פרסום ראשון: בישראל מעריכים היום (שני) כי בריטניה תודיע תוך ימים אחדים על הפסקת רישיונות הייצוא הביטחוני לישראל. ממשלת הלייבור החדשה כבר הודיעה בימים האחרונים שתחזור לממן את אונר"א, וגם משכה הסתייגויות שביקשו למנוע את הוצאת צווי המעצר של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט.
נתניהו תוקף את התובע בהאג אחרי הבקשה לצווי מעצר: "עיוות אנטישמי של המציאות"
(צילום: איתי בית-און / לע״מ )

בריטניה היא מדינה משמעותית בכל מה שנוגע לייצוא ביטחוני לישראל, והחשש בירושלים הוא שמדובר בסנונית ראשונה - ומדינות נוספות ילכו בעקבותיה.
הבריטים בוחנים את סוגיית רישיונות ייצוא הנשק כבר זמן רב. אולם כעת, עם חילופי השלטון, ההערכה בישראל היא שנפל הפור, וכי ההכרעה בסוגיה קשורה גם להחלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ), שקראה למדינות שלא לסייע לישראל. דובר ממשלת בריטניה מסר בתגובה כי "בדיקה של עמידתה של ישראל במשפט ההומניטרי הבינלאומי נמשכת".
שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי אמר בנוגע לכך כי "המחויבות שלנו לחוק הבינלאומי ברורה, ואנו עוקבים אחר התהליכים הדרושים. מיד עם כניסתי לתפקיד, הטלתי על פקידים לבצע סקירה מקיפה של עמידתה של ישראל במשפט ההומניטארי הבינלאומי, ותהליך זה נמצא כעת בעיצומו. אעדכן שוב לאחר השלמת התהליך".
ההחלטה הצפויה של הבריטים מצטרפת ל"חרמות השקטים" ופחות רשמיים מצד מדינות במערב אירופה בחודשים האחרונים, שהפסיקו או עיכבו משלוחים של חומרי גלם וחלקים לתעשיות הביטחוניות בישראל, שמייצרות אמצעי לחימה עבור צה"ל. "החרם השקט" שמגיע מיצרניות במדינות כמו צרפת, מוביל את מערכת הביטחון לחפש חלופות במדינות במזרח אירופה, בדרום אמריקה ובאסיה.
כאמור, ביום שישי האחרון החליטה בריטניה למשוך את הסתייגותה מהחלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה ושר הביטחון. גורם מדיני בכיר מתח ביקורת חריפה על המהלך, ואמר: "ישראל מאוכזבת עמוקות מהצעד הבריטי. זו החלטה שגויה מהותית, היא מנוגדת לצדק ולאמת ופוגעת בזכות של כל הדמוקרטיות להילחם בטרור".
1 צפייה בגלריה
קיר סטרמר, בנימין נתניהו
קיר סטרמר, בנימין נתניהו
שינוי מדיניות מצד הממשלה החדשה בבריטניה. סטרמר ונתניהו
(צילום: AP Photo/David Cliff, אלכס קולומויסקי)
בחודש מאי ביקש התובע הראשי בהאג קארים קאן להוציא צווי מעצר נגד נתניהו, גלנט ושלושה מראשי חמאס – יחיא סינוואר, מוחמד דף ואיסמאעיל הנייה. הממשלה הקודמת בבריטניה, בראשות רישי סונאק והשמרנים, נקטה צעד שהתקבל באהדה רבה בצמרת השלטון בישראל, כשהגישה לבית הדין הסתייגות מכוונת לבקשת התובע להוציא צווי מעצר לנתניהו וגלנט.
מאז הגשת ההסתייגות בחודש יוני, התחולל בבריטניה מהפך פוליטי – הממשלה השמרנית של סונאק הובסה בבחירות, ומפלגת הלייבור מהשמאל חזרה לשלטון. לאחרונה פורסם כי לאור חילופי השלטון צפוי שינוי מדיניות מצד לונדון בכל הנוגע לישראל ולניהול המלחמה בעזה. דוברו של ראש ממשלת בריטניה קיר סטרמר אישר את משיכת ההסתייגויות להוצאת צווי המעצר, והוסיף כי מדובר בהחלטה עצמאית של בית המשפט.