קרב גרסאות בלוד: המשטרה הודיעה הבוקר (ראשון) כי היא לא מתכוונת לקבל את מסמך ה"הודנה" שנחשף אמש ב-ynet, ובמסגרתו הבטיח ראש העיר לוד ליורים בעיר שישוחח עם מפקד המשטרה ויוביל למניעת מעצרים ככל האפשר בתקופת ההודנה שסוכמה. "כל פרסום המציג לכאורה 'הורדת רגל מהגז וצמצום האכיפה, בפרט בעת הזו, שגוי ומטעה וחסר כל אחיזה במציאות", אמרו במשטרה. בעיריית לוד השיבו בתמיהה כי המשטרה דווקא ידעה על המסמך, וטענו כי היוזמה אף התחילה אצלה.
3 צפייה בגלריה
יאיר רביבו, ראש עיריית לוד
יאיר רביבו, ראש עיריית לוד
ראש העיר לוד יאיר רביבו. "הודעת המשטרה לא מובנת"
(צילום: יאיר שגיא)
(צילום: ירון ברנר)

את מסמך ה"הודנה" ערך ראש העיר יאיר רביבו עם נציגי משפחת אבו קטיפאן שאחראים לפי החשד לצרורות הירי שנשמעים מדי לילה בעיר. במסמך צוין כי "ראש העיר ישוחח עם מפקד התחנה שבזמן ההודנה הוא יימנע ככל האפשר מפעילות משטרתית כמו מעצרים והריסות, כל עוד השקט נשאר על כנו".
ראש העיר רביבו הביע תקווה שהמסמך יחזיר את השקט ויוביל לסיום הירי בין המשפחות המסוכסכות. רביבו, שמאס באי-טיפול הרשויות, החליט להיכנס לעובי הקורה של הסכסוך הגדול בעיר שהגיע לשיאו ברצח פארס אבו קטיפאן בינואר האחרון. חלקים בחמולת אבו קטיפאן האשימו בני משפחה אחרים, ועד מהרה הדבר התפתח לאירועי ירי רבים בתוך החמולה.
אלא שבמשטרה, כאמור, לא קיבלו זאת. "המשטרה ממשיכה בפעילותה המבצעית כנגד הפשיעה האלימה ברחוב הערבי בלוד, וזאת בניגוד למסמך מטעם העירייה העומד בסתירה למדיניות ופעילות האכיפה בשטח", נמסר הבוקר. "מפקדה מבצעית מיוחדת של משטרת ישראל במרחב שפלה, המונה כוחות גלויים וסמויים של תחנת לוד ולוחמי יס"מ ומג"ב, מבצעת אכיפה חסרת פשרות כנגד הפשיעה האלימה ברחוב הערבי, בהתאם לאסטרטגיה ההתקפית, לרבות חיפושים יזומים, מעצרים ותפיסת אמצעי לחימה וכן אכיפה כלכלית, תעבורתית, יישום צווי הריסה, אכיפת רישוי עסקים ועוד".
3 צפייה בגלריה
מסמך הודנה של ראש עיריית לוד,
מסמך הודנה של ראש עיריית לוד,
מסמך ההודנה
עוד נמסר כי "האכיפה מתבצעת כל העת בהתאם לתוכנית מבצעית המתמקדת במשפחות הפשע בעיר, תוך חיפוש מתמיד במתחמי המשפחות, בסיוע רחפנים משטרתיים, כלי הנדסה לחפירות עומק אחר אמל"ח ובהתאם למידע איכותי ממוקד יעדים, כאשר בחודשים האחרונים חשפו השוטרים מאות אמצעי לחימה, בהם: רובים, אקדחים, רימונים, מטעני חבלה ועוד. כל פרסום אחר, המציג לכאורה 'הורדת רגל מהגז' וצמצום האכיפה, בפרט בעת הזו, שגוי, טועה ומטעה וחסר כל אחיזה במציאות. נמשיך לאכוף ביתר שאת למען שלום הציבור ובטחונו ובהתאם לאסטרטגיה ההתקפית".
מנגד, בעיריית לוד הביעו תמיהה על הודעת המשטרה. "היא הייתה מעודכנת בדיוני ההודנה, שהחלה אצלה והסתיימה אצל ראש העיר. מפקד המחוז בירך את ראש העיר על ההודנה, ככה שההודעה מטעם המשטרה איננה מובנת", אמרו בעירייה. "אנו כמובן דורשים פעילות אכיפה מלאה והכנסת השב"כ לפעילות למיגור הפשיעה במגזר הערבי. ברור שמי שיעבור על החוק צריך לחטוף ומיד".
על המסמך חתומים גם חבר המועצה אבו שריקי ונציגים ממשפחת אבו קטיפאן, שפלגים מסוכסכים בה ירו לעבר בתים ועסקים. תושבים מתחו ביקורת: "זו בושה שהתנאי לא היה לעצור את היורים". הצדדים, לפי המסמך, "נשבעים על הקוראן" להפסקת אש מיידית למשך שלושה שבועות, עד 2 ביולי. "כל צד מתחייב לשמור על שקט מלא, ולקחת אחריות מלאה על אנשיו", נכתב. "אם תהיה בעיה, או התגרות, יש לפנות מיד לראש העיר או לאבו שריקי כדי לפתור את הבעיה".
עדכון על מצב הפצועים בבית הספר בלוד
(צילום: דובורת אסף הרופא)

3 צפייה בגלריה
זירת הקטטה בלוד
זירת הקטטה בלוד
זירת הקטטה בבית הספר בלוד
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
גם השלב הבא הופיע במסמך: "ב-2 ביולי, בשעה 17:00, תתקיים בלשכת ראש העיר פגישה לקראת סולחה כוללת בהשתתפות הנוכחים פה ונציגים נוספים כדי להגיע לשלום כולל ומלא בין הצדדים. הסולחה הסופית תיערך במסגד הגדול, בהשתתפות כל הצדדים, ראש העיר ומכובדים מכל הארץ".
בינתיים, האלימות בלוד ממשיכה להשתולל. הבוקר נפצעו באורח בינוני וקל שלושה תלמידים בני 16 בקטטה בבית ספר. צוותי מד"א פינו שניים מהם לבית החולים אסף הרופא בצריפין, משם נמסר כי הם מטופלים בחדר הטראומה במלר"ד ילדים. פצוע נוסף טופל במקום. המשטרה מסרה כי עצרה נער בן 16 בחשד לדקירה. על פי החשד, המניע למעשה הוא ויכוח.