בזמן שמאות אלפי אוקראינים נמלטים מארצם, גברים ונשים אוקראינים שבים למולדתם מרחבי אירופה כדי לעזור להגן על אדמתם בצל הפלישה הרוסית. שוטר משמר הגבול הפולני אמר היום (א') שבערך 22 אלף אנשים חצו את הגבול לתוך אוקראינה מאז יום חמישי, היום בו רוסיה פלשה למדינה. בנקודת הגבול במדיקה, בדרום-מזרח פולין, אנשים רבים עמדו בתור משעות הבוקר המוקדמות של היום כדי לחצות לאוקראינה.
3 צפייה בגלריה
מתנדב, פולני בן 34, ללחימה באוקראינה נגד רוסיה
מתנדב, פולני בן 34, ללחימה באוקראינה נגד רוסיה
עשרות אלפי אוקראינים חוזרים למולדתם כדי להילחם
(צילום: AP)
"אנחנו חייבים להגן על המולדת שלנו. מי עוד יעשה זאת אם לא אנחנו", אמר אדם משופם שהיה לצד קבוצה של כ-20 נהגי משאית אוקראינים שהלכו לעבר הגבול כדי להיכנס לאוקראינה. הם הגיעו מרחבי אירופה כדי לשוב לאוקראינה. אדם נוסף מאותה קבוצה אמר: "הרוסים צריכים לפחד, אנחנו לא מפחדים". חברי הקבוצה סירבו לגלות את שמם, וחלקם רק הסכימו לומר את שמם הפרטים, וטענו שהסיבה היא לשמור על ביטחונם וביטחון משפחותיהם.
דניס, 28, שעבד בחצי השנה האחרונה באתרי בנייה בפולין, אמר שהוא חוזר לאוקראינה כי שם החיים שלו נמצאים. "אני נמצא פה לבד בפולין. למה שאשאר כאן? אז אני חוזר, עבור המולדת שלי", הוא אמר, כשלמעילו מוצמד הדגל האוקראיני בצבעי כחול וצהוב. "אני רוצה לחזור כדי להצטרף לצבא, כדי להילחם. נראה, אנחנו מקווים שננצח".

מלחמת רוסיה-אוקראינה - כתבות אחרונות:

בעיר השכנה פרז'מיסל, יניאל, 27, התכונן אף הוא לשוב למולדתו. עם תואר במכונאות, הוא עבד בבנייה בוורצלאב (פולין), אבל לא יכול היה להישאר שם בידיעה שארצו מותקפת. "דיברתי עם ההורים שלי ובכיתי. החלטתי עם עצמי שאני לא יכול להסתכל מהצד ולהישאר בפולין כשכוחות רוסיים משמידים את העצמאות שלנו, משמידים את הערים שלנו, הורגים את האזרחים שלנו, הורגים את הילדים שלנו, הורגים את הקשישים שלנו", הוא אמר ל-AP.
3 צפייה בגלריה
מתנדב, פולני בן 34, ללחימה באוקראינה נגד רוסיה
מתנדב, פולני בן 34, ללחימה באוקראינה נגד רוסיה
"לא יכול להישאר בפולין כשכוחות רוסים משמידים את העצמאות שלנו"
(צילום: AP)
לפני החזרה ההמונית האחרונה, היו לפני כמיליון אוקראינים בפולין, חלקם עובדים וחלקם לומדים. הנשים בדרך כלל עבדו כמטפלות במדינות באיחוד האירופי ובמקרים רבים עזבו את הילדים שלהן מאחור באוקראינים עם הסבים והסבתות או עם קרובי משפחה.
לסה, 36, מלבוב, דיברה עם AP ממש סמוך לנקודת הגבול, רגע לפני שנכנסה בעקבות אחיה חזרה לאוקראינה. "אני מפחדת, אבל אני אימא ורוצה להיות עם הילדים שלי. מה אפשר לעשות. אני מפחדת, אבל אני חייבת לעשות את זה", היא אמרה. בצד האוקראיני של הגבול אדם כיוון את אלו שהגיעו מפולין לנקודת איסוף, שבה היו מכוניות ואוטובוסים שהמתינו כדי לקחת אותם ליעדם.
צ'כיה, שהגבול שלה עם פולין נמצא בדרום-מערב, מתכננת לתמוך במשפחות האוקראיניות שחיות במדינה והגברים שלהן החליטו לשוב לארצם כדי להילחם. משרד העבודה והרווחה מכין חבילות פיצויים למשפחות שיאבדו הכנסה במקרה שהגברים יצטרפו לצבא אוקראינה, כך אמרה השרה מריאן יורצ'קה.
3 צפייה בגלריה
אוקראינים נכנסים לפולין מאוקראינה
אוקראינים נכנסים לפולין מאוקראינה
בצ'כיה ינתנו חבילות פיצויים למשפחות בהן הגברים שבו לאוקראינה כדי להילחם
(צילום: AP)
יש כ-200 אלף עובדים אוקראינים בצ'כיה, רובם גברים. חברת הרכבות בצ'כיה הודיעה כי גברים אוקראינים שמעוניים לשוב לארצם יכולים לנסוע ברכבות ללא תשלום. הם צריכים לעבור דרך פולין או סלובקיה כדי להגיע לאוקראינה.
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נשאר בבירה קייב, והרים את המורל של הלוחמים האוקראינים בזמן שהחיילים הרוסים החלו לסגור על העיר ופיצוצים אדירים הדליקו את השמיים לפנות בוקר. זלנסקי אסר על גברים בין 18 ל-60 לעזוב את המדינה. השלטונות האוקראינים קראו למתנדבים זרים לבוא ולהילחם יחד כוחות ההגנה המקומיים.