אם תהיתם מדוע ישראל עלולה להחליט שלא לתאם עם ארה״ב את פעולותיה הצבאיות המתוכננות נגד איראן, קראו את שני מסמכי המודיעין האמריקניים, שהוגדרו כמסווגים ביותר, והודלפו לאחרונה לערוץ טלגרם פרו-איראני. המסמכים, שאומתו כאותנטיים ומהימנים על-ידי גורמים בוושינגטון, מתארים את המאמצים האמריקאים במקביל להיערכות צה"ל לתגובה על מתקפת הטילים והבטה"מים האיראניים, ואף מעלים ספקולציות שונות לגבי המטרות האפשריות שיותקפו על-ידי ישראל. הדלפת המסמכים יחד עם תוכנם המסווג והרגיש לא רק מקטינה את הסיכויים להצלחת המבצע הישראלי המתוכנן, אלא גם מסכנת את חייהם של מי שיוציאו אותה לפועל.
תקרית זו, על אף חומרתה הברורה, לא צריכה לשלול את שיתוף הפעולה הביטחוני החשוב בין ישראל לארה"ב. אחרי הכל, הממשל האמריקני העניק לנו תמיכה דיפלומטית וכספית עצומה, וגם סייע לנו ליירט בהצלחה את אלפי הטילים של האויב. לא די בכך, הנשיא ביידן שילם מחיר פוליטי כבד ומשמעותי עקב התמיכה בנו. על אף חילוקי הדעות הרבות והסדק באמון שנוצר כלפי ארה״ב, היא נותרה בעלת בריתנו הגדולה ביותר, והיא חסרת כל תחליף.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו וג'ו ביידן
(צילום: חיים גולדברג, REUTERS/Nathan Howard)
אולם, אין אנו יכולים להתעלם מהפערים המשמעותיים שעומדים בין בת הברית החשובה הזו, לבין מדינת ישראל. חדשות לבקרים אנו עדים לגורמי מפתח בהנהגה האמריקאית שמביעים את חששם מפני הידרדרות חלקלקה ומהירה אל עבר מלחמת אזורית במזרח-התיכון. חדשות לבקרים אנו שומעים כי ארה"ב לוחצת על ישראל לריסון פעולותיה הצבאיות בעזה ובלבנון, מאיצה בה להגיע הפסקת אש מוחלטת, ומטילה ספק במחויבותה ובמאמציה לצמצם את מספר האזרחים שנהרגים. הנשיא ביידן אכן התחייב להעניש את חמאס בחומרה על רצח ששת החטופים החיים בשבי, ואכן התחייב להעניש את איראן על ירי של 200 טילים אל עבר ישראל, אך בסופו של דבר לא עשה דבר מלבד להגביר את הלחץ דווקא עלינו.
ניתן להבין את חוסר הרצון המשווע של העם האמריקני להיות מעורב בבוץ המזרח-תיכוני רווי הסכסוכים, בהתחשב במלחמות הכושלות שניהלה אמריקה בעיראק ובאפגניסטן. ניתן להבין את ההתנגדות של הבית הלבן להיכנס עמוק אל תוך מלחמה ללא תאריך סיום ידוע מראש, בזמן שהוא מתגאה בכך שהביא לסיומן של ״מלחמות הנצח״. ניתן להבין במיוחד מפלגה דמוקרטית שעלולה לאבד את כל זרועות הממשל בגלל מדיניותה כלפי מלחמה המתחוללת במרחק של אלפי קילומטרים משם ואינה מהווה איום מיידי על היבשת האמריקאית.
מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לשדר פחד אל מול אויביה, ולא לממש איומים בתגמול
ניתן להבין, ללא ספק, את כל אלו. אולם הבנה זו כלל לא מחייבת אותנו לשכוח את האינטרסים הלאומיים העליונים שלנו, שאותם עלינו לשמור ולקיים. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לשדר פחד אל מול אויביה, ולא לממש איומים בתגמול. המלחמה הזו עוד עתידה ללוות אותנו זמן רב. לדאבוננו, לא כל שכנינו הם ידידותיים במיוחד, ואנו לא מוקפים בשני אוקיינוסים ענקיים שמבודדים אותנו מסכנות קיומיות.
אסור לנו להתעלם מהאינטרסים של ארה״ב ומהמדיניות שבה היא נוקטת. עם זאת, לצד הפגנת הכבוד המתבקש כלפי אלו, אנו לא יכולים להרשות לעצמנו לשכוח, אפילו לא לשנייה אחת, שאנו נמצאים במלחמה אזורית סבוכה ועקובה מדם שאין לנו ברירה אלא להילחם אותה. שיתוף פעולה צבאי וביטחוני עם ארצות-הברית הוא חשוב ויקר מפז, ואף יש להתחשב בעמדותיו של הממשל האמריקאי. אולם, ביטחונה והישרדותה של מדינת ישראל חשובים עוד יותר.