענים בתוך מזוודות, עשרות רימונים, ציוד צבאי ותחמושת.
הכוחות ומכלול האש של חטיבה 7 עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם לוחמי יחידת 636, שמזהים מחבלים חמושים בקרבת הכוחות, ומכוונים אש לחיסולם. באחת התקיפות, מסר צה"ל, חוסל מחבל חמוש בטיל RPG שזוהה על-ידי צוות התצפיות של יחידת 636, וכן מחבל נוסף שהיה באזור וניסה לפגוע בכוחות.
תקיפות צה"ל בעזה

2 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל ברצועה
תקיפות צה"ל ברצועה
עשן מיתמר בדרום הרצועה
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
שלשום אמר הנגבי בכנס INSS, בניגוד להבטחות נתניהו, כי לא בטוח שהניצחון המוחלט יגיע כל כך מהר, והוא אף הודה שיהיה קשה להגיע להסכם עם סעודיה בלעדיו. "ניצחון מוחלט? אני לא יודע אם הוא יושג בלוח הזמנים שכרגע מדברים על הנורמליזציה - שזה בערך חודש, חודשיים, שלושה מקסימום, לפי העונה הפוליטית בארה"ב".
עם זאת, לדבריו, רגיעה כן יכולה להגיע בפרק הזמן הזה. "אני חושב שאחרי רפיח יהיה מעבר ממערכה אסטרטגית, עם כל העוצמות כפי שהופגנו לאורך הזמן, למה שנקרא על-ידי הצבא שלב ג' של המלחמה, שזה סוג אחר. אז אם את זה הסעודים יודעים לבלוע, אני חושב שגם זה יקדם אותנו".
בתוך כך, הבוקר, בצל קמפיין עולמי למען רפיח שרץ ברשתות ביממה האחרונה, קראה הפדרציה הבינלאומית של ארגוני הצלב האדום והסהר האדום להפסקת אש ולמתן גישה הומניטרית "ללא הפרעה" לרצועת עזה, בטענה שהתושבים שם מתמודדים עם רעב הולך וגובר. קייט פורבס, נשיאת הפדרציה - שהיא למעשה הרשת ההומניטרית הגדולה בעולם - אמרה לרויטרס: "אנחנו זקוקים נואשות לפתרון מדיני שיאפשר הפסקת אש כדי לתת סיוע. אנחנו מוכנים לעשות את ההבדל, אבל חייבים לקבל גישה - וכדי שתהיה גישה לשם צריך הפסקת אש".
הרשת מאגדת 191 ארגונים, ובהם גם הסהר האדום הפלסטיני - שמפעיל את האמבולנסים ברצועת עזה. לדברי פורבס, היא הייתה עדה למצב "המזוויע" ברפיח כשביקרה שם בפברואר האחרון - עוד לפני הכניסה הקרקעית - "לא היו מספיק מקומות ללון בהם. לא היו מים, שירותים או תברואה. היה בית חולים ללא ציוד. ולצערי, מה שפחדתי ממנו קרה - ואין שם מספיק אוכל.