מהומות במזרח ירושלים

עשרות רעולי פנים התפרעו אחר הצהריים (יום ראשון) בשכונת ג'בל מוכבר שבמזרח ירושלים, ירו זיקוקים לעבר לוחמי מג"ב ויידו אבנים. הלוחמים, מנגד, הגיבו באמצעים לפיזור הפרות סדר נגד המתפרעים, ולוחם שחש בסכנה ירה באוויר. כעבור כשעתיים האירוע נגמר והכוחות יצאו מהשכונה.
בבית חנינא היו גם כן התפרעויות, וכעשרה רעולי פנים חסמו כביש, הבעירו פחי אשפה ויידו אבנים לעבר שוטרים. הם מצידם השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות, ויחד עם לוחמי מג"ב עצרו שישה חשודים בהפרת סדר. על החומה באבו דיס נזרקו שני מטענים לעבר כוחות מג״ב, לא היו נפגעים ובוצע ירי לעבר משליכי המטענים. לא זוהו פגיעות.
3 צפייה בגלריה
ירי לעבר תושבים בג'בל מוכבר
ירי לעבר תושבים בג'בל מוכבר
המהומות בשכונת ג'בל מוכבר
3 צפייה בגלריה
הפרת סדר בשכונת ג'בל מוכבר בירושלים ע״י עשרות רעולי פנים, שכללה יידוי אבנים וירי זיקוקין לעבר הכוחות הפועלים במקום
הפרת סדר בשכונת ג'בל מוכבר בירושלים ע״י עשרות רעולי פנים, שכללה יידוי אבנים וירי זיקוקין לעבר הכוחות הפועלים במקום
(צילום: דוברות המשטרה)
מהמשטרה נמסר כי ישנם כוחות רבים בשטח בעקבות הפיגועים בירושלים בסוף השבוע האחרון. לפי הודעת המשטרה, "שוטרי מחוז ירושלים ולוחמי מג"ב פרוסים ופועלים בהיערכות מוגברת ברחבי העיר ירושלים ובפרט במזרח העיר, עם מגוון כוחות ואמצעים, לשמירת הביטחון והסדר ולטיפול נחוש והתקפי במספר מוקדי הפרות סדר".
לפי המשטרה, הפרות הסדר כללו יידוי אבנים וירי זיקוקים בכמה מוקדים, ובהם גם שכונת ג'בל מוכבר ובית חנינא. בשלב זה לא ידוע על נפגעים. "המשטרה תפעל בכל הכלים והאמצעים הנדרשים כדי לטפל באופן נחוש והתקפי בכל מי שינסה לפגוע באזרחים או בכוחות הביטחון", נמסר.
(צילום: חגי דקל)

תיעוד הפיגוע בעיר דוד, אתמול

בעקבות שורת הפיגועים בסוף השבוע האחרון ובשל הרצון לבצע בקרה באופן יעיל יותר, נדרשו היום כוחות משמר הגבול ביישובי עוטף ירושלים להעביר שמות של פועלים ערבים לחמ"ל היחידתי כמו בימי שבת וחג. כמו כן, סדר הכוחות והסיורים ביישובי עוטף ירושלים תוגברו. מרחב ירושלים כולו תגבר את הכוחות והכוננות של המשטרה נמצאת בשיאה. מאות שוטרים ולוחמי מג"ב נפרסו במקומות מרכזיים, ריכוזי קהל ושכונות התפר על מנת לייצר ביטחון לתושבי העיר ולספק מענה מהיר למקרה של אירוע חבלני נוסף.
בגזרת יהודה ושומרון, צה"ל החליט על תגבור של שלושה גדודים. כרגע עיקר המאמץ מתמקד בהגנה על הצירים והיישובים מחשש לפיגועי חקיינות. הלוחמים בקצה תודרכו והנהלים חודדו מתוך מטרה לסיים אירועים כמה שיותר מוקדם וללא נפגעים. מלבד עיבוי הצירים והיישובים, באוגדת איו"ש שמים דגש מרבי על קו התפר במטרה למנוע ממחבלים לחדור ולפגע בלב שטח ישראל.
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בעיר דוד
זירת הפיגוע בעיר דוד
הכוננות עלתה לרמה הגבוהה ביותר
(צילום: EPA)
במקביל נערכים באוגדת איו"ש לתקופה המתוחה של הרמדאן בעוד חודש וחצי. הכוחות מבצעים מעצרי מנע של פעילי טרור וההערכה היא כי פעילויות המעצרים יימשכו ביתר שאת. מעל הכול המטרה היא להפריד טרור מאוכלוסייה כדי לא להגיע למצב שבו מתפתחות הפרות סדר המוניות בערים הפלסטיניות.
המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי הנחה על העלאת הכוננות לרמה הגבוהה ביותר בכל רחבי הארץ, והחל מאתמול השוטרים עובדים במשמרות של 12 שעות. המשטרה מבקשת מהציבור לדווח למוקד 100 על כל אדם או חפץ חשוד בזמן אמת. שר הביטחון יואב גלנט אמר אמש שצה"ל יסייע למשטרה, אך בשלב זה מדובר על סיכומים עקרוניים וטרם סוכם על דברים ממשיים.
בתוך כך, מלבד החשש מגל פיגועים וממפגעים בודדים חקיינים, במערכת הביטחון נערכים למנוע גם אירועים של "תג מחיר" ופשיעה לאומנית של יהודים נגד ערבים כנקמה על הפיגוע בירושלים. בשב"כ משתפים פעולה עם המפלג לפשיעה לאומנית של מחוז ש"י ועם מחוז ירושלים במשטרה, כשהחשש הוא מסוגים שונים של אירועים - החל מתקיפת ערבים בצירים, גם ביו"ש וגם בירושלים, דרך גרימת נזק והצתת מבני קודש ועד פגיעה ממשית בחיי אדם.