הריאיון עם יצחק גולדקנופף

ענף הנדל"ן בישראל במשבר. היקף העסקאות בקיפאון, התחלות הבנייה של דירות חדשות בירידה, מכרזים נכשלים בזה אחר זה, קבלנים סובלים ממצוקת מימון ויזמים של פרויקטים להשכרה ארוכת-טווח קורסים. מחירי השכירות מטפסים, ומדד מחירי הדיור שזינק ביותר מ-20 אחוז בשנה החולפת החל להתמתן רק לאחרונה - אבל זה קרה לצד העלאת הריבית, שייקרה משמעותית את המשכנתאות. עם כל אלה מתמודד היום שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, שהבטיח בוועידה הלאומית לנדל"ן ולבטיחות בבנייה של ynet ו"ידיעות אחרונות" שהממשלה עומלת על פתרונות - אבל היה נשמע הרבה יותר נחרץ דווקא בנושא המחאות נגד המהפכה המשפטית.
3 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
"לאן נוביל את המדינה הזו?". גולדקנופף והמחאה באיילון
(צילום: יאיר שגיא)
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"אמר שהוא עסוק במחאות כל השבת". שבתאי
(צילום: רויטרס/GIL COHEN-MAGEN/Pool )
גולדקנופף, שנשאל בריאיון על על המחאות נגד המהפכה המשפטית ברחבי הארץ, אמר כי "נשבר לי הלב שיהודים רבים עם יהודים. באנו לארץ ישראל כדי לחיות ביחד. ריבונו של עולם, תביא שלום בעם ישראל, אתם לא יודעים מה שקורה כאן. נהיינו אדם לאדם זאב, אסור שזה יקרה במדינה שנלחמנו עליה כל כך הרבה. אם זה החילונים, אם זה הדתיים ואם זה העולים שהגיעו אחר כך - ריבונו של עולם, לאיפה נוביל את המדינה הזאת?".
"את מדברת איתי על לבנות דירות, למי את רוצה שאני אבנה דירות?", תהה השר. "לאנשים שיכו אחד את השני? לאותם אנשים שמחר יבואו להפגין לידם? זה לא מוצא חן בעיניך, גם בעיניי לא מצא חן. נבחרה הממשלה ברוב בטוח, אז מה אתם רוצים? להתווכח? יש כנסת, אפשר להתווכח ולהגיד אני מסכים או לא, אבל למה להביא את זה לרחובות? הנוער שלנו לא ישכח את המחזות שהוא רואה היום. ומה יש לו מזה? הוא לומד מזה דרך ארץ, מידות, התנהגות, איך אדם לאדם צריך להתנהג? ריבונו של עולם, אם אתם תקשורת, תעשו טובה, תצאו אל העולם ותכריזו שכל אחד יישב בביתו. כל אחד שיש לו משהו להגיד, שיישב בבית.
זאת זכות דמוקרטית. "את רוצה לדבר איתי על דמוקרטיה ודיקטטורה? אנחנו צריכים לשמור על הנוער שלנו. אנחנו צריכים לשמור על הכלים היסודיים של הילדים שלנו, של הנכדים שלנו, של ההורים שלנו. הם רואים את הבנים שלהם יוצאים בשבת (למחאות, ה"צ), המפכ"ל אמר לי קודם שהוא כל השבת עסוק עם זה. אמרתי לו, מה אתה לא זכאי לשבת? שיהיה לך מנוחה בבית אתה ואשתך? מה מוציאים אותך? אתה יהודי כמו כל יהודי, יום אחד בשבוע מגיעה לך מנוחה. זה החברים שלך, תגיד להם אני רוצה בשבת מנוחה. זכותו של כל אחד למחות, אבל זה כבר 27 שבועות כן? לא יום אחד. יוצאים עוד פעם ועוד פעם, וזה לא יעזור גם, כי הממשלה יציבה ואיתנה. הממשלה חזקה. יש לנו אמון אחד בשני, אנחנו מעבירים חוקים, ולא טוב לי לראות גם את המנוצחים".

פתרונות למשבר הדיור? אתם תשפטו

בהתייחס למשבר הדיור, אמר גולדקנופף כי "אמנם לקח חצי שנה לכנס את קבינט הדיור, אבל אני חושב שהיה צריך לקחת אפילו עוד יותר. להקים קבינט כזה ולהכין את הנושא שהוא ידון בהם זה לא קל. היינו צריכים לבוא בדברים עם כל האנשים שנוגעים בכך. במשך החצי שנה שאני במשרד, חרשתי את ישראל לאורכה ולרוחבה. אני בא הרי מעולם החינוך - שאותו למדתי 50 שנה - והיום כשאני בא למשרד השיכון, אני צריך להתחיל ללמוד איך הוא נראה".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויעקב גולקנופף
בנימין נתניהו ויעקב גולקנופף
"לא יפה ללעוג לכל דבר". קבינט הדיור מתכנס
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
אבל המשבר קיים עכשיו. "עכשיו אני יכול להגיד לציבור מה קידמנו ומה עשינו. ראשית, הודענו על הקמת ארבעה יישובים חדשים - יתיר, חנון, כסיף ורמת ארבל. רק בשבוע האחרון הודענו גם על הקמת עיר חדשה, תילה. העיר הזאת גם קרובה לכסיף (ושתיהן מיועדות לציבור החרדי, ה"צ), קרוב לקריית גת, שם אישרנו 10 אלף יחידות דיור גם כן. אנחנו יוזמים ביחד עם משרד הפנים מקום לעוד 80 אלף יחידות דיור, שייתנו פתרון ל-300 אלף אנשים שיוכלו לגור בהן. זה לא דבר של מה בכך".
תילה זו עיר חרדית, וב-ynet פרסמנו לראשונה גם על תוכנית המענקים לרכישת דירות יד שנייה עד 600 אלף שקל - שיש מי שטען שגם כן מכוונת למגזר מסוים, החרדי. מה עמדתך? "אם אני מסתכל אצלי בניירת, איפה מכרו בשנת 2022 דירות מתחת ל-600 אלף שקל, אז אני רואה שבשנת 2022 היו 4,000 עסקאות כאלה. איך הציבור החרדי קנה 4,000 דירות אם מבקר המדינה אומר שבשנת 2022 כולה בנו 1,937 דירות בסך הכול לציבור החרדי (ככל הנראה, הכוונה ל-1,937 יחידות דיור ששווקו במסגרת תוכנית דירה בהנחה למגזר החרדי - נתון שאינו רלוונטי לנושא, ה"צ)? וזה כולל הכול, גם יקרות וגם זולות. אז על מה מדובר?
"לא יפה ללעוג לכל דבר, שאם אני אדם חרדי, אז כל דבר שאנשים רואים שאני עושה... עשינו את זה למען קבוצה שהיא קבוצה נחשלת. לא עשינו את זה למען אנשים שקונים דירות במיליון או בשני מיליון שקל, אמרנו שיש דירות זולות - אז בואו ניתן הנחה, איזשהו מענק. אם תקחי את רשימת הערים ששם היו המחירים הללו, אז בדימונה יש 495 עסקאות, בחיפה 447 עסקאות, באר שבע 398 עסקאות, טבריה 193 עסקאות. יש גם את קריית אתא ועוד ועוד. אז איפה הציבור החרדי? אני לא מבין". הטענה שמנגד, נזכיר, הייתה שלרוב המחירים הנמוכים הללו יהיו בשכונות חרדיות בפריפריה, ולאו דווקא בערים חרדיות.
אנחנו יודעים שזו תוכנית של 2,000 דירות, כלומר, פיילוט שאתם עוד רוצים ללמוד ולחקור איך להרחיב. אז מה עם תוכנית לטווח הארוך? "הצבנו לעצמנו יעד שבעזרת השם בשנה הזו נגיע ל-125 אלף דירות במכרזים. אנחנו יוצאים לשיווק של 90 אלף יחידות דיור, ו-61 אלף עסקאות שאנחנו רוצים לעשות השנה. יש כבר יותר מ-20 אלף עסקאות במשרד השיכון שעשינו כבר השנה. ביוני בשנה שעברה זה עמד על 500 דירות יותר מעכשיו, ומדובר בשנה הכי טובה. באנו גם לקראת משרתי המילואים שיכולים ליהנות היום מהנחות מיוחדות, לצד מענק מיוחד וקדימות ברכישת דירות בהגרלות. הם נמצאים בהגרלה המקדימה. התלבשנו גם על עמידר (הכוונה לדירות הדיור הציבורי - ה"צ), נכנסנו לתוך הדירות, הבאנו מהאוצר תקציב של קרוב ל-600 מיליון שקל כדי לשפץ אותן".
יש תוכנית להתמודדות עם משבר השכירות? גולדקנופף בחר שלא להשיב, ורק אמר כי "בעזרת השם נגיע ליותר מאלף דירות חדשות לדיור הציבורי, שיינתנו למחוסרי דיור".