הריאיון המלא עם דובר צה"ל
(צילום: אסף חן)

"בחודשים האחרונים יש עלייה בפשיעה הלאומנית ובטרור הלאומני - שדוחפת פלסטינים לטרור". האמירה החדה והיוצאת-דופן הזו נאמרה הבוקר (שני) על ידי דובר צה"ל, במשדר ynet Live.
במשדר התייחס תא"ל דניאל הגרי לעלייה בטרור היהודי, על רקע הירי למוות בפלסטיני בבורקה, ואמר: "זה טרור, אין דרך אחרת להגדיר את זה. ושלא יהיו ספקות, הדברים האלה דוחפים אנשים ברשות הפלסטינית שלא מעורבים בטרור – לטרור. צריך לטפל בתופעה הזו. ברגע שהתופעה הזו תימנע, יהיה פחות טרור". כשנשאל האם בצה"ל מכירים מקרים בהם פלסטינים נדחפו לבצע פעולות טרור בתגובה לטרור יהודי, השיב הגרי בחיוב.
לדברי הגרי, "כדי לצמצם את הטרור באזור יהודה ושומרון צריך לסכל אותו, כמו שעשינו אתמול עם החוליה שיצאה מג'נין, ולאפשר הגנה במרחב - יש לנו 20 גדודים ביו"ש, ויש אימונים שאנחנו לא עושים בגלל הדבר הזה. הדבר השלישי זה למנוע פשיעה לאומנית וטרור לאומני שהוא גורם גם לתופעת הטרור לעלות, וזה מגובה בעובדות".
6 צפייה בגלריה
דרך מאחז עוז ציון
דרך מאחז עוז ציון
מאחז עוז ציון, ממנו יצא היורה בפלסטיני בבורקה
(צילום: אלישע בן קימון)
6 צפייה בגלריה
 קוסאי ג'מאל מעטאן
 קוסאי ג'מאל מעטאן
קוסאי מעטאן, שנורה למוות בבורקה
לגבי האירוע עצמו, התייחס תא"ל הגרי לטענה שהפנייה לכוחות הביטחון נעשתה בזמן אמת: "זה שקר. בשעה 20:00 קיבלנו טלפון ראשון מהמנגונים הפלסטיניים על חיכוך בבורקה. נוסע סיור על כביש 60 ולא רואה חיכוך כי החיכוך לא אירע על הציר.
"ב-20:52 אנחנו מקבלים טלפון מקצין ביטחון של גבעת אסף, קרוב לשעתיים אחרי שהאירוע החל. רק ב-21:09 אנחנו מקבלים את המיקום המדויק. לוקח לנו זמן גם להבין שהיה פצוע. הוא התפנה בעצמו למאחז, ומשם פינינו אותו. אם היינו יודעים על המקרה ב-19:00 בערב, אני מניח בסבירות גבוהה שהיינו מונעים את האירוע הזה".
6 צפייה בגלריה
מפה מנקודת העימות, אשר התרחש כ- 250 מטר מבורקה וכק״מ מהמאחז עוז ציון
מפה מנקודת העימות, אשר התרחש כ- 250 מטר מבורקה וכק״מ מהמאחז עוז ציון
נקודת העימות בין המתנחלים לפלסטינים סמוך לבורקה. "למה האירוע קרה שם - יבררו בחקירה"
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
בן גביר והעצורים. "אני לא מעניק צל"שים"
בן גביר והעצורים. "אני לא מעניק צל"שים"
בן גביר והעצורים. "אני לא מעניק צל"שים"
(צילום: שאול גולן)
לאמירת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר על כך שיש להעניק צל"ש ליורה למוות בפלסטיני, שנפצע בעצמו, אמר: "אני לא מעניק צל"שים. יש חקירה של המשטרה. האירוע קרה 250 מטר מכפר פלסטיני, למעלה מקילומטר מהמאחז. איך הם הגיעו לשם ולמה זה קרה שם - יבררו בחקירה. טוב שיבררו את העובדות וישקפו אותן לציבור".
ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע כי ראש השב"כ רונן בר הניח בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו - עוד לפני אירועי סוף השבוע - התרעה אסטרטגית בנוגע למצב בשטחים.
הגרי תקף את דברי חברת הכנסת טלי גוטליב מהליכוד אתמול ב-ynet live, לפיהם "רעיונות השמאל הגיעו גם לצמרת השב"כ. עומק ה'דיפ סטייט' הגיע לראש השב"כ ולראשי צה"ל". הגרי אמר כי "זה משפט חמור מאוד שפוגע בצה"ל, במפקדים, בביטחון המדינה, וטוב היה שלא נאמר. מי זה האנשים האלה? זה אנשים מכל החברה הישראלית שלוקחים סיכונים בכל המזרח התיכון כדי להגן על המדינה. אנחנו השתקפות של החברה".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, רונן בר
בנימין נתניהו, רונן בר
בנימין נתניהו ורונן בר. ראש השב"כ הזהיר את רה"מ מפני המצב בשטחים - עוד לפני אירועי הסופ"ש
(צילום: עמית שאבי, יאיר שגיא)
(צילום: ירון ברנר)

דובר צה"ל הודה בריאיון כי החלטת מאות טייסים וקצינים לא להתייצב למילואים עקב המהפכה המשפטית "תוביל לפגיעה באיכות האנשים. יש פגיעה מתוחמת בחיל האוויר, שתלך ותעמיק אם זה תימשך". הוא אמר שמפקד חיל האוויר, שהתייחס אתמול לכשירות וללכידות, "התייחס לסרטון הנוראי. נגרמת פגיעה בלכידות בתוך צה"ל, ועל כך הוא דיבר בנאומו".
"אנחנו בתוך עונת הגיוסים ומה שמחזק את צה"ל והופך אותו לצבא החזק במזרח התיכון זה האנשים, האנשים הכי טובים בחברה הישראלית", הוסיף הגרי. "ברגע שנכנסת פעולה שהיא לא בקונצנזוס לתוך צה"ל זה מייצר אתגר גדול לכשירות וללכידות. ואין פה פתרונות קסם".
הנאום של מפקד חיל האוויר, אתמול
(צילום: דובר צה"ל)

"אם האנשים לא יתייצבו, תהיה פגיעה בכשירות צה"ל", הבהיר. "אני לא חושב שמלחמה תקרה או-טו-טו, ואני מעריך שאם היא תקרה אנשים יתייצבו".
על אפשרות של הכשרות מהירות לטייסים כתחליף לאלו שלא מתייצבים, אמר: "אין דבר כזה תוכנית הכשרה מהירה לטייס. כשירות אפשר להחזיר די מהר. הבעיה הגדולה באירועים הנוכחיים זה הפגיעה בלכידות והפגיעה שיכולה להיווצר באמון. חייב להיות אמון של הציבור בצה"ל, בהחלטות הטהורות שלו".
6 צפייה בגלריה
פיצוצים בשמי דמשק בשל תקיפה בסוריה
פיצוצים בשמי דמשק בשל תקיפה בסוריה
"בכל פעולה של חיל האוויר תמיד משתתפים גם אנשי המילואים". פיצוצים בשמי דמשק בשל תקיפה בסוריה, ארכיון
דובר צה"ל התייחס לדיווחים בסוריה על תקיפה ישראלית הלילה באזור הבירה דמשק. "אני לא אתייחס לפרסומים זרים, אבל אני יכול להגיד שצה"ל פועל במזרח התיכון כדי לא לאפשר לאיראן ולחיזבאללה להתבסס בסוריה ולהעביר אמל"ח איכותי שיכול לפגוע במדינת ישראל", ציין הגרי.
האירוע הלילה הוא תקיפת חיל האוויר הראשונה שדווחה בסוריה מאז הודעת מאות טייסים וקצינים במילואים על אי-התייצבות למילואים. לדברי הגרי, "בכל פעולה של חיל האוויר תמיד משתתפים גם אנשי המילואים - הם חלק מרכזי בחיל".