לפגוש מחבלים במגרש שלהם: אלוף פיקוד המרכז, אבי בלוט

תא"ל אבי בלוט (50), שיתמנה בקיץ הקרוב לאלוף פיקוד המרכז, הוא איש הציונות הדתית שמתגורר ביישוב נחושה שבמטה יהודה ולמד במכינה הקדם צבאית בעלי. בין היתר היה בלוט מפקד יחידת מגלן, מח"ט יהודה, המזכיר הצבאי של ראש הממשלה נתניהו ובתפקידו האחרון מפקד אוגדת איו"ש.
בלוט נולד בירושלים למשפחה מוכרת מאוד במגזר הדתי, שרוב בניה קצינים בכירים בדרגות שונות בצה"ל. הוא התנדב לצנחנים ושירת כלוחם בגדוד 890. לאחר מכן התקדם בסולם הדרגות. בשנת 2018, כשהיה מזכירו הצבאי של ראש הממשלה נתניהו, נרשמה לו הערה פיקודית מהרמטכ"ל דאז גדי איזנקוט, משום שלא עדכן בזמן את הצבא בהנחיית ראש הממשלה לעכב את פינוי עמונה.
5 צפייה בגלריה
מפקד פיקוד המרכז הנכנס, תת-אלוף אבי בלוט
מפקד פיקוד המרכז הנכנס, תת-אלוף אבי בלוט
תא"ל אבי בלוט. "רואה במלחמה הזדמנות לעצב מחדש את מציאות הטרור באיו"ש"
(צילום: דובר צה"ל)
בתפקידיו השונים נחשב בלוט למפקד התקפי מאוד, שהשריש בלוחמיו את הרעיון שיש להגיב על כל הפרת סדר, גם בשטחי A. בשנים שבהן פיקוד על אוגדת איו"ש התמודד בלוט עם גל של פיגועים, והשיא היה ההתמודדות עם תשתית הטרור "גוב האריות" שהוקמה בשכם. יחד עם שב"כ ויחידות מודיעין פיקד בלוט על חיסול התשתית, שהצליחה לבצע פיגועים רבים בגזרה. שיא פעילותו היה במבצע "שובר גלים" שאליו יצאה אוגדת איו"ש לאחר רצף פיגועים קטלני שבוצעו על-ידי מחבלים שיצאו מצפון השומרון.
בלוט נהג לבקר כל משפחה שכולה שיקירה נרצח בפיגוע ביהודה ושומרון. במהלך כהונתו התמודד עם ביקורת קשה של המתיישבים דווקא על האלוף המכהן יהודה פוקס. במהלך כל תקופת המתיחות קיים בלוט שיחות רבות עם התושבים, גם אחרי פיגועים, והקשיב לטענותיהם. לקראת סוף כהונתו הגביר בלוט את פעילות הכוחות בלב מחנות הפליטים, מתוך הבנה שיש לפגוש את המחבלים במגרש שלהם. הוא השתמש במונח "הגנה התקפית".
כחלק מפעולותיו החליט בלוט, יחד עם האלוף הנוכחי יהודה פוקס, לפרק את כל גדודי המחבלים שצצו במחנות הפליטים באיו"ש. הוא פיקד על מבצעים רחבים במחנות בג'נין, טולכרם, שכם ועוד. אף שהיה צריך לעזוב את תפקידו באוקטובר הוא נשאר בו בשל פרוץ המלחמה והמשיך לנהל את הפעילות המבצעית באיו"ש. מקורביו מספרים כי הוא רואה במלחמה הזדמנות לעיצוב מחדש של המציאות באיו"ש בכל הקשור לטיפול בטרור.
תא"ל בלוט, נשוי ואב לשש בנות, הוא בעל תואר ראשון בפילוסופיה, כלכלה ומדעי המדינה מהאוניברסיטה העברית, ותואר שני בחשיבה אסטרטגית מבית הספר למלחמה של צבא ארצות הברית בקרלייל פנסילבניה.

מאסון השייטת לפיקוד על הנח"ל: מפקד הגיס הצפוני, דן גולדפוס

תא"ל דן גולדפוס (47), שימונה למפקד הגיס הצפוני ומפקד מערך התמרון בזרוע היבשה, כיהן עד כה כמפקד עוצבת האש. גולדפוס, נשוי ואב לארבעה, שימש בתפקידיו הקודמים כקצין חי"ר וצנחנים ראשי, מפקד חטיבת הנח"ל, מפקד חטיבה 226, מפקד עוצבת חירם וסגן מפקד שייטת 13.
דן גולדפוס פונה למנהיגי ישראל ביום ה-159 למלחמה
(צילום: הרצל יוסף)

גולדפוס נולד וגדל בירושלים להורים שעלו מדרום אפריקה. במסגרת שירותו כלוחם בשייטת לקח חלק בלחימה בדרום לבנון והשתתף במבצע לחילוץ נפגעי אסון השייטת. כמפקד הנח"ל הוביל את הלחימה נגד הטרור הפלסטיני באינתיפאדה השנייה. הוא גם קיבל צל"ש ממפקד פיקוד מרכז משה קפלינסקי על אופן פיקודו.
תא"ל גולדפוס נחשב לאחד ממפקדי השטח הקשוחים בצה"ל ולמי שפיו וליבו שווים. הוא לא היסס להתבטא בכנות חריפה גם על ימי השבר והכאוס שאליהם נקלע ב-7 באוקטובר, כאשר קיבל את המשימה לפקד על אחת מגזרות הלחימה בעוטף בקרבות הבלימה של תחילת המלחמה.
5 צפייה בגלריה
דן גולדפוס
דן גולדפוס
תא"ל גולדפוס. "תעשו שזה יהיה שווה"
(צילום: הרצל יוסף)
לפני כחודש וחצי פנה גולדפוס באופן חריג ופומבי למנהיגים "מכל הצדדים", ופירט בפניהם ביום ה-159 למלחמה כמה בקשות הנוגעות לסוגיות השונות שעל סדר היום. "אני מקווה שהם יוכלו למצוא זמן להקשיב לליבו של לוחם", אמר אז. "לא נברח מאחריות. אנחנו מרכינים ראש לנוכח הכישלון המהדהד שלנו, אבל אתם חייבים להיות ראויים לנו. אתם חייבים להיות ראויים לאותם לוחמים שקיפחו את חייהם, לאותם אנשי המילואים שלא עניין אותם מאיזה צד הם ונלחמים זה לצד זה. תוודאו שכולם לוקחים חלק, שלא נחזור ל-6 באוקטובר, שכל המאמץ לא היה לשווא. תשימו את זה טוב טוב בראש, בכל יום, בכל שעה. מדם ליבו של לוחם אני מבקש מכם להיות ביחד, מאוחדים. לדחוק את הקיצון ולאמץ את הביחד. תמצאו את הביחד והמחבר. אנחנו בשדה הקרב מצאנו אותו, ולא מתכוונים לוותר עליו. תעשו שזה יהיה שווה".
בעקבות נאום התוכחה ספג תא"ל גולדפוס "נזיפה חמורה" מהרמטכ"ל, שציין כי גולדפוס "פעל בניגוד למצופה ממפקד בכיר". לצד הנזיפה ציין הלוי כי הוא "מעריך את תרומתו העמוקה לצה"ל, בוודאי במהלך המלחמה".

פיקד על מטכ"ל בצוק איתן: ראש אגף המודיעין, שלומי בינדר

ראש אגף המודיעין הנכנס, תא"ל שלומי בינדר (49), היה מפקד יחידת אגוז, ובמבצע "צוק איתן" שירת כמפקד סיירת מטכ"ל. בהמשך שירת כמפקד חטיבת גולני, כמפקד עוצבת הגליל וכראש חטיבת המבצעים באגף המבצעים. בתפקיד זה שימש גם במהלך מלחמת "חרבות ברזל", שבה מרכזת החטיבה את ניהול המלחמה במטה הכללי.
5 צפייה בגלריה
ראש אגף המודיעין הנכנס, תת-אלוף שלומי בינדר
ראש אגף המודיעין הנכנס, תת-אלוף שלומי בינדר
תא"ל בינדר. הוביל מבצעים במלחמת לבנון השנייה
(צילום: דובר צה"ל)
בינדר גדל בחיפה והיה חניך ומדריך בצופים. את שירותו הצבאי העביר בסיירת מטכ"ל. במהלך תרגיל הוא נפצע קשה מפיצוץ מטען, ולאחר שהחלים חזר לשרת ביחידה. הוא השתתף במבצע בדרום לבנון והוביל מבצעים במלחמת לבנון השנייה.
תא"ל בינדר, נשוי ואב לשלושה, הוא בעל תואר ראשון באגרונומיה (קרקע ומים) מהאוניברסיטה העברית, ותואר שני באסטרטגיה מהאוניברסיטה לביטחון לאומי בוושינגטון, ארה"ב.

הוביל את גבעתי ותמרן בעזה: ראש אגף כוח אדם, דדו בר כליפא

ראש אגף כוח האדם הנכנס, תא"ל דדו בר כליפא (48), שימש בעבר כמפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה, כמפקד חטיבת גבעתי, כמפקד עוצבת סיני וכמפקד עוצבת געש. במהלך מלחמת "חרבות הברזל" פיקד על עוצבת "געש" והוביל אותה בתמרון במרכז רצועת עזה.
5 צפייה בגלריה
מפקד עוצבת הגעש, תא''ל דדו בר כליפא
מפקד עוצבת הגעש, תא''ל דדו בר כליפא
תא''ל בר כליפא. הוביל את עוצבת "געש" בתמרון בעזה
(צילום: גיל נחושתן)
תא"ל בר כליפא, נשוי ואב לחמישה, הוא בוגר המכללה לביטחון לאומי, בעל תואר ראשון במנהל עסקים מהקריה האקדמית אונו ותואר שני במדעי המדינה מאוניברסיטת חיפה.

הנווט מטייסת 201: ראש אגף התקשוב, אביעד דגן

ראש אגף התקשוב הנכנס, תא"ל אביעד דגן (51), שירת בין השאר כמפקד טייסת 201, מפקד היחידה לשיתוף פעולה בחיל האוויר, מפקד מרכז האש בפיקוד הצפון ומפקד בסיס חיל האוויר חצרים. במהלך מלחמת "חרבות הברזל" לחם כנווט קרב בטייסת 201.
5 צפייה בגלריה
אביעד דגן
אביעד דגן
תא"ל דגן. שימש גם כמפקד היחידה לשיתוף פעולה בחיל האוויר
(צילום: דובר צה"ל)
תא"ל דגן, נשוי ואב לארבעה, הוא בעל תואר ראשון במדעי המחשב מאוניברסיטת בר-אילן, שם השלים גם תואר שני במשפטים. יש לו תואר שני נוסף, בביטחון לאומי, מהאוניברסיטה לביטחון לאומי בוושינגטון.