פרופ' אש בתדרוך הערב
(צילום: לע"מ )

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, קיים הערב (יום ב') תדרוך לתקשורת על רקע המתיחות מול משרד החינוך, שפרסם מתווה לפתיחת שנת הלימודים שטרם סוכם סופית עם משרד הבריאות, ואמר כי ההצעה לבידוד של 48 שעות בלבד לתלמידים ולצוותי ההוראה היא "בלתי אפשרית" ליישום. ynet העביר את התדרוך בשידור חי.
פרופ' אש נשאל בתדרוך על המתווה שפרסמה אתמול שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, ואמר כי הוא לא אושר בדיון שכינס אמש בנושא ראש הממשלה נפתלי בנט. "אנחנו בשיח ובבניית המתווה עם משרד החינוך", הוסיף – והדגיש כי שאלת קיצור הבידוד היא "אחת הנקודות שעוד לא נסגרה". עוד אמר: "אנחנו לא מקבלים את ההצעה של בידוד ל-48 שעות, בדיקה שלילית וחזרה ללימודים, כפי שהיא – זה בלתי אפשר, זה ישחרר תחלואה ויהיו עוד נדבקים".
2 צפייה בגלריה
נחמן אש יפעת שאשא ביטון
נחמן אש יפעת שאשא ביטון
פרופ' אש ושרת החינוך שאשא-ביטון. הקרב על מתווה הלימודים נמשך
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)
עם זאת, פרופ' אש ציין כי במשרדו בוחנים "דרכים אחרות", אחרי שבוועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות האחרונות" בצהריים הוא כבר אישר שהמשרד שלו מפתח "פיילוט" לבידוד מקוצר יותר עבור הילדים, אם כי כאמור לא של 48 שעות בלבד – וכזה שילווה ב"בדיקות יום-יומיות". השרה שאשא-ביטון, יצוין, הודתה היום שקיימת מחלוקת בסוגיית קיצור הבידוד, אך לדבריה כבר הוסכם על פיילוט לפי המתווה שהציע משרד החינוך בבתי הספר במערכת החינוך החרדית, שם הלימודים ייפתחו כבר ב-9 באוגוסט.
בפתח התדרוך הערב התייחס פרופ' אש להמשך העלייה בתחלואת הקורונה - כשאמש מספר החולים הקשה חצה לראשונה בגל הנוכחי את רף ה-100: "העלייה הזאת כמובן מדאיגה אותנו. קבינט הקורונה אישר את התו הירוק במטרה לבלום את העלייה בתחלואה. אנחנו מקווים שעם שיתוף פעולה של הציבור לרבות שמירה על שאר ההנחיות הקיימות, נשיג את המטרה. זה חשוב מאוד".
מנכ"ל משרד הבריאות מנה בדבריו את ההחלטות האחרונות שקיבלה הממשלה, בהן תו ירוק מוגבל במקומות מעל 100 איש ודרישת תשלום על בדיקות מהירות הנדרשות ללא מחוסנים החל מ-8 באוגוסט. אש הביע תקווה שהמהלכים הללו יסייעו לבלום את התחלואה וטען בהתייחסות למבצע החיסונים כי ישנה "היענות גוברת" בקרב בני 12 ומעלה לקבל את הזריקה.
2 צפייה בגלריה
נחמן אש בוועידת הבריאות
נחמן אש בוועידת הבריאות
"הפעולות לא יבלמו את ההתפרצות, אבל מקווים שיאטו אותה". נחמן אש בוועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות"
(צילום: יריב כץ)
"אני מאוד מקווה שהמגמה הזאת תימשך כי כולנו מבינים שזה חשוב בכלל ובפרט לקראת פתיחת שנת הלימודים. החיסון הוא הכלי החשוב ביותר בהתמודדות שלנו עם ההתפרצות הזאת. הדרך היחידה לאורך זמן לבלום את נתוני התחלואה זה שכולנו נלך להתחסן", אמר פרופ' אש. "מי שהתחסן ייצא פחות לבידודים, יוכל להמשיך בלימודים, כך שיש יתרון גדול בלהיות מחוסן ולהפסיד פחות ימי לימוד", הוסיף.
הוא ציין כי מערך הבדיקות המהירות "יחל להתפרס בהדרגה ולפעול באופן מלא החל מ-8 באוגוסט" - אז כאמור העלות על בדיקות אלו, הנדרשות עבור לא-מחוסנים בכניסה למקומות שפועלים תחת תו ירוק, יושתו על הנבדקים (מלבד אלו שלא יכולים להתחסן). פרופ' אש התייחס גם לבדיקות הביתיות שצפויות להימכר בקרוב בבתי המרקחת: "הן מיועדות לשימוש עצמי בלבד. את רוצה לבקר את סבא וסבתא ולהיות בטוחה שלא מסכנת אותם? יכולה לקנות בדיקה, לבדוק את עצמך ולהיפגש. הבדיקה העצמית לא מחליפה את בדיקת ה-PCR. אם נמצאת חיובית בבדיקה הזאת, עלייך להיכנס לבידוד ולהיבדק בהקדם בבדיקת PCR שהיא האבחנתית. יכול להיות מצב שהיא תהיה שלילית ואז ניתן לצאת מבידוד".
בתדרוך הביע אש דאגה ממצב התחלואה במגזר הערבי, ולדבריו בתקופה האחרונה ניכרת שם מגמת עלייה במספר הנדבקים. "בחברה הערבית שיעור ההתחסנות נמוך יותר בקרב בני 15-12. הייתה תקופה של מספר מאומתים נמוך, אבל זה עולה", אמר מנכ"ל משרד הבריאות. הוא קישר זאת לשיעור ההתחסנות הנמוך בקרב בני 12 עד 15 במגזר הזה. "כ-10% מהילדים בגילאים האלה התחסנו בחברה הערבית, וזה בהשוואה לכ-40% בחברה הכללית. זה המקום לעודד את ההתחסנות בחברה הערבית. חשוב לנו מאוד שאנשים יתחסנו ויהיו מוגנים. אנחנו מסתכלים בדאגה על עליית התחלואה בחברה הערבית".
אש בוועידת הבריאות על החיסון השלישי: "התלבטות גדולה"
(צילום: קונטקט)

מוקדם יותר היום הודה אש בוועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות" כי ההגבלות האחרונות שנקטה הממשלה לא מספקות ולא צפויות להאט את התפרצות נגיף הקורונה, אך הביע תקווה כי בכל זאת קצב ההתפשטות שלו יאט. אש הבטיח כי משרדו יקבל כבר בשבועות הקרובים החלטה על מתן מנת חיסון שלישית, אך הדגיש כי מדובר ב"התלבטות גדולה".
מנכ"ל משרד הבריאות הדגיש כי למרות העלייה המתמדת במספר החולים הקשים - אתמול אושפזו 21 חולים קשים בבתי החולים בישראל, שיא לחודשים האחרונים - אין עלייה מקבילה במספר המונשמים. "בוא נסתכל על השבוע-שבועיים-שלושה הקרובים - אם זה באמת יישאר ברמה כזאת זה יהיה מאוד מעודד, ואולי זה מה שייתן את התקווה שיש ניתוק ויש הגנה של החיסון בתחלואה יותר קשה. את זה נצטרך לראות".
פורסם לראשונה: 16:31, 26.07.21